![]() |
scharreleieren
hoe zeker is t dat scharreleieren wel echt scharreleieren zijn? ik heb daar namelijk best mn twijfels bij.. dat ze misschien wel van scharrelkippen zijn, maar dat er dan misschien 8 kippen per vierkante meter zitten ipv 20.. weet iemand daar misschien wat meer over? hoorde laatst namelijk zoiets van dat blijkt dat vaak beweerd wordt dat t scharreleieren zijn, terwijl dat dus helemaal niet zo is..
|
Scharrelkippen lopen met een heleboel in een grote schuur. Uiteindelijk niet veel verbetering in vergelijking met legbatterijkippen. Als je echt eieren wil van kippen die naar buiten kunnen en meer ruimte hebben moet je vrije uitloop eieren hebben oid.
|
vrije uitloop eieren? waar kun je die krijgen dan? want ik wil eigenlijk geen eieren meer gaan eten, maar omdat ik ook al vegetarier ben, en dus toch wel die bepaalde stoffen nodig heb, zal ik toch een vervangend iets moeten hebben.. maar dat is dan misschien idd een optie
|
ik weet niet precies hoe het in de haak zit met scharrelkippen, maar dit kan ik je wel vertellen.
ik werkte ooit bij een bakker. hij verkocht ook scharreleieren en vertelde tegen iedereen dat die van bij een boer kwamen waar de kippen los over het erf liepen. maar eigenlijk waren dat eieren die mee van de leverancier kwam (en dus uit een legbatterij). volgens mij is een scharrelkip een kip die buiten losgelopen heeft, maar ik geloof het toch niet zomaar als ze mij scharreleieren proberen te verkopen! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
http://www.milieucentraal.nl/plaatje...relei-logo.gif Het scharrelei komt van kippen die in schuren leven met legnesten, strooisel op de grond en daglicht. De kippen kunnen vrij rondlopen en in het strooisel zoeken naar het rondgestrooide voedsel. Ze leggen hun eieren in eigen nesten. De kippen kunnen niet naar buiten. De snavels worden gekapt. Er zijn maximaal zeven kippen per vierkante meter. http://www.milieucentraal.nl/plaatje...liere-logo.gif Voličre-eieren zijn scharrelkippen. Op de vloer van de voličrestal zijn stellingen met meerdere etages geplaatst, met vloeren van gaas. De kippen kunnen rondlopen en naar de diverse etages fladderen, waar ze eieren kunnen leggen in nesten en kunnen eten en drinken. Ze kunnen niet naar buiten. De snavels worden gekapt. Omdat er meerdere etages zijn, leven er meer voličrekippen per vierkante meter begane-vloeroppervlak: maximaal 10 kippen per vierkante meter. http://www.ei-info.nl/images/CPEvrijeuitloop.jpg http://www.ei-info.nl/images/CPEextensief.jpg Soms is een scharrelstal voorzien van luiken, waardoor de hennen vrij naar buiten kunnen lopen. Ze scharrelen niet alleen op de vloer van de stal, maar ook op een stukje land in de vrije buitenlucht. Per kip moet minimaal 2 1/2 vierkante meter beschikbaar zijn. De door deze dieren gelegde eieren worden officieel ‘eieren van hennen met vrije-uitloop’genoemd. U zult ze niet veel in de winkel tegenkomen omdat voor de productie van deze eieren veel grond nodig is en die is nu eenmaal schaars en kostbaar. Wanneer scharrelkippen vanuit de scharrelstal vrij kunnen doorlopen naar een extra groot buitenterrein van maar liefst min. 10 m2 per kip worden die eieren aangeduid als vrije uitloop ‘extensief’. Een hele dure productie-methode die in Nederland nauwelijks wordt toegepast. |
Als je echt diervriendelijk wilt zijn kun je beter eko-eieren eten. Dit zijn biologische eieren en voor zover ik weet gewoon in de supermarkt verkrijgbaar. Ik koop ze altijd bij de konmar en de super-deboer.
