Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   HAVO (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=81)
-   -   Geschiedenis. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=823820)

anjali 29-04-2004 10:16

Geschiedenis.
 
Hai!

Ik denk dat we het allemaal vergeten door de twee boekjes Gezagsdragers en Lancashire, maar weten jullie ook nog dat we essays moeten schrijven??

Ieder geval weet iemand welke essays er zijn en hoe die geschreven moeten worden?

Ik weet bijvoorbeeld dat de briefessay in de ik-vorm hoort maar hoe zit het met de andere essays?

Kus

Anju.

S. 29-04-2004 14:19

Ik denk niet dat je echt moet LEREN voor Geschiedenis.

Alles twee of drie keer doorlezen en je hebt het onder de knie.
Wat vooral het belangrijkste is, is dat je de vragen per paragraaf moet kunnen beantwoorden. ( de vragen in het dikgedrukt, bovenaan)
Dus nadat je een paragraaf hebt gelezen, moet je het antwoord op de vraag proberen te geven. En nadat je het hele hoofdstuk uit hebt gelezen, moet je weer de hoofdvraag proberen te beantwoorden. Als je dat lukt, ben je je al ruim voldoende voorbereid, denk ik.


Veel suc6 iedereen!!

Ik moet nog beginnen... :(

sonho 29-04-2004 15:20

mijn leraar vertelde dat we een betoog opdracht krijgen over gezagsdragers en een 'stel' opdracht over Lancashire. dit is de andere jaren ook zo geweest. (1e onderwerp een betoog, 2e een stel) met een stel opdracht wordt bedoelt van: stel je bent een arbeider in 1800 in Manchester wat zou je doen als, of wat vind je van........
volgens ij is het zo, maar ik kan et natuurlijk fout hebben

Loontjuh 29-04-2004 16:15

En mijn leraar zei ook van:
je hoeft geen heel erg lopend verhaal er van te maken. Je mag het gewoon punt voor punt behandelen en opschrijven. Het is namelijk geschiedenis en geen nederlands :D

luchtballon 29-04-2004 17:46

Mijn lerares zei dat we maar 1 schrijfopdracht krijgen :confused:
En dat is meestal van het onderwerp dat al een keer behandeld is (vorig jaar. Welke is dat?)

En het is een inlevingsopdracht, dus zoiets als (wat op mijn laatste toets kwam): stel jij bent een vrouw van een boer met 2 kinderen in 1969. je schrijft naar familie in amerika. Vertel over de veranderingen die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden en hoe dat effect heeft op jullie leven ...


Irritante leraren die elkaar allemaal tegenspreken :mad: Ik ga maar eens vragen of ik een examen van vorig jaar in mag zien ofzo...

sonho 29-04-2004 19:56

kheb net ff het examen van vorig jaar bekekn. over het eerste onderwerp (bij ons gezagsdragers) hadden ze een betog opdracht in de vorm van een brief. over het tweede onderwerp (bij ons Lancashire) hadden ze geen betoog of stel opdracht.
ik ga er maar van uit dat dat nu weer zo is. stomme leraren die altijd wat naders beweren.....

anjali 29-04-2004 20:13

Mijn leraar zei dat je alleen een stellings essay kreeg. Dit werkt als volgt:

Je neemt een stelling: bijv Pvda is de beste partij!
Vervolgens leid je dit in: Je vertelt wat over de PvdA
En daarna geefje argumenten waarom het zo'n geweldige partij is.
En daarna volgt een conclusie.

That's it dacht ik maar als ik jullie zo hoor weet ik het niet meer!

Liss 01-05-2004 19:57

Essays :confused:

sonho 01-05-2004 21:04

Citaat:

Liss schreef op 01-05-2004 @ 20:57 :
Essays :confused:
ja je moet gewoon een stuk schrijven waar in je voordelen en/of nadelen van een gegeven stelling geeft

__ArjunRampal__ 02-05-2004 14:06

Stelopdracht is meestal Nederland 1950-1990

Zeggen ze. Echt een kutvak geschiedenis met een lamme zak voor me in de klas.

Snap ook bijna niks van Lancanshire.

Fantôme 02-05-2004 15:36

Citaat:

luchtballon schreef op 29-04-2004 @ 18:46 :
Mijn lerares zei dat we maar 1 schrijfopdracht krijgen :confused:
En dat is meestal van het onderwerp dat al een keer behandeld is (vorig jaar. Welke is dat?)

