![]() |
'Veel georganiseerde misdaad door softdrugsbeleid'
Veel georganiseerde misdaad door softdrugsbeleid' 01-05-2004
Het Nederlandse softdrugsbeleid heeft geleid tot enorme criminele markt. Het gedogen van coffeeshops en het niet reguleren van teelt en aanvoer heeft de deur opengezet voor georganiseerde misdaad, zo schrijft het NRC Handelsblad zaterdag. Het dagblad baseert zich op uitspraken van verschillende beleidsmakers, onderzoekers en betrokkenen. Volgens oud-minister Hedi d'Ancona (welzijn, PvdA) werd het probleem van criminaliteit veel te laat opgemerkt. "We waren veel meer bezig met trots te zijn op het beleid dan dat we oog hadden voor de uitwassen die toen al ontstonden". Door slechts een deel van de sofdrugsmarkt te reguleren zijn er volgens de Utrechtse criminoloog F. Bovenkerk nieuwe criminele netwerken ontstaan. Bordewijk noemt het heel 'bedreigend' dat de overheid door omkoping of bedreiging van functionarissen buitenspel wordt gezet door de georganiseerde misdaad. Onlangs stelde minister Piet Hein Donner van Justitie dat nederwiet met een te hoog THC-gehalte tot harddrugs gerekend moet worden. De versterkte aandacht voor softdrugs staat niet op zichzelf. Per 1 juli wordt Nederland voorzitter van de Europese Unie. Eén van de agendapunten is het opstellen van een nieuwe Europese drugsstrategie. http://www.nieuws.nl/news/NEWS/artic...ticle_id=23624 ---------- :eek: I'm shocked. :eek: Komen ze daar NU pas achter? :confused: Ik zeg al bijna 10 jaar dat het huidige softdrugsbeleid te kort schiet en coffeeshops de illegaliteit moeten induiken vanwege de eisen rondom teelt en aanvoer. :rolleyes: |
Jah, goh... Er klopt toch geen ruk van dat je geen wiet mag telen en transporteren, maar wel "mag" verkopen en oproken?
Legaliseren dus, zeg ik! Gewoon op dezelfde manier als alcohol. Dan kun je ook strengere eisen stellen aan het verkochte product en is de discussie over de te sterke nederwiet ook afgedaan... |
geez.
|
Drugs verbieden.
|
Nogal like duh, want in de omliggende landen is het verbouwen en verkopen van softdrugs veelal wél strafbaar. Dat het hier naar toe trekt omdat het hier gedoogd wordt, leidt natuurlijk automatisch tot toenemende criminaliteit in de omliggende landen en ook hier, want sommige dingen zijn wél strafbaar (bijv. verboden wapenbezit, bedreiging, belastingontduiking enz.) en die gaan vaak samen met het smokkelen van (op zich niet strafbare) wiet.
|
Inderdaad, Duh is het goede woord ervoor :|
|
Wordt tijd dat ze het telen ook gedogen. Dan kan er toezicht op gehouden worden.
Het is ook heel apart allemaal. Het mag wél verkocht worden, je mag het wél bezitten, maar het telen is illegaal. |
Ik vraag me af of die georganiseerde misdaad die gedoogd wordt en vaak als legaal gezien worden ook meegerekend worden in deze conclusie.
Ik snap nog steeds niet waarom er sowiezo drugs zijn die illegaal zijn. Het is echt te absurd voor woorden. |
Citaat:
Wel moet ik zeggen dat de georganiseerde misdaad niet eens zo heel hoog is, volgens mij.. |
@gimme more beer,
om het buitenland niet voor het hoofd te stoten, zou je het telen kunnen gedogen in plaats van legaliseren. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En als je het onder een dekmantel kan verkopen naar het buitenland toe, waarom dan niet? :) |
"Softdrugs oke maar alle drugs no way"
Ik zeg niet dat ze niet heel slecht en destructief zijn. Ik gebruik zelf geen enkele drug behalve caffeine in cola. Ik snap alleen niet wat voor zin het verbieden heeft. Het verbieden zelf heeft ook nog eens vreselijk veel negatieve effecten. |
klopt er is een hele georganiseerde misdadige cultus in alle landen ter wereld die arme softdrugsrokers zomaar in de gevangenisnet, onrechtvaardige misdadigers die ze zijn, die pliesie. :(
|
Hoe harder je het aanpakt, des te moeilijker wordt het wiet te telen en de prijzen zullen logischerwijs stijgen. Hierdoor wordt de handel in wiet alleen maar crimineler.
|
Citaat:
Legaliseren of niet legaliseren, dat zijn de opties. En softdrugs illegaal maken lijkt me een vrij idiote stap. Als je alleen al naar het toerisme kijkt... Maar daarnaast brengt legalisatie een hoop goeds met zich mee... |
Citaat:
Of legaliseren, of verbieden, maar niet zo'n slappe tussenweg. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:25. |