![]() |
maatschappelijk werkster
kijk...
ik wil dus maatschappelijk werkster worden. Maar als ik dat zeg tegen andere mensen lache ze me uit. Is het dan zown raar beroep? Is maatschappelijk werkster zown vies woord? :nono: Iedereen zegt dan het verdient niet, dat droom beroep van jou. en als ik dan probeer uit te leggen dat me dat niet interresseert kijken ze raar. Alsof ik gek ben... :s dus nu komt the question: 1. Ben ik dan zo gek? ;) 2. Is maatschappelijk werkster worden een idiote droom? :confused: |
ik vind je helemaal niet gek. Hoezo is het een raar beroep? volgens mij verdient het best wel lekker, je doet niet voor niets hbo. gewoon lekker gaan doen als jij het maar leuk vind.
|
Is totaal niks mis mee: juist dankbaar werk.
Dat het niet zo veel verdient klopt wel volgens mij, maar je moet niet persé op een salaris af gaan. Mensen die je uitlachen om wat je wil worden (wat dat ook mag zijn), zijn zelf behoorlijk zielig en daar moet je je niks van aantrekken. En ik zet deze op S&S. |
Wat houdt maatschappelijk werkster eigenlijk precies in?
|
Citaat:
alleen is dit gratis, door de overheid gefinacieerd. |
dit houdt mijn droom beroep in:
Maatschappelijke veranderingen, zoals verlies van werk, inkomen, familie of relaties, kunnen grote gevolgen hebben voor iemands leven. Meestal zijn mensen in staat hun moeilijkheden zelf op te lossen. In een aantal gevallen komen er echter nieuwe problemen uit voort, zoals alcoholisme, relatieproblemen, depressiviteit of crimineel gedrag. In zulke gevallen, maar ook bij minder ingrijpende zaken, kan het nodig zijn gebruik te maken van de diensten van een maatschappelijk werker. Deze geeft informatie en advies, en voert helpende en ondersteunende gesprekken. De hulpverlening is erop gericht dat de cliënt na enige tijd weer zelfstandig verder kan. Om goed te kunnen functioneren moet de maatschappelijk werker inzicht hebben in de maatschappij en diverse methoden van hulpverlening beheersen. Daarnaast moet hij goed met mensen om kunnen gaan, zich in kunnen leven in hun situatie en geduld en doorzettingsvermogen hebben. Verder is kennis en vaardigheid op het vlak van vergaderen, administratie en documentatie, onderhandelen en beleidsplannen maken belangrijk. Er is werk te vinden op verschillende terreinen. Zo zijn er instellingen voor algemeen maatschappelijk werk, consultatiebureaus voor alcohol en drugs, gezondheidscentra en sociaal raadsliedenwerk. Een ander gebied is dat van het buurtmaatschappelijk werk. Daarnaast zijn er functies in organisaties die zich richten op bepaalde doelgroepen, zoals ouderenwerk, jongerenwerk, kinderbescherming, reclassering, wegloophuizen, gezinszorg en de sociale dienst. Ook kun je terechtkomen in instellingen waar maatschappelijk werk een zogenaamde 'ingebouwde functie' vervult, zoals in ziekenhuizen, verpleeghuizen, psychiatrische inrichtingen, revalidatiecentra en bedrijven. snappie? |
Het lijkt mij ook wel leuk :)
Natuurlijk wil ik wel iets verdienen, maar niet per se veel. Als het maar leuk is. Ik wil graag ook nog iets kunnen betekenen voor mensen/de samenleving. |
Citaat:
ff vraagje, hebben die 'andere mensen' dan wel DÉ ideale opleiding? Misschien durven ze niet voor hun eigen droombaan uit te komen en verschuilen ze zich achter hun grapjes... ;) :D |
Citaat:
jaa de ene wil econoom worden en de andere weet het niet.. maar wat me eigelijk nog het meeste iriteert is dat mijn vader de gene is die zich zo tege mijn wens afzet... en wat doet hij een of andere stom kantoor baantje... |
Misschien zegt je vader het juist daarom, het kan zo zijn dat hij denkt dat jij veel 'beter' kan.
Als hij zelf nooit de kans heeft gekregen om bijv naar de universiteit te gaan, en hij ziet dat jij op het vwo zit en het wel zou kunnen wil hij misschien dat jij juist wel van alle mogelijkheden gebruik maakt. Dat je daar dan ongelukkig van wordt en dat je hier zelf voor kiest heeft hij misschien niet in de gaten. |
Citaat:
kies gewoon wat je zelf wil en niet wat anderen zeggen! |
Citaat:
|
maar waarom zou het deprimerend zijn als dit het beroep is wat ik wil?
misschien is het onder mijn niveau, maar als ik er toch gelukkig van wordt. |
Jij MOET niet onder je niveau werken, jij KIEST ervoor. Als je zelf die keuze maakt lijkt het mij dat het (juist) niet deprimerend is.
|
Citaat:
|
Mijn moeder heeft maatschappelijk werk & dienstverlening gestudeerd (of 'de opleiding gevolgd' voor nare man en FA), ik heb geen idee hoeveel ze verdient, maar ze vindt het wel erg leuk werk, en dat is belangrijker dan hoeveel je verdient, lijkt me, zolang je niet echt arm bent. En nee, echt arm ben je niet als maatschappelijk werkster, je hebt volgens mij een min of meer modaal inkomen dan.
Bij mijn moeder was HBO eigenlijk ook 'onder haar niveau', maar haar streven is altijd geweest om cum laude te slagen, en cum laude slagen op het HBO is ongeveer net zo moeilijk als gewoon slagen op het WO. |
Citaat:
(Niet dat mwd minder is, maar misschien vind je psychologie ook wel interessant en/of misschien nog wel interessanter. En de doelgroep is toch ongeveer wel gelijk. Je bent 14, je moet waarschijnlijk nog een paar jaar naar school, orienteer je in die jaren op zoveel mogelijk vervolgstudies, neem je ouders ook mee naar open dagen ed. Je hoeft je belissing nu nog niet vast te leggen, toch?) |
jaa psychologie lijkt me ook wel wat, hoe lang duurt een opleiding om psycholoog te worden dan??
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:27. |