![]() |
[monitor] maakt piepend geluid
Deze monitor maakt een hard hoog piepend geluid, ongeveer 10 minuten lang. Enig idee hoe dat kan en wat er aan te doen is?
|
Ken ik ja, superirri. Verbaasd me niets als dat soort oude monitoren ook een hoop extra straling afgeven. Hoe het komt, dunno. CRT is gewoon een oudere techniek met gebreken, zeker de wat oudere modellen. Heb je 'em al eens een klap verkocht? Of schijnt de pedagogische tik in dit verband niet te werken? :p
|
Citaat:
Oh ja, over die straling... Als je buurman z'n CRT monitor heeft aanstaan, krijg je ook nog straling. Sterker nog, als er een paar kilometer verderop een CRT monitor aanstaat, heb je ook nog straling. Het is namelijk Gamma-straling, wat bijna geen ioniserend vermogen heeft, omdat het bestaat uit dermate kleine deeltjes dat het bijna overal doorheen gaat, zelfs door muren. Kortom, de schadelijkheid is zeer beperkt en zelf je CRT monitor afschaffen zal, buiten het principe, geen enkel effect hebben. Je wist toch dat beton ook radioactief is? En jah, een verhoogde kans op kanker hebben we toch, dan kun je alle CRT's afschaffen, maar dat zal in de kans niet bijster veel uitmaken :) |
Dat is een teken van een oude en/of kwalitatief mindere monitor. Na verloop van tijd kunnen dingen los gaan zitten die die frequentie genereren. Het is natuurlijk wel hoogspanning in zo'n ding, er kunnen best componenten zijn die na verloop van tijd minder worden. Een ram erop geven helpt vaak.
|
Ehm, alpha-straling is toch radioactieve straling? Alpha-straling 'explodeert' (vormt zich om tot energie) zodra het in contact komt met bijvoorbeeld de huid, waardoor de huis beschadigd. Als het gewoon door je heen gaat is er niets aan de hand.
Maar mn natuurkunde is al tijdje geleden dus vul/corrigeer me gerust. :) Maar ik kan me goed vinden in de reaktie van nare man; mijn oudere iiyama doet het soms ook en na een wel gedoseerde doch niet te lichte tik van mij ("doe's normaal joh opgevoerde zaklamp!" :mad: ) wil hij wel weer een tijdje normaal doen. :p |
De pedagogische tik had ik uiteraard geprobeerd, maar die werkt niet. Deze monitor is een jaar of twee oud, hooguit, maar het zal wel aan de kwaliteit liggen dan. Het is een Proview (:confused: )
http://www.pnbrasil.com.br/images/mon17_proview_.jpg |
Proview levert 3 jaar on-site support afaik. :)
Check site van proview. |
Een sterke magneet in de buurt van je beeldscherm kan ook definitieve schade aanbrengen.
@Enlightenment, Alpha-straling bestaat uit heliumkernen. Het is zeer ioniserend maar draagt slechts 10-20 cm ver en komt niet door een velletje papier heen. |
maar op zich 10 minuten laten piepen en dan relaxt computeren of laten nakijken?
|
Citaat:
Hm, na beetje googlen lees ik dat zowel Alpha, Beta als Gamma-straling tot radioactieve straling behoren. Maar ik ben even te moe om verder te zoeken, jammer dat ik het alweer zo snel vergeten ben. :( |
Staat de refresh-rate te hoog? Of een te hoge resolutie ingesteld? Proview is trouwens prut, van de twee mensen die ik ken waren beiden monitoren stuk gegaan, ga dan liever voor een echt merk, zoals illyama, philips of IBM (heb ik zelf, echt een topscherm)
|
Qua CRT zijn het budget schermen ja, maar wel lekker goedkoop.
En de 3 jaar on-site support moet toch aanspreken, heb je ze al gebeld? |
Citaat:
bleah ik had ook een proview :p mijne heb ik nu eindelijk afgedankt dat ding heeft nooit fatsoenlijk beeld gehad :) |
Citaat:
|
Citaat:
Bel ze gewoon. :) |
zitten er boxen in en een microfoon? als je dan het geluid van microfoon aan hebt.. kan hij dat piepende geluid veroorzaken heb je ook wel eens met laptop enzo
gr |
Citaat:
|
Citaat:
mijne was niet zwart, maar wel flink bruin aangeslagen aan de boven en zijkanten, toch heeft ie altijd goed kunnen ventileren. Hij wordt ook best wel warm als ie aanstaat viel me laatst op, veel warmer als mijn huidige monitor. :) |
Citaat:
Al had-ie helaas geen ander leuk kleurtje aan de bovenkant. |
Citaat:
Gammastraling is ook radioactief en werkt volgens hetzelfde principe, maar het lijkt in de verste verten niet op heliumkernen, ze zijn veel en veel kleiner... Beta-straling zijn nog elektronen, maar gammastraling moet je zien als niet meer dan energie. Daarom is het minder gevaarlijk, het "botst" als het ware minder makkelijk... Citaat:
En zo wil ik hem ook nog wel eens gebruiken, met mijn witte debian desktop... |
Citaat:
Ik zal eens overwegen om te bellen :p |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:34. |