Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   computer maakt raar geluid bij het opstarten? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=82319)

perseus 07-05-2002 07:49

Mijn computer maakt sinds 1 maand soms een raar geluid bij het opstarten, dat net als een boor klinkt. Eerst deed hij dat bijna nooit. Maar nu iedere keer! Het gaat om een pentium 4 van Fujitsu siemens. Kan het iets te maken hebben met de hard disk? Of de stroom misschien? Want als de computer eenmaal opgestart is, dan is het geluid direct weg.

Weet iemand wat dat is, en waardoor het veroorzaakt wordt?

Triloxigen 07-05-2002 07:51

Te weinig info..

Kan van alles zijn, kan de voeding fan zijn, cpufan of de hdd...

perseus 07-05-2002 07:52

Citaat:

McLaren schreef:
Te weinig info..

Kan van alles zijn, kan de voeding fan zijn, cpufan of de hdd...

Dus toch hardware?
En wat voor info zal ik verder kunnen geven dan?

Orion84 07-05-2002 08:53

aan wie???, ons of de TD waar je hem naartoe wil brengen??

tis idd hardware, der loopt iets aan of der trilt iets, effe mee naar de leverancier gaan want daar kun je zelf meestal weinig aan doen.

je zou wel een keer met een open kast kunnen opstarten en effe goed kijken en luisteren of je misschien er achter kunt komen waar het geluid vandaan komt misschien zit der gewoon een schroefje los van de ophanging van je hdd

Boeing 747-400 07-05-2002 11:45

Is het niet gewoon de fan van je voeding? De computer van mijn broertje maakt ook een ongelooflijke herrie bij het opstarten en dat is de fan van de voeding. Klap op de kast geven en het is over, en als je even w8 is het ook over.

Maarreh, als er nog garantie op zit zou ik er wel ff mee terug gaan. Herrie aan fan's is nooit goed.

perseus 07-05-2002 13:12

Citaat:

Boeing 747-400 schreef:
Is het niet gewoon de fan van je voeding? De computer van mijn broertje maakt ook een ongelooflijke herrie bij het opstarten en dat is de fan van de voeding. Klap op de kast geven en het is over, en als je even w8 is het ook over.

Maarreh, als er nog garantie op zit zou ik er wel ff mee terug gaan. Herrie aan fan's is nooit goed.

:eek: Dat is precies wat ik heb! Garantie zit er nog op ja. Maar kan ik die fan niet gewoon ff zelf repareren?

Triloxigen 07-05-2002 14:17

Citaat:

perseus schreef:

:eek: Dat is precies wat ik heb! Garantie zit er nog op ja. Maar kan ik die fan niet gewoon ff zelf repareren?

Voeding openschroeven en nieuwe fan erinzetten..
Of maybe eventjes vastdraaien

perseus 07-05-2002 14:56

Citaat:

McLaren schreef:

Voeding openschroeven en nieuwe fan erinzetten..
Of maybe eventjes vastdraaien

Voeding openschroeven? Is dat gevaarlijk (met stekker eruit ofcourse)?

pietje63 07-05-2002 15:03

ik heb bij deze pc ooit gehad dat er tape zat om de grafische kaart en dat daardoor een fan vastliep
ik boos de helpdesk opgebeld wat dat voor een onzin was om tape om een grafische kaart te doen; omdat ik er van uit ging dat hij niet zo slecht was anders van ellende uit elkaar te vallen
toen bleek dat die tape fan en kaart gemold had
eerst wilden ze niet komen repareren omdat ik 'als niet technische dienst' de pc open gemaakt had
maar toen ik hun overtuigd had van mijn computer kennis kwamen ze hem toch maken (ik gaf als reden dat ik de netwerkkaar voor internet in moest bouwen en het toen toevallig tegenkwam; die kaart had ik een paar maanden daarvoor al ingebouwd en toen viel het mij niet eens op :rolleyes: )

maar om het even samen te vatten het was toen dus een fan die ergens tegenaan liep en dit kan erg schadelijk zijn voor je pc

perseus 07-05-2002 15:34

Citaat:

pietje63 schreef:
ik heb bij deze pc ooit gehad dat er tape zat om de grafische kaart en dat daardoor een fan vastliep
ik boos de helpdesk opgebeld wat dat voor een onzin was om tape om een grafische kaart te doen; omdat ik er van uit ging dat hij niet zo slecht was anders van ellende uit elkaar te vallen
toen bleek dat die tape fan en kaart gemold had
eerst wilden ze niet komen repareren omdat ik 'als niet technische dienst' de pc open gemaakt had
maar toen ik hun overtuigd had van mijn computer kennis kwamen ze hem toch maken (ik gaf als reden dat ik de netwerkkaar voor internet in moest bouwen en het toen toevallig tegenkwam; die kaart had ik een paar maanden daarvoor al ingebouwd en toen viel het mij niet eens op :rolleyes: )

maar om het even samen te vatten het was toen dus een fan die ergens tegenaan liep en dit kan erg schadelijk zijn voor je pc

Bedankt :). Ik ga hem nu openmaken. Ik heb zelf ook een netwerkkaart ingebouwd voor internet.

[edit]

Ik heb hem opengemaakt en opnieuw opgestart. En guess what? Geen lawaai! :):):):):) Er zal wel wat tegen de binnenkant van de kap hebben gezeten ofzo. Toch allemaal bedankt!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:23.