Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   [Monitor] Maakt piepend geluid (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=825760)

Boogie 01-05-2004 12:59

[monitor] maakt piepend geluid

Deze monitor maakt een hard hoog piepend geluid, ongeveer 10 minuten lang. Enig idee hoe dat kan en wat er aan te doen is?

Enlightenment 01-05-2004 14:09

Ken ik ja, superirri. Verbaasd me niets als dat soort oude monitoren ook een hoop extra straling afgeven. Hoe het komt, dunno. CRT is gewoon een oudere techniek met gebreken, zeker de wat oudere modellen. Heb je 'em al eens een klap verkocht? Of schijnt de pedagogische tik in dit verband niet te werken? :p

Gimme more beer 03-05-2004 09:49

Citaat:

Enlightenment schreef op 01-05-2004 @ 15:09 :
Ken ik ja, superirri. Verbaasd me niets als dat soort oude monitoren ook een hoop extra straling afgeven. Hoe het komt, dunno. CRT is gewoon een oudere techniek met gebreken, zeker de wat oudere modellen. Heb je 'em al eens een klap verkocht? Of schijnt de pedagogische tik in dit verband niet te werken? :p
Een flinke tik werkt altijd. Ik heb zelf ook zo'n monitor. Simpelweg omdat ik TFT echt onzin vind (te duur en geen lekker beeld) en mijn ouder Brilliance nog lekker werkt.

Oh ja, over die straling... Als je buurman z'n CRT monitor heeft aanstaan, krijg je ook nog straling. Sterker nog, als er een paar kilometer verderop een CRT monitor aanstaat, heb je ook nog straling. Het is namelijk Gamma-straling, wat bijna geen ioniserend vermogen heeft, omdat het bestaat uit dermate kleine deeltjes dat het bijna overal doorheen gaat, zelfs door muren. Kortom, de schadelijkheid is zeer beperkt en zelf je CRT monitor afschaffen zal, buiten het principe, geen enkel effect hebben. Je wist toch dat beton ook radioactief is?

En jah, een verhoogde kans op kanker hebben we toch, dan kun je alle CRT's afschaffen, maar dat zal in de kans niet bijster veel uitmaken :)

nare man 03-05-2004 16:45

Dat is een teken van een oude en/of kwalitatief mindere monitor. Na verloop van tijd kunnen dingen los gaan zitten die die frequentie genereren. Het is natuurlijk wel hoogspanning in zo'n ding, er kunnen best componenten zijn die na verloop van tijd minder worden. Een ram erop geven helpt vaak.

Enlightenment 03-05-2004 21:56

Ehm, alpha-straling is toch radioactieve straling? Alpha-straling 'explodeert' (vormt zich om tot energie) zodra het in contact komt met bijvoorbeeld de huid, waardoor de huis beschadigd. Als het gewoon door je heen gaat is er niets aan de hand.

Maar mn natuurkunde is al tijdje geleden dus vul/corrigeer me gerust. :)

Maar ik kan me goed vinden in de reaktie van nare man; mijn oudere iiyama doet het soms ook en na een wel gedoseerde doch niet te lichte tik van mij ("doe's normaal joh opgevoerde zaklamp!" :mad: ) wil hij wel weer een tijdje normaal doen. :p

Boogie 04-05-2004 08:51

De pedagogische tik had ik uiteraard geprobeerd, maar die werkt niet. Deze monitor is een jaar of twee oud, hooguit, maar het zal wel aan de kwaliteit liggen dan. Het is een Proview (:confused: )

http://www.pnbrasil.com.br/images/mon17_proview_.jpg

Enlightenment 04-05-2004 11:29

Proview levert 3 jaar on-site support afaik. :)

Check site van proview.

FlorisvdB 04-05-2004 17:01

Een sterke magneet in de buurt van je beeldscherm kan ook definitieve schade aanbrengen.

@Enlightenment, Alpha-straling bestaat uit heliumkernen. Het is zeer ioniserend maar draagt slechts 10-20 cm ver en komt niet door een velletje papier heen.

murwari 04-05-2004 17:02

maar op zich 10 minuten laten piepen en dan relaxt computeren of laten nakijken?

Enlightenment 04-05-2004 23:56

Citaat:

FlorisvdB schreef op 04-05-2004 @ 18:01 :
@Enlightenment, Alpha-straling bestaat uit heliumkernen. Het is zeer ioniserend maar draagt slechts 10-20 cm ver en komt niet door een velletje papier heen.
Ja, maar is dat niet omdat het bij contact met materie omgezet wordt naar energie, dus explodeert? Dat is nu juist het gevaarlijke van radioactieve straling (alpha-straling dus, voor zover ik weet). Als het door je heen gaat doet het verder ook niets met je, en levert het dus ook geen gevaar op.

Hm, na beetje googlen lees ik dat zowel Alpha, Beta als Gamma-straling tot radioactieve straling behoren. Maar ik ben even te moe om verder te zoeken, jammer dat ik het alweer zo snel vergeten ben. :(

Orion16 05-05-2004 16:48

Staat de refresh-rate te hoog? Of een te hoge resolutie ingesteld? Proview is trouwens prut, van de twee mensen die ik ken waren beiden monitoren stuk gegaan, ga dan liever voor een echt merk, zoals illyama, philips of IBM (heb ik zelf, echt een topscherm)

Enlightenment 05-05-2004 20:03

Qua CRT zijn het budget schermen ja, maar wel lekker goedkoop.