En het is een inlevingsopdracht, dus zoiets als (wat op mijn laatste toets kwam): stel jij bent een vrouw van een boer met 2 kinderen in 1969. je schrijft naar familie in amerika. Vertel over de veranderingen die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden en hoe dat effect heeft op jullie leven ...


Irritante leraren die elkaar allemaal tegenspreken :mad: Ik ga maar eens vragen of ik een examen van vorig jaar in mag zien ofzo...

die van vorig jaar is gezagdragers

Liss 03-05-2004 14:24

Citaat:

tumtummetje-86 schreef op 01-05-2004 @ 22:04 :
ja je moet gewoon een stuk schrijven waar in je voordelen en/of nadelen van een gegeven stelling geeft
O dat. Maar we krijgen toch niet alleen een essay, toch ook gewoon vragen?

sonho 03-05-2004 19:16

Citaat:

Liss schreef op 03-05-2004 @ 15:24 :
O dat. Maar we krijgen toch niet alleen een essay, toch ook gewoon vragen?
ja we krijgen ook gewone vragen. maar de essay vraag krijg je we lvee lpunten voor. (miss moet je het examen van vorig jaar is bekijken. dan zie wat voor soort vragen er worden gesteld)

Liss 03-05-2004 19:41

Citaat:

tumtummetje-86 schreef op 03-05-2004 @ 20:16 :
ja we krijgen ook gewone vragen. maar de essay vraag krijg je we lvee lpunten voor. (miss moet je het examen van vorig jaar is bekijken. dan zie wat voor soort vragen er worden gesteld)
Ja, gaan we na de vakantie op school een gedeelte van maken en de examenstof doornemen enz dus die zie ik dan wel :)
Voorlopig moet ik eerst nog beginnen met alles nog eens door te lezen :o

sonho 03-05-2004 19:44

Citaat:

Liss schreef op 03-05-2004 @ 20:41 :

Voorlopig moet ik eerst nog beginnen met alles nog eens door te lezen :o

succes. heb er zelf lang over gedaan :(

Liss 03-05-2004 20:10

Citaat:

tumtummetje-86 schreef op 03-05-2004 @ 20:44 :
succes. heb er zelf lang over gedaan :(
Thanks :) Hoop het binnen een paar dagen gedaan te hebben, aangezien ik alle geschiedenis toetsen ook afgelopen twee maanden gemaakt heb en denk dat het dus nog een beetje in mn hoofd zit :o Maar goed, zal nu maar stoppen met offtopic gechat, hehe.

ZerO 04-05-2004 13:03

Mensen niet zo paniekerig.
We krijgen een betoog en dat kan 12 punten opleveren ( dacht ik :o ) Er worden een paar punten neergezet en die moeten wij bespreken. Stel je bent een vrouw die in 1946 was geboren en die nu aan haar kleinkinderen verteld hoe de maatschappij is veranderd door de jaren heen en daarbij moet je de genoemde punten in je betoog verwerken bv : de opkomst van de pil, de ontzuiling, de tweede feminisitische golf enz.
Ik weet niet precies welke onderwerp we krijgen, maar ik dacht Nederlandse gezagsdragers.

anjali 04-05-2004 13:22

Hoe bedoel je een betoog? We krijgen of een brief of stellings- of afwegingsessay. Mijn leraar denkt stellingsessay.

Hoe kom je erbij dat we een betoog krijgen?

ZerO 04-05-2004 13:48

Wat ben jij irritant zeg.

Mijn leraar had het over een betoog, nou moet je het woord betoog niet al te letterlijk nemen. Het is geen betoog zoals bij Nederlands van zoveel kantjes. Ik heb uitgelegd wat de opdracht ongeveer inhoud en dat zullen we krijgen. Mijn leraar heeft misschien geen moeilijke woorden gebruikt als afwegingsessay of stellingsessay zo zal het officieel wel heten maar waar het op neerkomt is dat wat ik beschreven heb klopt.

anjali 04-05-2004 14:58

sorry dat je me irritant vindt, maar ben gewoon zenuwachtig! Maar kun je me misschien vertellen hoe je zo'n betoog schrijft? Hoe begin je bijvoorbeeld?

ZerO 04-05-2004 15:09

Je moet je inleven in de opdracht, dus vertellen alsof je de dingen zelf meegemaakt hebt. Het gaat vooral om de punten goed beschrijven, niet je schrijfstijl.

anjali 04-05-2004 21:33

maar een stellingsessay is toch dat je je stelling met arg gaat onderbouwen?

Weet je wat laat maar ik vraag het aan mijn leraar wel.

sonho 04-05-2004 22:15

Citaat:

anjali schreef op 04-05-2004 @ 22:33 :
maar een stellingsessay is toch dat je je stelling met arg gaat onderbouwen?

