![]() |
Reclame Kijkshop schiet RVD in verkeerde keelgat
DEN HAAG - De Rijksvoorlichtingsdienst heeft bij de Kijkshop geklaagd over de nieuwe reclamecampagne van het winkelbedrijf. De Kijkshop heeft minister-president Balkenende in de folder afgebeeld als klein ventje dat een cadeau heeft gekocht voor moederdag. Daarbij staat de tekst 'Zonder verkoper shopt J-Peetje goedkoper'. De RVD is daar niet blij mee.
Volgens een woordvoerder van de RVD stuurt de dienst altijd brieven aan mensen of instellingen die bewindslieden voor commerciele doeleiden inzetten. "Het is standaarsprocedure, maar dat wil niet zeggen dat we hier niet boos over zijn. Het is niet echt netjes om de premier zo af te beelden'', aldus de woordvoerder. Volgens een woordvoerder van de Kijkshop is de moederdagcampagne waarvoor de getekende beeltenis van Balkenende is gebruikt, al te lang bezig om stop te zetten. De RVD had daarom gevraagd. De folders zijn vorige week landelijk verspreid. "We hebben dit met een knipoog gedaan, met humor inspelen op de bezuinigingen van het kabinet'', legt de woordvoerder van het bedrijf uit. De Kijkshop heeft de RVD inmiddels meegedeeld dat de vaderdagcampagne er anders uit zal zien dan die rond moederdag. Vorig jaar ergerde de premier zich aan een reclamecampagne van ziektekostenverzekeraar Azivo die hem in een advertentie afbeeldde in zijn hemd. 'Wie de gezondheidszorg uitkleedt, staat zelf in zijn hemd', luidde de begeleidende tekst. ----------------- Klaagt de RVD terecht? Mogen zulke reclames niet zomaar gemakat worden (voor commerciele doeleinden) ?? OF moeten ze niet zo zeiken? :P |
De RVD heeft gelijk. Dit is smaad in zijn ergste vorm.
|
Hehe, net goed.
En de RVD moet niet zeiken, alsof het beeld dat de gemiddelde burger van Balkenende heeft nog beroerder kan worden. :cool: |
Citaat:
Leuke actie. :) |
Wel jammer dat de vaderdagcampagne er anders gaat uitzien, maja denk dat ze niet al te veel problemen willen hebben ;)
|
Ach, als de RVD daar problemen mee heeft (en ik begrijp het best als Balkenende de reclame niet leuk vindt) mogen ze van mij zo'n brief sturen; als ze de reclame daadwerkelijk zouden gaan verbieden met anders een boete, oid, zouden ze overdrijven.
|
moet toch gewoon kunnen in een liberaal land??
rvd moet ze mond houde |
Ondanks dat ik die reclame geniaal vond snap ik het bezwaar opzich wel. Hebben jullie weleens erver nagedachtwat voor campagnes zo kunnen worden opgezet en hoe de mensen daardoor politiek beinvloed kunnen worden.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik denk niet dat er een nieuw beeld van Balkenende is geschetst in dit geval, zijn tegenstanders vonden hem al op zo een mannetje lijken, t is alleen maar een spottende bevestiging.
|
Ik raad de RVD aan eens goed de bepaling in de Grondwet over vrijheid van meningsuiting te gaan lezen. Hoewel die niet onverkort geldt voor reclame kan ik me niet indenken dat er een goede grond is een procedure tegen Kijkshop aan te spannen.
|
Citaat:
Smaad, laster, pure bashing wordt het zo langzamerhand...ik kan me niet herinneren dat Kok zo voor lul werd gezet, of Lubbers voor that matter, die ook zeer impopulaire maatregelen moest treffen. |
Op zich vind ik het een originele/grappige actie, maar....
Ook ik kan me niet herinneren dat andere politici altijd zo voor lul zijn gezet en ik vraag me af hoe de oppositie zich zou roeren als zij in de rol van Balkenende stelselmatig voor gek zouden worden gehouden. Zelf ben ik ook niet zo tevreden over de uitstraling van Balkenende, maar het gaat om de inhoud. Al heeft hij zich een keer moeten laten soufleren over zijn eigen vakgebied, ik denk wel dat Balkenende op zich een kundig premier is. Je hoeft het niet eens te zijn met zijn ideeen, maar dat is wat anders. |
Citaat:
|
Volgens mij is het vrij onschuldig.
|
Dit is dan weer een typisch boo-fucking-hoo-geval. Het is een reclame, en de leus die erbij hoort kan bijna niet onschuldiger.
