![]() |
Integraal
Hoi iedereen,
Bij de volgende vraag zit ik echt vast en morgen, ja morgen heb ik P.O. wiskunde. Dus willen jullie mij zo snel mogelijk helpen!!!! f(x)= -x^2+3x Bereken deelinterval 6 f(xk) op het interval [0.3]. Nou ik weet hoe ik dat moet berekenen, maar met de rekenmachiene heb je sum(seg( en dan moet je je eigen formule intypen, maar hoe doe julli dat precies???? Want voor grote getalen kan je dat toch niet zonder rekenmachien berekenen. Alvast bedankt!! :) |
Citaat:
fnInt(uitdrukking, variabele, ondergrens, bovengrens [,tolerantie]) bijv. fnInt(-x^2+3x,x,0,3)=4.5 kan dat?!!!!!!!! druk op math>>> nummer 8 bij (math) maaar voor een deelinterval.. moet ik nog zoeken |
Citaat:
f (x1)* (deelte x)+f(x2)*(deelte x)+.......enz. Maar voor grote waarden van x heb je een speciale formule(die kan ik even hier niet schrijven, doordat ik de ene teken niet heb), Mijn vraag is hoe doe je dat in de grafisch rekenmachien??? |
Hangt denk ik af wat n bij jou inhoud. Immers wanneer we n tot oneindig laten gaan kunnen we simpel weg gaan primitiveren, alleen ik kan niet echt uit je vraag opmaken of dat de bedoeling is. wanneer je n dus heel groot maakt kun je dus primitiveren en dat kan op de volgende manier op je rek machine [ texas]
formule invullen en dan sec trace en dan nummer 7. beneden grens en boven grens invullen en je bent klaar. En dan krijg je inderdaad 4,5. De vraag dus nu even is of je n tot oneiding wil laten gaan of een bepaald aantal in gedachtte hebt |
Ik denk dat bloed wil weten hoe je een Riemann-som in je GR moet invoeren.
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat is wat ik de hele tijd bedoelde!!!!!!! |
Citaat:
f(x1)*delta x+f(x2)*delta x+...+f(xn)*delta x=delta x(f(x1)+f(x2)+...+f(xn)) =delta x(-x1²-x2²-...-xn²)+delta x(3*x1+3*x2+...+3*xn) =-delta x(x1²+x2²+...+xn²)+3*delta x(x1+x2+...+xn). Je weet hoe je xi+1 uit xi kunt afleiden, dus kun je zo de formule voor de Riemannsom vinden. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:47. |