![]() |
aardrijkskunde, zo tegenstrijdig
Ik snap het allemaal niet meer. ik dacht dat het centraal examen aardrijkskunde over Natuur en Milieu en over Migratie ne Vervoer ging.
nou staat er in samengevat dat in 2004 het CE over Natuur en milieu en Politiek en ruimte gaat. mn PTA zegt dit ook. terwijl de examenbundel ook weer over Natuur en Milieu en over Migratie ne Vervoer gaat. net als de twee boeken die ik heb. kan iemand met zekerheid zeggen wat de onderwerpen zijn? groetjes Kirsten |
Citaat:
Volgens mij gaat het ook gewoon over natuur en milieu en migratie en vervoer. Weet het bijna wel zeker trouwens. Zal zo voor de zekerheid nog even mn pta inkijken. |
Citaat:
|
Heb nog eventjes in mijn pta gekeken, maar daar staan dus helemaal geen examenonderwerpen in :s
Dus maar eventjes op internet gezocht.. en het is inderdaad gewoon natuur en milieu en migratie en vervoer. Hier staan alle examenonderwerpen trouwens met wat je wel en niet moet leren. |
Citaat:
|
Ja inderdaad: Natuur en Miliue en Migratie en Vervoer (y)
|
Citaat:
|
Politiek en Ruimte :confused:
|
Ik heb dan al gelijk een vraagje over een stukje dat ik niet begrijp. Het staat op bladzijden 10 van het boekje Migratie en Vervoer.
Er zijn dus 3 voorwaardens voor mobiliteit. Eén van die voorwaardens is complementariteit. In het boek staat: 'Je kunt complementariteit beschouwens als een noodzakelijke voorwaaden voor het ontstaan van mobilieteit: mobiliteit is niet mogelijk zonder complementariteit, maar complementariteit is wel mogelijk zonder mobiliteit .' Het onderstreepte stukje snap ik niet, kan iemand het uitleggen? |
In het boek staat:
'Je kunt complementariteit beschouwens als een noodzakelijke voorwaaden voor het ontstaan van mobilieteit: mobiliteit is niet mogelijk zonder complementariteit, maar complementariteit is wel mogelijk zonder mobiliteit .' dat vond ik ook heel raar. ik snap wel waarom mobiliteit niet kan zonder complementariteit. complementariteit is aanvulbaarheid. dus als gebieden hetzelfde zijn is er geen complenmentariteit en zullen de mensen dus niet van het ene gebied naa het andere gaan. snap je? blijkbaar kunnen gebieden dus verschillen van elkaar zonder dat mensen naar dat gebied toe gaan/weg gaan uit hun gebied. maar dat snap ik niet echt helemaal. ik ga nu mn leraar ff mailen om het te vragen en dan laat ik het nog wel ff weten. |
ok, dit mailde mijn leraar me:
De schrijver bedoelt: als er geen complementariteit is, is er geen reden om te verhuizen/reizen/vervoeren ed. Dan is er geen (weinig) mobiliteit. Daarom zegt hij: complementariteit is een voorwaarde voor mobiliteit. Als er complementariteit is, is het echter niet noodzakelijk dat men gaat verhuizen/reizen/vervoeren ed. Gebeurt dat niet, bijvoorbeeld omdat men er geen behoefte aan heeft of het geld er niet voor over heeft, dan is er toch geen mobiliteit. Dan is er wel complementariteit, maar geen mobiliteit. Ik zou het zelf zo zeggen: complementariteit kan in principe leiden tot grotere mobiliteit, maar dat is niet noodzakelijk. Want men moet er ook het geld en de gelegenheid voor hebben, en er zin in hebben. groetjes! |
daar geloof ik ook wel in.. Ik denk dat dat wel ongeveer de goede omschrijving is
|
Citaat:
xxx |
ow sorry tumtummetje, ik had je post niet gelezen met het antw. naja... :bloos:
|
Citaat:
maakt niet uit! |
Ik had ook ff een vraagje over aardrijkskunde!!
Je moet migratie en vervoer leren en natuur en milieu. Mijn vraag is, wat moet je uit het boekje van natuur en milieu leren? Want in Samengevat staat dat je het subdomein Veranderingen in het natuurlijk milieu op langere termijn mag overslaan. Allleen weet ik niet wel hoofdstuk dat is! Mijn leraar zei dat je H3 Klimaatveranderingen mocht overslaan, maar eigenlijk lijkt me dat nie... Dus HELP! :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
jAa,, als er IEMAND in de zaal is die mij kan vertellen wat je precies over mag slaan van natuur en milieu,, dan mag ie mij dat vertellen want ik vind N&M echt een *%^##@$#-b0ekje..
alvaSt bedankt;,! :D |
Citaat:
Dus bijna alleen landschappen leren :D Leuk he? |
Ik heb alleen 1 boek ben ik de enige die dat heeft of zijn er nog meer mensen die geen twee aparte boekjes hebben? Want dat zou ik wel heel vreemd vinden.
