![]() |
geschiedenis vraagjes super leuk!! :P
iwllen jullie op de volgende vragen ff antoord geven a.u.b. ??
zou echt heel lief zijn .. :) ... dus doe maar ..!! kusjesssssss!!!!!!!!! oke vraag 1: ewlke factoren droegen er toe bij dat de koude oorlog niet uitliep in een derde wereld oorlog.? vraag 2: waarom waren politici niet in staat de koude oorlog eerder te beeindigen dan 1989 vraag 3: in hoeverre kun je de koude oorlog ook een totale oorlog noemen? en als laatste :) : wat is continuïteit en discontinuïteit? byes !! dudes!! :) :) :) :o |
1) ik denk dat de risico's te groot waren; er was een wederzijds afschrikkingseffect. De dreiging van een nucleaire oorlog was te groot: beide landen (USSR en VS) hadden zoveel kernwapens dat ze mekaar volledig konden vernietigen. Dit noemde men toepasselijk MAD (Mutual Assured Destruction)Een andere oorzaak is misschien dat de VN bemiddelde, al ben ik hier niet zeker van.
Overigens was het wél een wereldoorlog in die zin dat er op vele plaatsen in de wereld gevochten werd, o.a. Vietnam, Korea... 2) Ik vermoed omdat de ideologische tegenstelling tussen het kapitalistische Westen en het communistische Oostblok te groot was. Daarnaast hadden velen (wapenindustrie) belang bij het voortbestaan van de oorlog. Men kòn ook moeilijk uit de wapenwedloop stappen. Als men opgaf, was er het risico dat men door de vijand verpletterd werd. Gorbachov heeft dat risico genomen. 3) Inzoverre dat de hele bevolking er het slachtoffer van kan worden, niet alleen militairen. 4) Continuiteit is dat een bepaalde situatie hetzelfde blijft, discontinuiteit is dat er verandering optreedt. Dit is bijlange niet het enige mogelijke antwoord, maar het is alvast iets. Ik hoop dat je er wat aan hebt. |
ohh... heeeeeel erg bedankt (y)
ik denk dat je antwoorden goed genoeg zijn!! en je nirvana plaatje is ook kei koel! :D |
idd thanks memory!!!eg geweldig die antwoorden(ik had ze ook nodig)kussss
|
Citaat:
|
thanks philemon!!! :) :) :) (y)
|
ja inder.. thanx philomenon (ofzoiets :) )
en: leo, alles klar :P tot dalijk |
Citaat:
|
welke factoren droegen er toe bij dat de koude oorlog niet uitliep in een derde wereld oorlog.?
* Omdat een 'first strike war' onhaalbaar was Zowel de USSR als de USA was niet in staat zonder schade te lijden in één slag de vijand te vernietigen. * De rol van China in een eventueel conflict was moeilijk te voorspellen. Men zou verliezen indien China voor één van de groepen partij zou kiezen. Ook zou het kunnen dat de USSR en de USA elkaar zodanig uitputten tijdens een oorlog dat China dan zich zou moeien en dat beide zouden verliezen. * De twee militaire blokken (USA en USSR) waren economisch afhankelijk van elkaar. in hoeverre kun je de koude oorlog ook een totale oorlog noemen? Elk internationaal conflict uit die periode moet vanuit die optiek bekeken worden. Bv.
Dat is wat ik geleerd heb erover. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:05. |