Weet je wat laat maar ik vraag het aan mijn leraar wel.

idd. je moet op de een of andere manier (bijv in brief vorm, maar kan ook anders) een (gegeven) stelling onder bouwen met argumenten

CoolKid 05-05-2004 13:34

Ik zit nu geschiedenis te leren en ik moest dat stukje met kennen en kunnen doornemen. Weet misschien iemand waar ik de juiste antwoorden kan vinden? Ik weet uit de tekst, maar ik wil een antwoordformulier hebben ofzo... Of iemand die het heeft gemaakt??

SSER 05-05-2004 17:41

offtopic: Lancashire is echt ongezond saai. :|

jannuhthapannuh 06-05-2004 13:23

Citaat:

SSER schreef op 05-05-2004 @ 18:41 :
offtopic: Lancashire is echt ongezond saai. :|
Indeed...

Echt te saai voor woorden.. gewoon niet boeiend.
Ah wat boeit mij zo'n hele "spinning jenny" nou?

Vorig jaar ging het over communistische samenleving, als ik het goed heb, nou daar wil ik zeker wel wat over lezen..

jannuhthapannuh 06-05-2004 13:24

Maken jullie eigenlijk samenvattingen?

Of lezen jullie het gewoon een keer door?

Ik ben bezig met samenvattingen maken, maar tis zo veel :s

S. 06-05-2004 14:09

Citaat:

jannuhthapannuh schreef op 06-05-2004 @ 14:24 :
Maken jullie eigenlijk samenvattingen?

Of lezen jullie het gewoon een keer door?

Ik ben bezig met samenvattingen maken, maar tis zo veel :s

Ik lees het gewoon nu door..( in de vakantie nog) en als de examens eraan beginnen te komen nog een keer alles doornemen en dat is dan wel voldoende.

De vragen hoef je, denk ik, ook niet echt te bestuderen.
Wel moet je de bronnen goed doornemen...

Punkiej-Fish 06-05-2004 14:42

wij hadden nog een link gekregen van de leraar met vragen etc.
link

Edit: Ik zoek nog meer oefenvragen over de onderwerpen, waar kan ik die vinden? Ik vind alleen maar oefenvragen over andere onderwerpen van de jaren hiervoor :confused:

SSER 06-05-2004 19:56

Citaat:

jannuhthapannuh schreef op 06-05-2004 @ 14:23 :
Indeed...

Echt te saai voor woorden.. gewoon niet boeiend.
Ah wat boeit mij zo'n hele "spinning jenny" nou?

Vorig jaar ging het over communistische samenleving, als ik het goed heb, nou daar wil ik zeker wel wat over lezen..

Ja precies. Staat er ook nog echt uitgebreid uitgelegd hoe zo'n ding werkt en wat precies het verschil is met andere modellen. :rolleyes: :|

S. 07-05-2004 12:24

Citaat:

SSER schreef op 06-05-2004 @ 20:56 :
Ja precies. Staat er ook nog echt uitgebreid uitgelegd hoe zo'n ding werkt en wat precies het verschil is met andere modellen. :rolleyes: :|
Volgens mij hoef je niet echt te leren hoe zo'n ding werkt.
Maar meer in welke tijd het is uitgebracht en wat voor veranderingen daarbij zijn komen kijken etc...

Tip: lees alles een keer door en maak die vragen op www.werkplaats.wolters.nl, als je dan nog veel fouten maakt, kijk je waar je die precies maakt (bijv, in de jaartallen) en neem je de jartallen nog eens door..En als de examens naderen nog eens alles doorlezen, dat zal wel voldoende zijn voor geschiedenis.

Veel suc6 iedereen!!

Muis16 07-05-2004 16:23

Onze leraar heeft gezegd dat wij ons nie druk moeten maken om die essay. Bij zo'n essay moet je, je inleven in die tijd en dan bijvoorbeeld een brief schrijven naar de burgemeester of iets dergelijks. De leraar zei dat je op die opdracht kunt scoren als je een goed verhaal hebt.

We krijgen wel makkelijkere vragen dan vorig jaar bij het onderwerp Nederlanders en zijn Gezagsdragers, omdat dat onderwerp er nu al voor de tweede keer is en dan neemt de kwaliteit van de vragen af (y)

Groetjes

angel-nieke 08-05-2004 13:18

bij ons is gezegt dat we een stelopdracht krijgen, dit is hetzelfde als een betoog en waarschijnlijk over nederland (omdat dit examenonderwerp vorig jaar ook al was) was de afgelopen jaren steeds. dus als je voor nederlands betoog kan schrijven lukt je dat ook voor geschiedenis!!

