![]() |
Tussenuitkomsten geven of berekening herhalen?
Kun je het beste tussenuitkomsten geven of de berekening laten staan om zoveel mogelijk punten te sprokkelen als een antwoord niet helemaal correct is?
Mijn scheikundedocent zegt dat je het beste de berekening steeds kan laten staan, dus: A = 13 x 234 B = 12 x 234 x 355,4 C = 434 / (12 x 234 x 355,4) = 4,01 x 10 ^ 4 Mijn natuurkundedocent zegt dat je juist het beste zoveel mogelijk tussenantwoorden kan geven, dus als volgt: A = 13 x 234 = 3042 B = 3042 * 355,4 = 1081126,8 C = 434 / 1081126,8 = 4,01 x 10 ^ 4 Wie van mijn docenten heeft gelijk? Of is het per vak verschillend? |
hmmz zou ik eerlijk gezegd niet weten. Ik heb die 2 vakken dan wel niet, maar bij mij is bij wiskunde, economie en m&o altijd verteld "dat je moet laten zien hoe je het gedaan hebt". Denk dus dat ze allebei wel goed zijn....
[edit] maar ik denk dat manier 2 het handigste is voor jezelf, en als je die 3 regels op die manier opschrijft, kan de leraar toch goed zien hoe je ergens aan komt. [/edit] |
Bij de tweede manier maak je minder snel een fout denk ik.. en laat je ook duidelijk zien hoe je rekent.
|
Bij mijn leraar moesten we het altijd gewoon op de 2e manier doen.
MAAR als je een fout maakt met een tussenberekening krijg je nog wel gewoon punten voor je berekening hoor. Je uitkomst is dan wel fout, maar je berekening niet, dus krijg je nog wel een deel van de punten. Maar let er bijvoorbeeld op dat je niet tussentijds gaat afronden en vervolgens door rekent met het afgeronde getal. In dat soort gevallen moet je wel altijd netjes het hele getal houden en pas helemaal aan het einde van een som afronden. |
Maar als je een fout maakt, met welk van de twee methoden is het het makkelijkste om nog wat punten te sprokkelen, of maakt dat niet uit?
|
Citaat:
|
je kan het beste gewoon tussenantwoorden geven. Dan laat je ook zien welke getallen waarvandaan komen. Tevens is het wel handig om tussenantwoorden NIET af te ronden --> dit verkleind namelijk significantiefouten bij het eindantwoord. (bijvoorbeeld of je nu 219 mg of 212 mg van een stof nodig hebt, maakt veel uit hoor ;))
|
Ja, het beste is om tussenantwoorden te geven, ze op te slaan in je GR onder een letter en dan daarmee doorrekenen. Als je telkens je getal met weetikhoeveel decimalen opnieuw gaat intikken maak je sneller een fout (maar wie doet dat tegenwoordig nog?).
|
ik doe dat nog... :o
hoe doe je dat met die letter dan? is dat niet meer werk? |
Wat trouwens ook handig is om voor het examen alvast alle veelvoorkomende constanten (lichtsnelheid, constante van planck voor N2, gasconstante en zo) alsvast op te slaan onder bijvoorbeeld de letters C, H en R of zo. Moet je wel zorgen dat je bij het invoeren geen fouten maakt :D.
|
Citaat:
|
Citaat:
Opslaan in A: 5.235 [STO] [ALPHA] [A] Ophalen uit A: [APLHA] A (rest vd berekening) [ENTER] Op andere GR's zal het wel ongeveer hetzelfde zijn, op gewone rekenmachines (VMBO) weet ik niet of het kan. Op de oudere modellen niet in elk geval. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:00. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.