![]() |
Wat is waarheid?
Ik vraag me dat nou echt eens af he..
wat waarheid is, vaak is het vanzelfsprekend..maar toch ook weer niet... Help! :confused: |
Oef, dat is een moeilijk onderwerp. Laten we het er voor nu maar dat in de filosofie over de grond/toetssteen, waarop iets als waarheid bestempeld is, geen overeenstemming bestaat.
Kort door de bocht: de een vindt dat het waar is als je het kunt waarnemen (zien, horen, voelen, et cetera); de volgende meent dat alleen waarheid kunt vinden door na te denken (rationeel); weer anderen menen dat we nooit waarheid kunnen vinden, omdat we daarvoor geen betrouwbare instrumenten hebben (je kunt niet vertrouwen op je zintuigen en ook niet op je hersenen); dan bestaat nog een groep mensen die meent dat de waarheid helemaal niet bestaat. Bovenstaande is erg beknopt, maar ik heb helaas weinig tijd - hopelijk neemt iemand anders het van mij over. Het is overigens een goede en zeker niet vanzelfsprekende vraag -al zullen de meeste mensen dat wel zo ervaren/denken. |
De mens kan denk ik geen èchte waarheid kennen. Filosofisch gezien zou je dit kunnen beargumenteren met: de mens doet steeds ontdekkingen, hij weet steeds meer, maar morgen doet hij weer een ontdekking en dan moet hij zijn waarheidsbeeld weer aanpassen.
Misschien kennen sommige religieuze mensen wel een waarheid: die noemen ze dan God, of onsterfelijke Liefde met een hoofdletter...? |
Waarheden en de zaken waarvoor waarheden gelden bevinden zich onderling op een gelijkwaardig niveau.
Typ ik nu deze tekst? Wellicht niet? Typ ik de tekst wel? Evenzeer als ik nu in mijn neus aan het peuteren ben. |
van waarheid spreken we als in een bepaalde stelling de beschrijving van een bepaald verschijnsel overeenkomt met dat verschijnsel.
of die dan overeenkomen, bepalen we vaak aan de hand van waarnemingen. het is natuurlijk maar de vraag hoe betrouwbaar ons waarnemingsvermogen is, maar daar zou ik het volgende op willen zeggen: In de wereld waarin we leven, kloppen onze waarnemingen. misschien is het zo dat die waarnemingen misleidend zijn, maar dat maakt voor het leven in onze wereld niet uit. omdat we toch nooit in een andere wereld zullen leven, hoger of lager, maakt het ook niks uit of onze waarnemingen betrouwbaar zijn. voor ONS zijn onze waarnemingen de hoogst te behalen maatstaven voor waarheid, en ze voldoen. of het wel ECHT de waarheid is, is absoluut irrelevant |
Dat is (uiteraard) niet te definiëren.
|
Citaat:
1 het ware, de overeenstemming tussen een denkbeeld, een verhaal of een bericht en de zaak zoals zij is 2 iets dat waar is => feit 3 ware geloofsovertuiging |
Zover was ik ook nog wel gekomen maar ik denk niet dat dat is wat de topicstartster bedoelt.
|
Citaat:
|
k heb het bij cultuurgeschiedenis een keer gehad.. ik zoek het ff voor je op..
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb verder geen zin om alle algemeen aangenomen axioma's etc. etc. over de werkelijkheid te gaan voordragen, een ieder leeft in zijn eigen werkelijkheid, observeert, weegt af, onderbouwt en komt zo tot zijn eigen "waarheid". Persoonlijke waarheid is plastisch en verandert bijna bij elke waarneming. Zoiets ? |
de waarheid is verdomd hard op de momenten dat je het eigelijk niet wil horen.