En de 3 jaar on-site support moet toch aanspreken, heb je ze al gebeld?

Poor twisted me 05-05-2004 20:13

Citaat:

Boogie schreef op 04-05-2004 @ 09:51 :
De pedagogische tik had ik uiteraard geprobeerd, maar die werkt niet. Deze monitor is een jaar of twee oud, hooguit, maar het zal wel aan de kwaliteit liggen dan. Het is een Proview (:confused: )

[afbeelding]

bleah ik had ook een proview :p
mijne heb ik nu eindelijk afgedankt dat ding heeft nooit fatsoenlijk beeld gehad :)

Boogie 06-05-2004 15:35

Citaat:

Enlightenment schreef op 05-05-2004 @ 21:03 :
Qua CRT zijn het budget schermen ja, maar wel lekker goedkoop.

En de 3 jaar on-site support moet toch aanspreken, heb je ze al gebeld?

Nee, nog niet. Ik weet ook niet of er nog enige vorm van garantiebewijs aanwezig is...

Enlightenment 06-05-2004 16:04

Citaat:

Boogie schreef op 06-05-2004 @ 16:35 :
Nee, nog niet. Ik weet ook niet of er nog enige vorm van garantiebewijs aanwezig is...
Misschien heb je dat wel niet nodig. Als er een manufacturing date op de monitor zelf staat..

Bel ze gewoon. :)

tikmaarwat 06-05-2004 16:58

zitten er boxen in en een microfoon? als je dan het geluid van microfoon aan hebt.. kan hij dat piepende geluid veroorzaken heb je ook wel eens met laptop enzo

gr

Orion16 06-05-2004 17:26

Citaat:

evil_angel schreef op 05-05-2004 @ 21:13 :
bleah ik had ook een proview :p
mijne heb ik nu eindelijk afgedankt dat ding heeft nooit fatsoenlijk beeld gehad :)

hm, mijn oom dus ook, zijn proview was helemaal zwart van de bovenkant :evil: Dus sowieso al gaar, en helemaal toen de bliksem was ingeslagen. Bye Bye proview..

Poor twisted me 06-05-2004 17:27

Citaat:

Orion16 schreef op 06-05-2004 @ 18:26 :
hm, mijn oom dus ook, zijn proview was helemaal zwart van de bovenkant :evil: Dus sowieso al gaar, en helemaal toen de bliksem was ingeslagen. Bye Bye proview..

mijne was niet zwart, maar wel flink bruin aangeslagen aan de boven en zijkanten, toch heeft ie altijd goed kunnen ventileren.
Hij wordt ook best wel warm als ie aanstaat viel me laatst op, veel warmer als mijn huidige monitor. :)

Orion16 06-05-2004 17:30

Citaat:

evil_angel schreef op 06-05-2004 @ 18:27 :
mijne was niet zwart, maar wel flink bruin aangeslagen aan de boven en zijkanten, toch heeft ie altijd goed kunnen ventileren.
Hij wordt ook best wel warm als ie aanstaat viel me laatst op, veel warmer als mijn huidige monitor. :)

Wou al zeggen, daardoor zal het komen, misschien dat daardoor het scherm van mn ex kapot is gegaan (ook proview)
Al had-ie helaas geen ander leuk kleurtje aan de bovenkant.

Gimme more beer 06-05-2004 18:02

Citaat:

Enlightenment schreef op 03-05-2004 @ 22:56 :
Ehm, alpha-straling is toch radioactieve straling? Alpha-straling 'explodeert' (vormt zich om tot energie) zodra het in contact komt met bijvoorbeeld de huid, waardoor de huis beschadigd. Als het gewoon door je heen gaat is er niets aan de hand.

Maar mn natuurkunde is al tijdje geleden dus vul/corrigeer me gerust. :)

Het gaat hier om gamma-straling. Alphastraling heeft een groot ioniserend vermogen en komt dus niet verder dan zo'n 6 centimeter door lucht. Wel is het zeer schadelijk en kan het ernstige vormen van kanker veroorzaken. Het heeft de samenstelling van heliumkernen en die komen met grote snelheden op je lichaam af en ioniseren dan je huid. Uranium zendt bijvoorbeeld alphastraling uit.

Gammastraling is ook radioactief en werkt volgens hetzelfde principe, maar het lijkt in de verste verten niet op heliumkernen, ze zijn veel en veel kleiner... Beta-straling zijn nog elektronen, maar gammastraling moet je zien als niet meer dan energie. Daarom is het minder gevaarlijk, het "botst" als het ware minder makkelijk...

Citaat:

Maar ik kan me goed vinden in de reaktie van nare man; mijn oudere iiyama doet het soms ook en na een wel gedoseerde doch niet te lichte tik van mij ("doe's normaal joh opgevoerde zaklamp!" :mad: ) wil hij wel weer een tijdje normaal doen. :p
Hehe, zo noem ik mijn oude monitor ook... Veredelde zaklamp :P

En zo wil ik hem ook nog wel eens gebruiken, met mijn witte debian desktop...

murwari 07-05-2004 19:15

Citaat:

tikmaarwat schreef op 06-05-2004 @ 17:58 :
zitten er boxen in en een microfoon? als je dan het geluid van microfoon aan hebt.. kan hij dat piepende geluid veroorzaken heb je ook wel eens met laptop enzo

gr

Nee, geen microfoon of boxen, dus dat is hiet niet :) Het beeld is overigens altijd perfect geweest en is het nog steeds.
Ik zal eens overwegen om te bellen :p

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:34.