![]() |
Hoeveel coupletten van het Wilhelmus ken jij uit je hoofd?
Naar aanleiding van het 4 mei-topic stel ik deze vragen aan jullie:
Hoeveel coupletten van het Wilhelmus ken jij uit je hoofd? Welke coupletten? En waar heb je ze geleerd? Ik ken het eerste en het zesde couplet uit mijn hoofd, en ik heb ze geleerd op de basisschool. |
Het eerste couplet ken ik. Mensen die het 1e couplet van het Wilhelmus niet kennen vind ik maar dom.
|
ik kom niet verder dan de eerste 3 zinnen
|
Citaat:
Mensen die mensen die het eerste couplet van het Wilhelmus niet kennen meteen dom vinden vind ik maar dom. |
Citaat:
Wilhelmus van Nassaue Ben ik van Duitse bloed Den vaderland getrouwe Blijf ik tot in den dood Een prins van Oranje Ben ik vrij onverveerd Den koning van Hispanje Heb ik altijd geëerd |
Het hele 1e complet, maar verder kom ik niet. Ik kon een paar jaar geleden nog wel het 2e couplet, maar dat is weggeëbd uit m'n geheugen zegmaar. :o
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
1, en dat is wel genoeg.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik ken de eerste 4 regels, en als ik even nadenk herinner ik me de volgende 4 ook wel. Maar dat was het.
|
uit principe ken ik geen volksliederen uit mijn hoofd
|
1.
Maar die ken ik dan wel helemaal :p |
Citaat:
|
Eén.
|
Citaat:
|
Ik ken het wel (het eerste couplet), maar vind het grote onzin.
|
1 :(
|
Ik ken het eerste couplet van het wilhelmus uit mijn hoofd maar dat vind ik niet meer als normaal als nederlander zijnde.
Wat een onzin trouwens als ze zeggen dat als je het wilhelmus kent dat je dan weer nationalistisch bent.... het is toch gewoon normaal als je nederlander bent dat je dan het volkslied kent... |
Citaat:
|
Citaat:
overigens wil ik hiermee niet beweren dat nationalisme op dit niveau verkeerd is |
17.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat kan niet op andere manieren dan met een lied...? |
Voor de nationalisten onder ons: 'Ben ik van Duitschen bloed' is niet het eerste couplet.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het couplet met 'Ben ik van Duitschen bloed' is het enige couplet dat met een W begint (de W van Wilhelmus); het eerste. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Trouwens, ik 0wn jullie gewoon hard met mijn zilveren jubileum editie van het Nederlands Volkslied boekje, dat zo oud is dat het onder de spinnenwebben zit.
|
Citaat:
En daar dan een plaatje bij van Balthasar Gerards die Willem van Oranje net heeft neergeschoten :D |
Citaat:
|
|
Citaat:
|
haha. sidder en beef voor de 0wnage van willem van oranje gij ongelovige!
ofzo. |
Citaat:
|
fuck gek. dat ding is al generaties lang in de familie en nog steeds 0wnt het :)
|
Citaat:
Bovendien kent bijna iedereen (inclusief jij en ik, las ik) alleen maar het eerste couplet. Nou nou, wat een respect dan. Men wil blijkbaar respectvol overkomen, maar is nog te lui om de rest van het lied uit het hoofd te leren 'voor het vaderland'. Dan kun je er net zo goed geen een kennen naar mijn mening.. |
Citaat:
|
Het eerste couplet ken ik helemaal, op een paar zinsdelen na.
|
Volgens mij alleen het eerste.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:46. |