![]() |
Geschiedenis.
Hai!
Ik denk dat we het allemaal vergeten door de twee boekjes Gezagsdragers en Lancashire, maar weten jullie ook nog dat we essays moeten schrijven?? Ieder geval weet iemand welke essays er zijn en hoe die geschreven moeten worden? Ik weet bijvoorbeeld dat de briefessay in de ik-vorm hoort maar hoe zit het met de andere essays? Kus Anju. |
Ik denk niet dat je echt moet LEREN voor Geschiedenis.
Alles twee of drie keer doorlezen en je hebt het onder de knie. Wat vooral het belangrijkste is, is dat je de vragen per paragraaf moet kunnen beantwoorden. ( de vragen in het dikgedrukt, bovenaan) Dus nadat je een paragraaf hebt gelezen, moet je het antwoord op de vraag proberen te geven. En nadat je het hele hoofdstuk uit hebt gelezen, moet je weer de hoofdvraag proberen te beantwoorden. Als je dat lukt, ben je je al ruim voldoende voorbereid, denk ik. Veel suc6 iedereen!! Ik moet nog beginnen... :( |
mijn leraar vertelde dat we een betoog opdracht krijgen over gezagsdragers en een 'stel' opdracht over Lancashire. dit is de andere jaren ook zo geweest. (1e onderwerp een betoog, 2e een stel) met een stel opdracht wordt bedoelt van: stel je bent een arbeider in 1800 in Manchester wat zou je doen als, of wat vind je van........
volgens ij is het zo, maar ik kan et natuurlijk fout hebben |
En mijn leraar zei ook van:
je hoeft geen heel erg lopend verhaal er van te maken. Je mag het gewoon punt voor punt behandelen en opschrijven. Het is namelijk geschiedenis en geen nederlands :D |
Mijn lerares zei dat we maar 1 schrijfopdracht krijgen :confused:
En dat is meestal van het onderwerp dat al een keer behandeld is (vorig jaar. Welke is dat?) En het is een inlevingsopdracht, dus zoiets als (wat op mijn laatste toets kwam): stel jij bent een vrouw van een boer met 2 kinderen in 1969. je schrijft naar familie in amerika. Vertel over de veranderingen die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden en hoe dat effect heeft op jullie leven ... Irritante leraren die elkaar allemaal tegenspreken :mad: Ik ga maar eens vragen of ik een examen van vorig jaar in mag zien ofzo... |
kheb net ff het examen van vorig jaar bekekn. over het eerste onderwerp (bij ons gezagsdragers) hadden ze een betog opdracht in de vorm van een brief. over het tweede onderwerp (bij ons Lancashire) hadden ze geen betoog of stel opdracht.
ik ga er maar van uit dat dat nu weer zo is. stomme leraren die altijd wat naders beweren..... |
Mijn leraar zei dat je alleen een stellings essay kreeg. Dit werkt als volgt:
Je neemt een stelling: bijv Pvda is de beste partij! Vervolgens leid je dit in: Je vertelt wat over de PvdA En daarna geefje argumenten waarom het zo'n geweldige partij is. En daarna volgt een conclusie. That's it dacht ik maar als ik jullie zo hoor weet ik het niet meer! |
Essays :confused:
|
Citaat:
|
Stelopdracht is meestal Nederland 1950-1990
Zeggen ze. Echt een kutvak geschiedenis met een lamme zak voor me in de klas. Snap ook bijna niks van Lancanshire. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Voorlopig moet ik eerst nog beginnen met alles nog eens door te lezen :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
Mensen niet zo paniekerig.
We krijgen een betoog en dat kan 12 punten opleveren ( dacht ik :o ) Er worden een paar punten neergezet en die moeten wij bespreken. Stel je bent een vrouw die in 1946 was geboren en die nu aan haar kleinkinderen verteld hoe de maatschappij is veranderd door de jaren heen en daarbij moet je de genoemde punten in je betoog verwerken bv : de opkomst van de pil, de ontzuiling, de tweede feminisitische golf enz. Ik weet niet precies welke onderwerp we krijgen, maar ik dacht Nederlandse gezagsdragers. |
Hoe bedoel je een betoog? We krijgen of een brief of stellings- of afwegingsessay. Mijn leraar denkt stellingsessay.
Hoe kom je erbij dat we een betoog krijgen? |
Wat ben jij irritant zeg.
