Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   'Veel georganiseerde misdaad door softdrugsbeleid' (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=825803)

Gatara 01-05-2004 14:00

'Veel georganiseerde misdaad door softdrugsbeleid'

Veel georganiseerde misdaad door softdrugsbeleid' 01-05-2004

Het Nederlandse softdrugsbeleid heeft geleid tot enorme criminele markt. Het gedogen van coffeeshops en het niet reguleren van teelt en aanvoer heeft de deur opengezet voor georganiseerde misdaad, zo schrijft het NRC Handelsblad zaterdag. Het dagblad baseert zich op uitspraken van verschillende beleidsmakers, onderzoekers en betrokkenen.

Volgens oud-minister Hedi d'Ancona (welzijn, PvdA) werd het probleem van criminaliteit veel te laat opgemerkt. "We waren veel meer bezig met trots te zijn op het beleid dan dat we oog hadden voor de uitwassen die toen al ontstonden". Door slechts een deel van de sofdrugsmarkt te reguleren zijn er volgens de Utrechtse criminoloog F. Bovenkerk nieuwe criminele netwerken ontstaan. Bordewijk noemt het heel 'bedreigend' dat de overheid door omkoping of bedreiging van functionarissen buitenspel wordt gezet door de georganiseerde misdaad.

Onlangs stelde minister Piet Hein Donner van Justitie dat nederwiet met een te hoog THC-gehalte tot harddrugs gerekend moet worden. De versterkte aandacht voor softdrugs staat niet op zichzelf. Per 1 juli wordt Nederland voorzitter van de Europese Unie. Eén van de agendapunten is het opstellen van een nieuwe Europese drugsstrategie.
http://www.nieuws.nl/news/NEWS/artic...ticle_id=23624
----------

:eek: I'm shocked. :eek: Komen ze daar NU pas achter? :confused: Ik zeg al bijna 10 jaar dat het huidige softdrugsbeleid te kort schiet en coffeeshops de illegaliteit moeten induiken vanwege de eisen rondom teelt en aanvoer. :rolleyes:

Gimme more beer 01-05-2004 14:26

Jah, goh... Er klopt toch geen ruk van dat je geen wiet mag telen en transporteren, maar wel "mag" verkopen en oproken?

Legaliseren dus, zeg ik! Gewoon op dezelfde manier als alcohol. Dan kun je ook strengere eisen stellen aan het verkochte product en is de discussie over de te sterke nederwiet ook afgedaan...

Joostje 01-05-2004 14:45

geez.

Pibbo 01-05-2004 17:21

Drugs verbieden.

nare man 01-05-2004 17:24

Nogal like duh, want in de omliggende landen is het verbouwen en verkopen van softdrugs veelal wél strafbaar. Dat het hier naar toe trekt omdat het hier gedoogd wordt, leidt natuurlijk automatisch tot toenemende criminaliteit in de omliggende landen en ook hier, want sommige dingen zijn wél strafbaar (bijv. verboden wapenbezit, bedreiging, belastingontduiking enz.) en die gaan vaak samen met het smokkelen van (op zich niet strafbare) wiet.

Caballero 01-05-2004 17:36

Inderdaad, Duh is het goede woord ervoor :|

p-chez 02-05-2004 01:32

Wordt tijd dat ze het telen ook gedogen. Dan kan er toezicht op gehouden worden.

Het is ook heel apart allemaal. Het mag wél verkocht worden, je mag het wél bezitten, maar het telen is illegaal.

Daevrem 02-05-2004 01:39

Ik vraag me af of die georganiseerde misdaad die gedoogd wordt en vaak als legaal gezien worden ook meegerekend worden in deze conclusie.

Ik snap nog steeds niet waarom er sowiezo drugs zijn die illegaal zijn. Het is echt te absurd voor woorden.

Gimme more beer 02-05-2004 10:05

Citaat:

p-chez schreef op 02-05-2004 @ 02:32 :
Wordt tijd dat ze het telen ook gedogen. Dan kan er toezicht op gehouden worden.
Onzin, je kunt geen actief toezicht houden op iets wat je gedoogt. Daarnaast is legalisatie de enige oplossing die echt wat kan betekenen voor ons land. Zorg dat de staat meer hand krijgt in dit wereldje en dan is vanzelf de georganiseerde misdaad weer net zo hoog als in omliggende landen.

