![]() |
Christendom en vrouwen
Tot in de zesde eeuw bestond er een serieuze twijfel of vrouwen wel een ziel hadden. God had tenslotte een ziel in Adam geplant, maar niet in Eva. In Genesis kan men lezen:
"De man kwam niet voort uit een vrouw, nee, de vrouw kwam voort uit de man; en de man was niet geschapen omwille van de vrouw, maar de vrouw was geschapen omwille van de man." Het moet hard zijn voor een vrouw om haar hart en ziel in een religie te storten die haar minder als een mens beschouwt. (bron. nederlands heidens front) Hoe denken de vrouwen over deze bijbelse tekst en het christelijke perspectief op vrouwen? |
Had Eva geen ziel ? Dan vind ik dat God haar het eten van die appel wel had mogen vergeven q:
|
Defineer christen/christelijke vrouw. Vandaagdedag ja.
Ik twijfel namelijk of je wel weet wat een christen is, wat ie doet, en waar hij of zij aan denkt. |
lol
(ja, dat was serieus mijn reactie) |
Uit bepaalde apocrieve teksten blijkt dat Jezus niet alleen 12 mannelijke apostelen had, maar ook 7 vrouwelijke. Om redenen die zich laten raden heeft men dat uit de Bijbel geschrapt. ;)
|
Overigens heb je wel gelijk als je zegt dat die tekst bijzonder lastig wat betreft interpretatie is. Wordt er überhaupt wel over de ziel van Adam gesproken in de Bijbel?
|
Citaat:
http://forum.scholieren.com/showthre...7#post10820587 |
Ja, stel nu dat alle ziel van Adam in zijn rib zat, dan is ie het wel mooi allemaal kwijt aan Eva. Weg bewering ! (:
Vreemd eigenlijk dat ze uit de Bijbel gehaald zijn, die apostelinnen, kenden ze toen nog geen excuusvrouwen ? |
Citaat:
Volgens mijn docent Islam, Gatara, waren er dus zelfs nog meer vrouwelijke apostels. (Hij is geloof ik Christelijk predikant). Toch zie je eigenlijk in alle Godsdiensten verschil tussen man en vrouw. Alleen Boeddhisme predikt volledige gelijkheid tussen man en vrouw, hoewel je ook niet veel vrouwelijke monniken tegenkomt (mannelijke monniken mogen immers ook niet met vrouwen in contact komen - een vrij achterlijke regel als je bedenkt dat begeerteloosheid uit jezelf moet komen en niet uit de omgeving). Het lijkt erop dat elke Godsdienst zo onderhand een tegengestelde is van wat het oorspronkelijk was. :( |
Citaat:
|
Misschien heeft dit ook te maken met eigenschappen van man en vrouw. Vrouwen zijn over het algemeen meer gemiddeld (zeg maar dat ze een kleine spreiding hebben en weinig uitschieters met betrekking tot intelligentie en andere eigenschappen), waar mannen juist veel uitschieters hebben. Misschien worden bepaalde uitschieters wel monniken en ziet men tegenwoordig daarom weinig vrouwen in de godsdienst.
Nu ik het herlees lijkt het me sterk maar goed :D |
Ben niet gelovig, dus heb er geen mening over. Vind het allemaal een broodje aap verhaal. :o
|
Citaat:
|
Citaat:
Vrijheid van meningsuiting, niks meer, niks minder. Dus die opmerking van "hip" zijn, slaat echt nergens op :confused: |
Citaat:
|
Citaat:
En dat je je irriteert aan mij dat had ik allang al door, maar dat is jou probleem, niet de mijne. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar een vrouw maken uit een rib, zie je niet zo gauw gebeuren, dat is naar mijn mening niet realistisch, waardoor ik er moeilijk in kan gaan geloven... En dan nog iets: het maakt mij echt niks uit wat je van mijn mening vind, want ik heb tenminste een mening, dat sommige niet kunnen zeggen. Het enige waar jij mee komt is alleen maar nutteloos commentaar op reactie's van anderen... Respecteer gewoon iedereen zijn mening hoe belachelijk die ook mogen wezen. Ik heb hem zelfs nog beargumenteerd voor je en dan is het nog niet goed... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Nu zijn mannen en vrouwen wel gelijk dus hoeven we geen oude koeien meer uit de sloot te trekken he :rolleyes:
|
Citaat:
Of Jezus 12 of 19 apostelen/apostolinnen heeft gehad, laat ik even buiten beschouwing; ik vind het een redelijk onnuttige discussie. On-topic kan ik zeggen dat ik -als christen- en naar mijn mening ook de Bijbel niet de gelijkheid van man en vrouw verkondigen. Wel is er -bijna zou ik zeggen: als vanzelfsprekend- sprake van gelijkwaardigheid van man en vrouw. Dat is een belangrijk verschil. |
Citaat:
|
Citaat:
Het jodendom heeft nooit ontkend dat vrouwen een ziel hebben. Lijkt me toch logisch dat vrouwen een ziel hebben? Wat is dat voor een onzin, zeggen dat vrouwen geen ziel hebben? :| |
Citaat:
Ik heb even de site van het Nederlands heidens front bezocht, maar na uitspraken als "Wodan is met ons" en "eer aan ons volk" ben ik afgehaakt. We laten ons niet regeren door van de pot gerukte uitspraken van hypernationalistische baard- en brulapen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Hoe slechter het innerlijk van mannen word, hoe meer uiterlijk lelijke vrouwen God geboren laat worden.
|
Citaat:
|
Citaat:
ten eerste vind dat hieruit blijkt dat de bijbel tijdens het schrijven(of toen de verhalen werden overgeleverd, zo je wilt) is beinvloed door de heersende "normen en waarden" van toen ten tweede vind ik het dus ook belachelijk dat je het nu nog het "Christelijke perspectief noemt" iedereen weet dat het dat niet meer is, tenminste, dat dacht ik. en dan nog verder over het onderwerp. mannen en vrouwen verschillen. zodra iemand de twee groepen gaat beoordelen, gebeurt dat op basis van zekere criteria. welke die ook zijn, altijd komt een van de twee partijen uit de bus als "superieur" lijkt me. het is dus logisch dat de bijbel een van de twee zeg maar "voortrekt" als de schrijver een schrijfSTER was geweest, was de vrouw belangrijker denk ik |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:46. |