Mijn leraar had het over een betoog, nou moet je het woord betoog niet al te letterlijk nemen. Het is geen betoog zoals bij Nederlands van zoveel kantjes. Ik heb uitgelegd wat de opdracht ongeveer inhoud en dat zullen we krijgen. Mijn leraar heeft misschien geen moeilijke woorden gebruikt als afwegingsessay of stellingsessay zo zal het officieel wel heten maar waar het op neerkomt is dat wat ik beschreven heb klopt. |
sorry dat je me irritant vindt, maar ben gewoon zenuwachtig! Maar kun je me misschien vertellen hoe je zo'n betoog schrijft? Hoe begin je bijvoorbeeld?
|
Je moet je inleven in de opdracht, dus vertellen alsof je de dingen zelf meegemaakt hebt. Het gaat vooral om de punten goed beschrijven, niet je schrijfstijl.
|
maar een stellingsessay is toch dat je je stelling met arg gaat onderbouwen?
Weet je wat laat maar ik vraag het aan mijn leraar wel. |
Citaat:
|
Ik zit nu geschiedenis te leren en ik moest dat stukje met kennen en kunnen doornemen. Weet misschien iemand waar ik de juiste antwoorden kan vinden? Ik weet uit de tekst, maar ik wil een antwoordformulier hebben ofzo... Of iemand die het heeft gemaakt??
|
offtopic: Lancashire is echt ongezond saai. :|
|
Citaat:
Echt te saai voor woorden.. gewoon niet boeiend. Ah wat boeit mij zo'n hele "spinning jenny" nou? Vorig jaar ging het over communistische samenleving, als ik het goed heb, nou daar wil ik zeker wel wat over lezen.. |
Maken jullie eigenlijk samenvattingen?
Of lezen jullie het gewoon een keer door? Ik ben bezig met samenvattingen maken, maar tis zo veel :s |
Citaat:
De vragen hoef je, denk ik, ook niet echt te bestuderen. Wel moet je de bronnen goed doornemen... |
wij hadden nog een link gekregen van de leraar met vragen etc.
link Edit: Ik zoek nog meer oefenvragen over de onderwerpen, waar kan ik die vinden? Ik vind alleen maar oefenvragen over andere onderwerpen van de jaren hiervoor :confused: |
Citaat:
|
Citaat:
Maar meer in welke tijd het is uitgebracht en wat voor veranderingen daarbij zijn komen kijken etc... Tip: lees alles een keer door en maak die vragen op www.werkplaats.wolters.nl, als je dan nog veel fouten maakt, kijk je waar je die precies maakt (bijv, in de jaartallen) en neem je de jartallen nog eens door..En als de examens naderen nog eens alles doorlezen, dat zal wel voldoende zijn voor geschiedenis. Veel suc6 iedereen!! |
Onze leraar heeft gezegd dat wij ons nie druk moeten maken om die essay. Bij zo'n essay moet je, je inleven in die tijd en dan bijvoorbeeld een brief schrijven naar de burgemeester of iets dergelijks. De leraar zei dat je op die opdracht kunt scoren als je een goed verhaal hebt.
We krijgen wel makkelijkere vragen dan vorig jaar bij het onderwerp Nederlanders en zijn Gezagsdragers, omdat dat onderwerp er nu al voor de tweede keer is en dan neemt de kwaliteit van de vragen af (y) Groetjes |
bij ons is gezegt dat we een stelopdracht krijgen, dit is hetzelfde als een betoog en waarschijnlijk over nederland (omdat dit examenonderwerp vorig jaar ook al was) was de afgelopen jaren steeds. dus als je voor nederlands betoog kan schrijven lukt je dat ook voor geschiedenis!!
|
Citaat:
Maar ik denk voor CSE inderdaad niet, gaat sowieso alleen maar over de grote lijnen he. |
:confused: Stelopdracht ; in het examen zit altijd een stelopdracht. Zo'n stelopdracht heeft betrekking op meerdere paragrafen uit de stofomschrijving. De stelopdracht kan een betoog zijn, waarbij een stelling of hoofdvraag het uitgangspunt is. De stelopdracht kan ook een inlevingsopdracht zijn, waarbij je de ervaringen moet beschrijven van een verzonnen persoon in een bepaald tijdvak uit de voor het examen bestudeerde periode. Een stelopdracht kan ook beginnen met de zin: 'stel je bent een historicus die onderzoek doet naar .... en dan kunnen er allerlei onderwerpen volgen. In het examen van 2004 zal de stelopdracht zitten in het onderwerp: Nederlanders en hun gezagsdragers 1950-1990 . Een stelopdracht kan betrekking op de hoofdvraag of de deelvragen van het betreffende onderwerp. Zorg dus dat je die goed bestudeerd hebt. De stelopdracht kost veel tijd, maar kan ook heel wat punten opleveren (meestal rond de vijftien punten). Zorg dus dat je de stelopdracht hebt geoefend. Bedenk dat je voor de stelopdracht ongeveer 30 minuten de tijd hebt.