SSER 09-05-2004 10:57

Citaat:

S. schreef op 07-05-2004 @ 13:24 :
Volgens mij hoef je niet echt te leren hoe zo'n ding werkt.
Maar meer in welke tijd het is uitgebracht en wat voor veranderingen daarbij zijn komen kijken etc...

Bij ons werd dat serieus gevraagd bij mondelingen. :|
Maar ik denk voor CSE inderdaad niet, gaat sowieso alleen maar over de grote lijnen he.

Mermaidgirl4 09-05-2004 11:28

:confused: Stelopdracht ; in het examen zit altijd een stelopdracht. Zo'n stelopdracht heeft betrekking op meerdere paragrafen uit de stofomschrijving. De stelopdracht kan een betoog zijn, waarbij een stelling of hoofdvraag het uitgangspunt is. De stelopdracht kan ook een inlevingsopdracht zijn, waarbij je de ervaringen moet beschrijven van een verzonnen persoon in een bepaald tijdvak uit de voor het examen bestudeerde periode. Een stelopdracht kan ook beginnen met de zin: 'stel je bent een historicus die onderzoek doet naar .... en dan kunnen er allerlei onderwerpen volgen. In het examen van 2004 zal de stelopdracht zitten in het onderwerp: Nederlanders en hun gezagsdragers 1950-1990 . Een stelopdracht kan betrekking op de hoofdvraag of de deelvragen van het betreffende onderwerp. Zorg dus dat je die goed bestudeerd hebt. De stelopdracht kost veel tijd, maar kan ook heel wat punten opleveren (meestal rond de vijftien punten). Zorg dus dat je de stelopdracht hebt geoefend. Bedenk dat je voor de stelopdracht ongeveer 30 minuten de tijd hebt.

:confused: Casus ; op het examen kun je ook een casus verwachten uit het onderwerp Met de loep op Lancashire, katoen en samenleving 1750-1850 . Een casus is een historische kwestie waarover de meningen verdeeld zijn, bijvoorbeeld welke invloed had de industrialisatie op de levensstandaard van arbeidersgezinnen. Over zo’n casus krijg je dan enkele bronnen onder ogen. Het is bij een casusopdracht de bedoeling dat je in de antwoorden je basiskennis en de informatie van de aangeboden bronnen gebruikt.
Let op!: Het is op het examen vrijwel altijd de bedoeling dat je de informatie in de aangeboden bronnen gebruikt! Ook als je een antwoord helemaal kan baseren op eigen kennis moet je toch ook elementen uit de examenbron eraan toevoegen.

Bovenstaande tekst staat letterlijk in de examenbundel van Geschiedenis. De casusoefeningen staan ook in de uitgaven van Werkplaats.

Allemaal veel succes met je examen. We gaan allemaal slagen hè! (y)

x-Jola-x 10-05-2004 19:36

ik denk niet dat het echt leren is, het is meer het weten van de volgorde wanneer dingen gebeurden, en dat je ook voor jezelf er een logisch beeld van hebt. Als je dat hebt ken je het toch al best aardig! Kheb gistere een test gemaakt op kennisnet.nl en had alles fout (zwaaar deprimerend :mad: ), maar maakte er vandaag een op werkplaats, en die ging best aardig!! als ik maar slaag iig...

nyana 10-05-2004 21:55

Hey, volgens mij moet je tog wel veel leren hoor voor geschiedenis, het is niet alleen maar inzicht en vragen bij bronnen. Bovendien is het examen Geschiedenis weinig stof, als je dat vergelijkt met Economie en M&O, maar jah ieder zn eigen manier. Het liefst lees ik zelf wat samenvattingen door... en mensen vergeet vooral niet Twente te leren... veel suc6 allemaal :D

anjali 11-05-2004 11:02

Twente?????

x-Jola-x 12-05-2004 18:08

Citaat:

anjali schreef op 11-05-2004 @ 12:02 :
Twente?????
jah dat gedoe van lancashire gaat toch ook deels over twente?! Wij zijn met de 5h klassen naar het janninkmuseum geweest (zo'n vroegere fabriek in Enschede), was wel nuttig, dan zie je het met eigne ogen.. majah, wij kregen alles 2 x te zien (een keer uitgelegd met de machines erbij, en 1 keer op film) lekker dubbel en nog saai ook :evil:

anjali 13-05-2004 09:18

Is dat Twente dan zo belangrijk? Er staat in het boek maar een klein stukje over! Nou ja, ik denk dat je gewoon de stof moet kunnen toepassen op alles.