en de waarheid is iets die sommige mensen niet durven uit te spreken. |
Citaat:
Omdat er geen eenduidige definitie van te geven is moet je het zoeken in de sfeer van het waarnemen. Je kunt niet meer doen dan ergens een vlaggetje plaatsen in een feitencomplex zoals dat door de grootste hoeveelheid mensen wordt waargenomen. Dan is dat voor die mensen de waarheid. |
Citaat:
Ten tweede: ik heb dit geprobeerd uit te leggen in taal die voor een 14-jarige te begrijpen is. |
Citaat:
*EdiT* @ Nare Man: thnx voor je bijval! (y) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nee. Meer Boeddhist. Ik leer dat niets iets hoort te zijn en dat niets hoger is dan iets anders. |
Citaat:
Citaat:
|
Wat grappig/leuk dat jullie reageren.... ;)
waarheid is waar je in gelooft , daar ben ik gister voor me zelf achter gekomen. Dat zie je bijvoorbeeld met alle vooroordelen over turken ofzo. Als iemand erin gelooft dat alle (bijv.) turken dom zijn en stelen, is dat voor hem/haar een waarheid. Waarheid voor mij is dat ik blij ben dat ik daar niet in geloof... slaat bovenstaande ergens op?:S |
Citaat:
(Let maar niet op die gekke waarheidsjargon hierboven hoor :P) |
Citaat:
maar eigenlijk kan dat ook weer niet. want de hele wereld komt toch ergens uit voort... daarom denk ik dat er een waarheid is, maar dat mensen die niet kunnen bevatten. iedereen heeft voor zichzelf een 'tijdelijke waarheid' die ook steeds veranderd. meer kunnen _mensen_ niet... |
Citaat:
2. Volgende vraag: bestaat waarheid ook buiten de mens? Denk je dat het mogelijk is dat iets waar is, zonder dat daar mensen bij nodig zijn om dat waar te nemen/te beredeneren? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik denk dat er wel EEN waarheid is, dat moet wel. Waar alles uit voortkomt enzo. anders zouden we niet eens kunnen bestaan. Net zoals die beroemde spreuk van Descartes, ik denk dus ik ben ofzo. Er is wel WAARHEID maar mensen zijn subjectief en kunnen er slechts van proeven... :evil: |
Citaat:
Citaat:
|
ik vind het tog grappig dat jullie reageren op zown simpele onozele vraag.. :p :s
|
Citaat:
Het is een fundamenteel vraagstuk in filosofie en wetenschap, waarmee vele grote en minder grote denkers zich bezig houden. Waarheid is zo simpel nog niet...;) |
whaha ...jaa mee eens! ;)
|
Perceptie is waarheid.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Waarneming moet geleid worden door het intellect, anders zie je dingen die er niet zijn, hoe vaak bedriegt de waarneming je niet...? en dat intellect door bewustzijn, de keuzes die je maakt enzo. |
Kul. Intellect kan niets zonder waarnemingen en waarnemingen zijn per definitie subjectief. Je zintuigen kunnen inderdaad afwijken van de 'werkelijkheid' maar ook je hersenen hebben een eigen opvatting van de werkelijkheid, omdat jouw opvoeding en de omstandigheden van je persoon dat meebrengen.
Om nou te zeggen dat waarnemingen vaak illusies zijn, dat gaat me te ver. Zo weinig vertrouwen heb ik nou ook weer niet in de mens. Het is juist eerder andersom: de waarnemingen zijn vaak wel in orde, maar het intellect (of het gebrek daaraan bij velen) kleurt en verdraait die feiten enorm. |
Citaat:
Citaat:
|
Ik lieg altijd.
|
Citaat:
oftewel: je liegt want je spreekt de waarheid :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
het is niet goed om altijd te liegen, later zal je alleen je zelf er mee hebben, en ik vind trouwens dat iedereen hier sowieso van die moeilijke woorden gebruikt...
wat is er gebeurd met de jip en janneke taal?? ;) |
Citaat:
Je wou de waarheid dit is de waarheid. En de waarheid komt van de ENE. http://www.it-is-truth.org/IslamAndScience.shtml |
Citaat:
And another one http://www.it-is-truth.org/OriginOfEarth.shtml |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:31. |