Wel moet ik zeggen dat de georganiseerde misdaad niet eens zo heel hoog is, volgens mij..

Gatara 02-05-2004 11:05

@gimme more beer,

om het buitenland niet voor het hoofd te stoten, zou je het telen kunnen gedogen in plaats van legaliseren.

ESCO 02-05-2004 12:59

Citaat:

Ik snap nog steeds niet waarom er sowiezo drugs zijn die illegaal zijn. Het is echt te absurd voor woorden.
Softdrugs oke maar alle drugs no way.

McCaine 02-05-2004 13:15

Citaat:

Gatara schreef op 02-05-2004 @ 12:05 :
@gimme more beer,

om het buitenland niet voor het hoofd te stoten, zou je het telen kunnen gedogen in plaats van legaliseren.

Ik doe liever iets omdat het zinvol is dan iets omdat het "het buitenland niet voor het hoofd stoot".

Gatara 02-05-2004 13:19

Citaat:

McCaine schreef op 02-05-2004 @ 14:15 :
Ik doe liever iets omdat het zinvol is dan iets omdat het "het buitenland niet voor het hoofd stoot".
Ik ook. Maar het buitenland voor het hoofd stoten, kan wel serieuze gevolgen hebben. Je moet wel bekijken of het dat het waard is.

En als je het onder een dekmantel kan verkopen naar het buitenland toe, waarom dan niet? :)

Daevrem 02-05-2004 15:14

"Softdrugs oke maar alle drugs no way"

Ik zeg niet dat ze niet heel slecht en destructief zijn. Ik gebruik zelf geen enkele drug behalve caffeine in cola. Ik snap alleen niet wat voor zin het verbieden heeft. Het verbieden zelf heeft ook nog eens vreselijk veel negatieve effecten.

Isa 02-05-2004 15:23

klopt er is een hele georganiseerde misdadige cultus in alle landen ter wereld die arme softdrugsrokers zomaar in de gevangenisnet, onrechtvaardige misdadigers die ze zijn, die pliesie. :(

Go 02-05-2004 18:23

Hoe harder je het aanpakt, des te moeilijker wordt het wiet te telen en de prijzen zullen logischerwijs stijgen. Hierdoor wordt de handel in wiet alleen maar crimineler.

Gimme more beer 02-05-2004 18:47

Citaat:

Gatara schreef op 02-05-2004 @ 12:05 :
@gimme more beer,

Kom op, je snapt zelf toch ook wel dat je geen politiek kan voeren waarin je dingen gaat gedogen? Je wil controle op de illegale handelingen, maar geeft dat dan met een slap beleid "om het buitenland niet voor het hoofd te stoten" weer compleet uit handen!

Legaliseren of niet legaliseren, dat zijn de opties. En softdrugs illegaal maken lijkt me een vrij idiote stap. Als je alleen al naar het toerisme kijkt... Maar daarnaast brengt legalisatie een hoop goeds met zich mee...

Sir_Cramlek 02-05-2004 20:57

Citaat:

Gimme more beer schreef op 02-05-2004 @ 19:47 :
Legaliseren of niet legaliseren, dat zijn de opties. En softdrugs illegaal maken lijkt me een vrij idiote stap. Als je alleen al naar het toerisme kijkt... Maar daarnaast brengt legalisatie een hoop goeds met zich mee...
Idd, de overheid moet eens stoppen met het aannemen van zo'n tweeslachtige houding omtrent het softdrugs beleid. Dat gedogen vind ik ook zo'n slappe hap. Het is toch vreemd dat je een joint overal kan roken terwijl je er officieel een boete van een paar duizend euro voor kan krijgen (aldus mijn strafrecht hoogleraar). Of dat je een paar wietplantjes wel voor jezelf mag kweken.
Of legaliseren, of verbieden, maar niet zo'n slappe tussenweg.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:25.