![]() |
Wat is nou precies een Lyceum?
Ik vraag me af wat een Lyceum precies inhoud?
|
dat is toch een middelbare school met alleen HAVO en VWO :s . Dacht ik dan :D
|
Citaat:
|
ik dacht ook dat het gewoon havo/vwo was, en dat een vmbo/havo/vwo school een college was. maar soms wordt het door elkaar heen gegooit. :s
|
Citaat:
|
ja terwijl bij mij opschool, das ook een college, er ook vmbo bij zit.
verloedering van de nederlande taal, daar hou ik het op. :o |
Wat maakt die naam nu werkelijk uit? Volgens mij is een lyceum juist een school dat alleen HAVO en Atheneum omvat. Dat het een verouderde term is is al af te leiden uit het feit dat een VMBO school hier geheel buiten wordt gelaten. Vaak worden scholen die alle Nederlandse schooltypen aanbieden een college genoemd terwijl lycea altijd de hogere onderwijsvormen herbergen.
|
Op mijn gegevens van de IBG staat dat ik op het lyceum zit en ik doe nu 5vwo. Dat is alles wat ik weet. :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als ik me niet vergis, is een lyceum een school die (in ieder geval) gymnasium aanbiedt.
|
volgens mijn woordenboek: combinatie van gymnasium en atheneum met gemeenschappelijk leerjaar
|
Je hebt ook bijvoorbeeld een Grafisch Lyceum (R'dam/A'dam/enz.) maar dat valt dan weer buiten het middelbare-school-gedoe
ofzo :| |
Citaat:
Maar ja, wat Lyceum nou precies inhoudt? geen idee. :o |
Citaat:
Lyceum = HAVO, en eventueel ook atheneum. |
En mijn ICT-Lyceum dan?
|
Citaat:
|
Ik zit op het Etty hilersum lyceum in deventer. Daar heb je bijna alle niveau typen van Leerwegondersteunend tot gymnasium.
:p |
Citaat:
Citaat:
Het Etty Hillesum (zonder r ;)) Lyceum heette trouwens het Alexander Hegius College (geloof ik). Dus eerst college, nu lyceum. :rolleyes: (Ik heb er zelf gezeten, aan Het Vlier, in 98/98.) |
Citaat:
|
Citaat:
Als ik een VMBO-school opricht en ik noem die school 'universiteit' is het nog geen universiteit. Een lyceum is een school waar HAVO en evt. VWO (primair atheneum en evt. gymnasium) wordt onderwezen. Een gymnasium is een school waar VWO met klassieke talen wordt onderwezen. De term lyceum heeft dus absoluut niets met het MBO te maken. |
In Almere heb je :
Oostvaarders College = vmbo t/m gymnasium Baken park lyceum = afdeling met alleen havo,athneum en gymnasium Baken stadscollege = vmbo afdeling Dus ik denk dat als een school het vmbo bevat (ongeacht wat er nog boven zit) het een college is en met alleen havo/atheneum/gymnasium een lyceum |
Volgens mij is het dat er gymnasium wordt gegeven ofzoiets.. Dat had er dacht ik mee te maken.... maar kan ook op college dus..
|
Citaat:
|
Een lyceum omvat havo en vwo. En een scholengemeeschap juist vmbo, havo en vwo.
|
Citaat:
|
ly·ce·um (het ~, lycea/~s)1 [Ned.] middelbare school die de onderwijstypen gymnasium, atheneum en havo omvat2 [Belg.] van oorsprong middelbare meisjesschool, nu ook toegankelijk voor jongens
|
Citaat:
nee maar dat heet openbare scholen gemeenschap de meergronden zonder college of lyceum :p maar het is een college ;) |
Citaat:
col·le·ge (het ~, ~s/-giën)1 les of voordracht aan een universiteit of hogeschool2 regerings- of bestuurslichaam => kamer3 scholengemeenschap [Belg.] het is alleen een college als hij in belgie staat :) |
volgens een encyclopedie uit m'n vaders scholieren/studententijd:
lyceum: 1. sinds het in werking treden van de mamoetwet in Nl. is het de naam voor een school voor VWO, met een gemeenschappelijke onderbouw van 1 of 2 jaar en een bovenbouw van een gymnasium naast een atheneum. voordien was een lyceum een school met gemeenschappelijke onderbouw waarna voor gymnasiaal onderwijs voor een HBS of MMS-opleiding gekozen kon worden. 2. in frankrijk of Belgie is een lyceum een middelbare school: of een gymnasium, of een soort atheneum. |
Ik zit op een lyceum en daar hebben we vmbo op het hoogste niveau, havo, vwo en gymnasium.
Is het niet zo dat je je school een lyceum kunt noemen als er op die school een gymnasium bevindt? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:47. |