![]() |
Toeval ?!
Ik ben gewoon benieuwd naar jullie menging hierover
Ik had laatst een vergadering en ik zou gebracht worden door een vriend, omdat ik me in de tijd vergist had kon ik pas een half uur later op de vergaderplaats komen. Toen we ernaartoe reden zagen we aan de kant van de weg een anbulance staan, er was iemand aangereden door een vrachtwagen. Als ik me niet perongeluk vergist had in de tijd zou ik daar op dat moment ook gereden hebben en waarschijnlijk ook geraakt zijn. Zou ik gered zijn door iets of iemand (toeval)? |
Citaat:
ik denk toeval maar je weet het maar nooi ;) |
vergissen gaat altijd per ongeluk
en ik denk dat het geen toeval was maar dat god je gered heeft omdat Hij nog niet klaar met je is |
Op een weg rijden met minuut veel meer dan één of twee fietsers of auto's, dus de kans dat jij betrokken zou zijn geweest bij het ongeluk als je je niet vergist had, is nihil.
Wanneer je namelijk een half uur eerder vertrokken zou zijn, had je misschien wel net voor een stoplicht moeten wachten of voor een overstekende voetganger; je weet maar nooit. Het is dus absoluut toeval geweest, ik snap niet eens dat je er aan twijfelt of het misschien 'iets' is geweest dat je gered heeft. |
Als jij er betekenis aan toekent, is het geen toeval. (y)
|
Toeval
|
Ik vind dat het toeval is !?
|
Toeval bestaat niet.
|
Hmm, jah. Het zou best toeval kunnen zijn.
Maar wat dacht jij van al die mensen die op 9/11 in de file stonden, zich versliepen, geen zin hadden enz enz... |
Citaat:
|
beetje final fantasy-achtig,
ik vind het gewoon toeval |
Toeval bestaat niet (vind ik)
|
Citaat:
|
is wel weer lekker vaag verhaal...
we leven in een enorm drukke maatschappij waar alles langs elkaar leeft enzo.. gebeuren vet veel ongelukken! dus in die zin wordt jij veel beschermd hey! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ik denk niet dat "iets" je op die vergadering gehouden heeft. Zelf heb ik ook eens iets gelijkaardigs meegemaakt. Ik was met een vriendin een video gaan huren en we gingen net de hoofdstraat terug inrijden toen ik in de verte een auto zag aankomen. (het straatje waaruit wij kwamen mondt uit in een draai van die hoofdstraat). Ik zag dat de auto best wel snel reed en iets gaf me een heel slecht gevoel, dus ik zei mijn vriendin om te wachten en een paar stappen achteruit te gaan. De auto vloog uit de bocht. Hij slingerde heen en weer over de straat en landde uiteindelijk in een hooibaal in een boerderijtje, een 30tal meter verderop. De auto was per total maar de bestuurder zelf was OK. Hadden we blijven staan was er ongetwijfeld iets ergs gebeurd. Toen hij uit de bocht vloog passeerd hij nl zowat 15cm van ons.
|
Citaat:
en ja hoor, hij rijdt juist daar waar ik wilde oversteken, stel je nu voor ik was gewoon overgestoken, dan waren de gevolgen niet te overzien :eek: |
Ach, zo kwam ik heel 'toevallig' net langslopen toen een paard op stal net van plan was een onoplettend meisje een trap te verkopen en kon ik haar net op tijd wegtrekken...
Is het toeval... is het geen toeval... Je weet het niet. Wat je gevoel je zegt dat is voor jou zo. Ook al hoeft neit iedereen die visie te delen, voor jou, is dat zo. |
ik hoorde een liedje op mn werk,waardoor ik aan een meisje moest denken, ik had dr 5weken niet gesproken, de volgende dag belt ze me en zegt, ja ik moest aan je denken...door dat liedje!
Ik had gedroomd van mn buurjongetjes waar ik wel ns oppas , ben dr allng nie meer geweest(januari) en dezelfde ochtend vroeg belt ze me wakker allebei toeval,maar niet meer als dat |
ik denk ook dat je er niet teveel achter moet zoeken. Als ik een slecht voorgevoel bij iets heb, dan ga ik dat ook niet doen. Toch goed dat je op die manier gewaarschuwd wordt, niet? ;)
|
ja misschien moet ik er niet te veel achter zoeken, maar meestal als zoiets gebeurd heb ik wel en droom gehad of een visioen waardoor het dan al verwacht is en deze keer kwam het totaal onverwachts....
maar dat is voor de meeste mensen redelijk normaal |
hoe weet je nou of je precies geraakt zou zijn?....
Zoiets moet je wel op de seconde en precies de goede(verkeerde) plek timen he. Dus ik denk dat het niks met toeval te maken heeft en je ook niks was gebeurd als je geen half uur later was gegaan... |
Toeval is niets meer of minder dan een statistisch gegeven...
|
Iets gebeurt, of iets gebeurt niet.
Maar hoe vaak is het nou zo dat iets niet gebeurt? Heel vaak dus. Dus helemaal niet zo toevallig dat er af en toe wel wat gebeurt. |
Dat je dit uberhaupt bedenkt als je langs een ongeluk rijdt.. :rolleyes:
Je gaat later weg en rijdt langs een ongeluk en je denkt dat jij verongelukt was als je wel op tijd weg was gegaan. De kans is heel klein dat je precies op dat moment daar had gereden. Maar als jij precies op dat moment daar had gereden was de hele wegsituatie anders geweest en was dat ongeluk waarschijnlijk niet eens gebeurd. In feite zijn die personen verongelukt omdat jij je in de tijd hebt vergist. :) |
het is wat je vaak hoort:
"Dat is toevallig...er is een kans van 1 op 10000 dat zoiets gebeurd!" (paradox op zich) Dat houdt dus in dat wanneer een bepaalde situatie tienduizend keer of vaker plaats vind (en dat is vaak bij allerdaagse gebeurtenissen) er minimaal eenmaal van die tienduizend keer iets gebeurd, wat wij "toeval" noemen. Daar wij mensen wezens zijn met een beperkt verstand en we de wereld in ons perspectief zien ( en dus het overzicht missen over het "grote gebeuren" ) beginnen we met termen te strooien zoals "toeval" en "wonder" |
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat geven jullie toch altijd van die leuke korte antwoorden... :) Het zou misschien leuk zijn als jullie ook is erbij zouden vertellen waarom jullie iets vinden.. Ik zou bijvoorbeeld wel willen weten wat jullie ideeen zijn waarom toeval wel of niet bestaat..
|
nog even om het iets gedetailleerder te maken, het slachtoffer wa ook op weg naar de vergadering
|
wie zegt dat jij daar precies om die tijd had gereden? dat slaat toch nergens op?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:43. |