Groetjes kirsten |
Citaat:
Dikke ellende, of al die eigenschappen van die landschappen mij boeien :s. Ach 1 keer leren en daarna noooit meer gebruiken :) |
Natuur en Milieu is echt moeilijk!! en ik snap zo wie zo nix van de examenvragen van a'kunde :( :mad: Maar in de examenkrant stond dat er dit jaar meer feiten en begrippen worden gevraagd, kun je dan al die begrippen gaan leren :eek: ?? dat red ik dus neverr meer!!
|
eigenlijk heb ik me speciaal voor deze site aangemeld zodat ik jullie allemaal eens ff kan vertellen hoe onzeker jullie wel niet zijn!
jeetje mineetje ik ben ook zenuwachtig voor mn exmane maar ikmaak me nog niet zo dik! jullie redde t vast wel als je maar doet wat je hart je opdraagt! :rolleyes: keep the soul alive!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
Citaat:
|
Citaat:
Gelukkig valt Migratie en vervoer wel weer mee.. Ik denk dat we vooral moeten oefenen met de atlas, gelukkig is Ak mn allerlaatste examen!! |
Hey, moeten jullie ook allemaal grondborigen maken >?
en bijvoorbeeld wete hoe landschappe en al zijn op gebouwd, bijvoorbeeld iets met plaggen ofzo, snap der niks van :S |
Citaat:
|
Citaat:
bij ons verviel hoffdstuk 3 ook. Subdomein D17 Veranderingen in het natuurlijk milieu op lange termijn. dit is toch hst 3? want dat hoeft niet staat op kennis net. |
Citaat:
|
Ja even over die landschappen...moet je daar alleen van leren wat in de boeken staat? Want van mn leraar heb ik een stencil gekregen met allemaal eigenschappen enz. vet saai en ingewikkeld én vooral veel!
Dus kan iemand vertellen wat je nou precies voor die landschappen moet leren? En over die atlasvragen...wij hebben dus het hele jaar onwijs weinig met de atlas gewerkt! Hoe kun je dat het beste oefenen en zijn er mensen die nog handige tips hebben mbt atlasvragen. |
Wij hebben ook nooit met altas gewerkt op school... maar heb wel veel proefexamens gehad.. over deze twee onderwerpen dus dat ga ik maar oefenen denk ik ennuh... Hoofdstuk 3 :eek: van welke methode is jullie boekje... ik moest hoofdstuk 1 overslaan (gaat over el nino e.d.) nu snap ik er helemaal nix meer van....
Hoef gelukkig maar een 3.7 te halen :D maar of dat genoeg is.. het is echt KUT vooral natuur en milieu (n) |
bij al onze tentamens was een kwart atlasvragen...
|
Jah hoofdstuk 3 vervalt, heb me lerares ook gezegt, wij hebbe daar nieteens naar gekeke :cool: enk vin t wel beter dat dr meer begrippen enzow worden gevraagt....
|
Waar gaat dat hoofdstuk 3 van jullie over!?!?
zucht |
Citaat:
dit zijn de titels van het hoofdstuk en de paragrafen. mijn boek heet Wereldwijs en is van Malmberg Den Bosch. Citaat:
Citaat:
|
weetje zeker dat je klimaatveranderingen niet hoeft te leren? vind ik een beetje raar... ik heb tentamen over gehad... en onze leraar zei dat je dat gewoon moest weten!
En ook op andere scholen werd dat de leerlingen verteld... |
heb je bewijs dat je het niet hoeft te leren?
|
Uitgesloten van het CE
Subdomein D17 Veranderingen in het natuurlijk milieu op lange termijn. dat staat hier: http://www.kennisnet.nl/vo/examen/ha...dx=12&swtch=12 ik denk dat dat hst 3 is, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker. maar wij hebben hst 3 nooit behandelt in de les. en mijn leraar zou dat niet doen als we er wel CSE over hadden lijkt me |
ja, maar daar staat geen klimaatveranderingen, dus je moet het wel kennen.
|
oke ik ga mn leraar mailen ik weet het niet meer
|
Citaat:
Maar wil je het antwoord eventjes laten weten, dan ga ik het voor de zekerheid ook nog eventjes doornemen. |
Citaat:
|
Ik ga het gewoon leren
we hebben het er uitgebreid over gehad in de klas Hf 3 klimaatveranderingen... |
Citaat:
|
Er is nix over gezegd tegen ons , mja wij hebben ook zo'n leraar die chaotisch is dusja..en we hebben methode de geo:S tumtummetje als je iets weet van je leraar hoop ik t te horen:) Thnx
|
mn leraar heeft nog niet terug gemaild, maar dit vond ik op onze school website:
havo Migratie en vervoer, en van Natuur en milieu de subdomeinen Landschappelijke diversiteit (lesboek H1) en Werking en gebruik van het natuurlijk milieu (lesboek H2). Voor Natuur en milieu hoeft het subdomein Veranderingen in het natuurlijk milieu op lange termijn niet te worden geleerd. Dit is in het lesboek hoofdstuk 3 Klimaatveranderingen. LET OP DIT GELD VOOR DIT BOEK: Wereldwijs en is van Malmberg Den Bosch welk hoofdstuk dat in andere boeken is weet ik niet. |
DUS even voor de duidelijkheid...
van natuur en mileu hoef je alleen... H1 en H2 te leren? H3 (dus die over klimaatveranderingen) niet? :confused: |
Citaat:
|
ja en als ik dus moet geloven wat daar op die website van mijn school staat, en wat mijn leraar daar dus heeft neergezet. ik weet het anders ook neit. ik vind het dood eng om het niet te leren, door wat andere zeiden. mja, als mijn leraar dit zegt deloof ik het maar.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:25. |