:confused: Ben je zelfs naar dat museum geweest??????? Want niet alle scholen o.a. zijn daar heen geweest. En wij gaan er ook niet naartoe.

IK moet een 2,9 halen!

Amare 13-05-2004 09:43

Citaat:

x-Jola-x schreef op 12-05-2004 @ 19:08 :
jah dat gedoe van lancashire gaat toch ook deels over twente?! Wij zijn met de 5h klassen naar het janninkmuseum geweest (zo'n vroegere fabriek in Enschede), was wel nuttig, dan zie je het met eigne ogen.. majah, wij kregen alles 2 x te zien (een keer uitgelegd met de machines erbij, en 1 keer op film) lekker dubbel en nog saai ook :evil:
Waar staat dat over Twente dan precies in het boek? Want ik ben dat dus echt nog nooit tegengekomen!

Malice 13-05-2004 11:02

je moet geloof ik ook over de industriale revolutie in je eigen omgeving leren. Staat bij ons ook niet in het boek, heeft de lerares verteld...

dls 13-05-2004 12:33

erm, ik heb eigenlijk helemaal niets gehoord over een essay.

marto 13-05-2004 14:29

Tis echt een rot vak...

mn leraar had het ook over Twente, dat daar een vraag over zou gaan ,dan moest je op een website kijken ofzo, nuja, die is hieronder al genoemd meende ik. Ja, ik heb ook niets gelezen over Twente, maar ik heb dat hele opdrachten boek nooit opengedaan.
Op een a4tje wat ik net ff op heb gezocht (van mn leraar gekregen) , staat dit:

"Het nationaal archief heeft een uitgbebreide webstie gemaakt voor het centraal examen gesch 2004-05 met als titel: Katoen in Twente (1800-1890) te vinden op: http://www.nationaalarchief.nl/onder...ijs/eindexamen ... blabla... uitdrukkelijk dat de kandidaten het geleerde over lancashire moeten kunnen toepassen op een andere regio in Europa in een latere periode. Een van die regio's is Twente" ...

de link

er staat een heel verslag en alles meer hier.

Nu weet je dus zeker dat je er een vraag over krijgt.

ik heb eerder examen gsch gedaan en het waren (bijna) alleen bron vragen, echt makkie, alleen doorlezen is eigelijk wel genoeg...

Mn leraar zei dat het essay, of hoe je het wilt noemen, heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel belangrijk is omdat je er 20 punten mee kan halen ofzo? nouja, ik weet dit niet zeker, maar het gaat dus niet om de opstelling, het is geen nederlands, maar vooral wat je er in zet, dus met de nodige voorkennis red je het volgens mij met gemak!

SUCCES ALLEMAAL!

anjali 13-05-2004 17:24

Marto bedankt voor de site!

Weet je misschien ook hoe je zo'n essay moet schrijven? Ik dacht:
stelling

inleiding

argumenten

conclusie

Klopt dit?

Kus Anjali

Annika 14-05-2004 12:48

Volgens mij moet je gewoon volgens de punten die daar staan gaan beschrijven/toelichten.

Je krijgt een stelling, die kan je gaan weerleggen, verdedigen of nuanceren. (mijn leraar zei dat dat laatste het makkelijkste is, omdat je dan gewoon de voordelen en nadelen kan toelichten..)

Ik neem trouwens aan dat er in ieder boek wel een voorbeeld moet staan van zo'n vraag, dus ik zou zeggen kijk daar eens naar. Probeer die te maken & dan kan je ook gelijk nakijken of je een beetje goed bezig bent..

anjali 14-05-2004 19:16

Moet je de topografie van Lancashire ook kennen? Op je cd-rom staat namelijk een kaartenopdracht...

anjali 14-05-2004 19:16

Annika over welke punten heb je het?

anjali 16-05-2004 13:58

Moet je de topografie van Lancashire ook kennen? Op je cd-rom staat namelijk een kaartenopdracht...

Amare 16-05-2004 18:58

Citaat:

anjali schreef op 16-05-2004 @ 14:58 :
Moet je de topografie van Lancashire ook kennen? Op je cd-rom staat namelijk een kaartenopdracht...
Ik heb helemaal geen cd-rom. Maar mij lijkt het gewoon genoeg als je weet waar Lancashire ligt. En dat is toch niet zo heel moeilijk...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:59.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.