De RVD werd toch al door niemand nog serieus genomen, en na deze actie is dat alleen maar nog erger geworden. |
Ik heb al die reclameskaartjes zelfs al in de kijkshop gezien.
Ze zijn er ook van de anderen, maar ik ben ze vergeten. Geniaal (y) :D |
Citaat:
|
Citaat:
Maar mijn mening, dit is onschuldiger dan sommige spotprenten, dus ze moeten hun mond houden en zich bezig houden met belangrijkere zaken... Bijvoorbeeld, wat ik vanavond eet, want het voer is op... |
Satire is vrijheid van expressie.
|
Citaat:
Citaat:
Een gefotoshopte afbeelding bijvoorbeeld, waar iemand op een zeer belastende manier is afgebeeld, kan best verboden worden, als je daar iemand onevenredig mee schaadt en het geen ander doel heeft dan die schade toe te brengen. Er zijn gewoon grenzen aan het betamelijke. Die zijn hier overigens niet bereikt,. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik kan me wel voorstellen dat zo'n verbod bij vonnis uitgesproken kan worden als bijv. een bekende Nederlander gefotoshopt wordt bovenop een kinderhoertje ofzo. Dat heeft niks meer met vrijheid van expressie te maken, dat is gewoon welbewust iemand beschadigen en dat hoeft niet te worden geduld. |
Citaat:
|
Het foldertje viel net in de bus, er zijn ook karikaturen gemaakt van Wouter, Femke en Gerrit, dus ze moeten niet zaniken over JP.
Alhoewel die posters voor het raam van de Kijkshop, wel allemaal over JP gingen :o |
Maar er is gewoon te makkelijk te fokken met JP. Als je dat hoofd ziet, kommop, over sommige mensen moet je gewoon geintjes maken!
|
och , dit valt toch nog mee!!
JP moet er blij mee zijn! gratis publiciteit! als hij slim is laat hij de RVD stoppen met dit gezeik , en zeggen het een leuke reclame te vinden. |
Er stonden ook plaatjes van andere politici in de folder van de Kijkshop.
|
Citaat:
|
Zag het vandaag weer uitgebreid hangen bij de kijkshop en ik vind het werkelijk erg smakeloos en kinderachtig...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik sta toch een beetje aan de kant van de kijkshop want petertje heeft het er wel een beetje naar gemaakt. Niet alleen met die bezuinigingen maar ook door kritiek te uiten betreft satire over het koningshuid e.d. Door zich zo kinderahtig op te stellen kan hij eigenlijk net zo goed een briefje met "kick me" op z'n rug plakken, bij wijze van spreken :p
|
Hoe zit het nou met portretrecht? Kun je in principe afbeeldingen van bekende Nederlanders gebruiken voor commerciële doeleinden?
|
Supersanne,
als jij je huis vergeet op slot te doen, is diefstal van goederen dan gerechtsvaardig? Ik vind van niet. |
Citaat:
|
Citaat:
Het gaat een persoonlijkheidsbashing lijken, en dat gaat imao ietsje te ver. |
Citaat:
|
wat een triest gezeur zeg...iedereen die ook maar een beetje humor heeft lacht dit gewoon weg. Balkenende als baby met speelgoedjes, ik vind hem nog wel grappig ook...zoiets ga je je toch niet serieus druk over maken?
(heeft die RVD niets beters te doen :mad: ) |
Citaat:
|
|
Die van Woutje is ook cool idd :cool:
|
Citaat:
|
ze vervelen zich en hebben geen gevoel voor humor dus gaan ze maar zeiken
|
Het gaat hier om merk recht, je mag geen mensen ongevraagt ergens aanverbinden.
|
Citaat:
|
Balkenende vraagt hier zelf om doordat hij zo is. Een makkelijk persoon voor grappen of satire. En dus ook dit soort reclames.
Bij Wim Kok gebeurde het veel minder. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:01. |