:confused: Casus ; op het examen kun je ook een casus verwachten uit het onderwerp Met de loep op Lancashire, katoen en samenleving 1750-1850 . Een casus is een historische kwestie waarover de meningen verdeeld zijn, bijvoorbeeld welke invloed had de industrialisatie op de levensstandaard van arbeidersgezinnen. Over zo’n casus krijg je dan enkele bronnen onder ogen. Het is bij een casusopdracht de bedoeling dat je in de antwoorden je basiskennis en de informatie van de aangeboden bronnen gebruikt. Let op!: Het is op het examen vrijwel altijd de bedoeling dat je de informatie in de aangeboden bronnen gebruikt! Ook als je een antwoord helemaal kan baseren op eigen kennis moet je toch ook elementen uit de examenbron eraan toevoegen. Bovenstaande tekst staat letterlijk in de examenbundel van Geschiedenis. De casusoefeningen staan ook in de uitgaven van Werkplaats. Allemaal veel succes met je examen. We gaan allemaal slagen hè! (y) |
ik denk niet dat het echt leren is, het is meer het weten van de volgorde wanneer dingen gebeurden, en dat je ook voor jezelf er een logisch beeld van hebt. Als je dat hebt ken je het toch al best aardig! Kheb gistere een test gemaakt op kennisnet.nl en had alles fout (zwaaar deprimerend :mad: ), maar maakte er vandaag een op werkplaats, en die ging best aardig!! als ik maar slaag iig...
|
Hey, volgens mij moet je tog wel veel leren hoor voor geschiedenis, het is niet alleen maar inzicht en vragen bij bronnen. Bovendien is het examen Geschiedenis weinig stof, als je dat vergelijkt met Economie en M&O, maar jah ieder zn eigen manier. Het liefst lees ik zelf wat samenvattingen door... en mensen vergeet vooral niet Twente te leren... veel suc6 allemaal :D
|
Twente?????
|
Citaat:
|
Is dat Twente dan zo belangrijk? Er staat in het boek maar een klein stukje over! Nou ja, ik denk dat je gewoon de stof moet kunnen toepassen op alles.
:confused: Ben je zelfs naar dat museum geweest??????? Want niet alle scholen o.a. zijn daar heen geweest. En wij gaan er ook niet naartoe. IK moet een 2,9 halen! |
Citaat:
|
je moet geloof ik ook over de industriale revolutie in je eigen omgeving leren. Staat bij ons ook niet in het boek, heeft de lerares verteld...
|
erm, ik heb eigenlijk helemaal niets gehoord over een essay.
|
Tis echt een rot vak...
mn leraar had het ook over Twente, dat daar een vraag over zou gaan ,dan moest je op een website kijken ofzo, nuja, die is hieronder al genoemd meende ik. Ja, ik heb ook niets gelezen over Twente, maar ik heb dat hele opdrachten boek nooit opengedaan. Op een a4tje wat ik net ff op heb gezocht (van mn leraar gekregen) , staat dit: "Het nationaal archief heeft een uitgbebreide webstie gemaakt voor het centraal examen gesch 2004-05 met als titel: Katoen in Twente (1800-1890) te vinden op: http://www.nationaalarchief.nl/onder...ijs/eindexamen ... blabla... uitdrukkelijk dat de kandidaten het geleerde over lancashire moeten kunnen toepassen op een andere regio in Europa in een latere periode. Een van die regio's is Twente" ... de link er staat een heel verslag en alles meer hier. Nu weet je dus zeker dat je er een vraag over krijgt. ik heb eerder examen gsch gedaan en het waren (bijna) alleen bron vragen, echt makkie, alleen doorlezen is eigelijk wel genoeg... Mn leraar zei dat het essay, of hoe je het wilt noemen, heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel belangrijk is omdat je er 20 punten mee kan halen ofzo? nouja, ik weet dit niet zeker, maar het gaat dus niet om de opstelling, het is geen nederlands, maar vooral wat je er in zet, dus met de nodige voorkennis red je het volgens mij met gemak! SUCCES ALLEMAAL! |
Marto bedankt voor de site!
Weet je misschien ook hoe je zo'n essay moet schrijven? Ik dacht: stelling inleiding argumenten conclusie Klopt dit? Kus Anjali |
Volgens mij moet je gewoon volgens de punten die daar staan gaan beschrijven/toelichten.
Je krijgt een stelling, die kan je gaan weerleggen, verdedigen of nuanceren. (mijn leraar zei dat dat laatste het makkelijkste is, omdat je dan gewoon de voordelen en nadelen kan toelichten..) Ik neem trouwens aan dat er in ieder boek wel een voorbeeld moet staan van zo'n vraag, dus ik zou zeggen kijk daar eens naar. Probeer die te maken & dan kan je ook gelijk nakijken of je een beetje goed bezig bent.. |
Moet je de topografie van Lancashire ook kennen? Op je cd-rom staat namelijk een kaartenopdracht...
|
Annika over welke punten heb je het?
|
Moet je de topografie van Lancashire ook kennen? Op je cd-rom staat namelijk een kaartenopdracht...
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:59. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.