Biologische eieren worden ook vaak eko-eieren of biologisch dynamische eieren genoemd. Dit zijn de diervriendelijkste eieren. De kippen hebben in de stal stro om te scharrelen. Daarnaast zijn er voldoende zitstokken om te rusten en legnesten om een ei in te leggen. In de stal zijn er ongeveer 5 tot 6 kippen per vierkante meter. Buiten hebben de kippen de beschikking over een uitloop van 4 vierkante meter per kip. Het voer is biologisch, dus onbespoten. Het preventief wegbranden of wegknippen van een (levend) deel van de snavel is verboden. |
|
k, dankjewel allemaal :)
|
Citaat:
|
Bij de natuurwinkel zullen ze ook wel vrije uitloop eieren hebben
|
Citaat:
|
Bij de meeste supermarkten worden geen legbatterij eieren meer verkocht.
Maar diezelfde eieren zitten wel in bijvoorbeeld Oma's cake van Bakkerland verwerkt, erg logisch :confused: :rolleyes: Gelukkig wordt daar nu tegen geprotesteerd :) |
Citaat:
|
Scharreleieren zijn ook niet zoveel beter vergeleken legbatterij-eieren, maar beter iets dan niets he?! k heb ooit gehoord, k weet niet of het waar is, dat een legbatterij-kip 1 A4tje ruimte heeft, en een scharrelkip 2 A4tjes....
maar k denk dat als je bij een supermarkt scharreleiren koopt dat je er dan ook echt op kunt rekenen dat het scharreleieren zijn. dat word immers heus wel gecontroleerd...en als het goed is staat er ook een bepaald keurmerk op... |
Citaat:
|
of je koopt eieren bij de boer.
die jij vertrouwd. |
In de supermarkt zit er in de doosjes wat erop staat dat erin zit; zo niet, dan kan de fabrikant aangeklaagd worden en alles. Er worden hoe dan ook geen bio-industrie-eieren verkocht in de supermarkt, sinds januari dit jaar.
Maar scharreleieren, dat zegt niet zo veel. Het is natuurlijk wel beter dan bio-industrie-eieren. www.goedewaar.nl zegt over scharreleieren: Op een aantal punten hebben scharrelkippen het iets beter dan hun soortgenoten in de legbatterij, maar dit komt zeker niet overeen met het positieve beeld dat veel mensen daar van hebben. Zo hebben de dieren geen uitloop naar buiten en worden, net als bij batterijkippen, hun snavelpunten afgebrand. Ik gebruik zelf altijd ecologische eieren, die zijn ook gewoon bij de supermarkt, te herkennen aan het eko-keurmerk. Diezelfde site zegt dat ecologische eieren voldoen aan eisen betreffende leefruimte per kip, uitloop naar buiten, de ondergrond van de leefruimte binnen, de zitstokken, nachtrustperiodes, de (biologische) samenstelling van het voer en ingrepen als snavelkappen. Daartussenin zitten nog de graseieren of vrije-uitloop-eieren (ook gewoon de supermarkt, meestal een groen gekleurd doosje). Daarover zegt die site "Bij GRAS-eieren geldt dat: het voer 100% plantaardig moet zijn, op het grondoppervlak moet dagelijks graan worden gestrooid, in de uitloop mogen geen chemische gewasbeschermingsmiddelen gebruikt worden en naast het groen, groeiend in de uitloop of rennen, moeten de kippen voldoende groenvoeders verstrekt krijgen. " |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
vrije uitloop is niet moeijlijk aante komen... zelfs de appie heeft ze :)
|
^@sexylexy: De productie van scharreleieren en de bio-industrie zijn niet ver van elkaar verwijderd...
Snavelkappen is bij kippen met veel bewegingsruimte overdreven, want de kippen pikken elkaar dan enkel om te laten zien wie de baas is. De baas wordt door niemand gepikt, de kip daaronder alleen door de baas, enz. Zelf was ik veganist, maar sinds enkele dagen ben ik ovo-vegetariër, want ik eet weer eieren. Deze koop ik bij de oom van een kennis, die de kippen houdt in een heel grote tuin, ze goed voedsel geeft en ze over het algemeen goed behandelt (die dieren worden voor de lol gehouden en niet om winst te maken, vandaar). Omdat er geen winst wordt gemaakt en het houden van huisdieren onder goede omstandigheden niet tegen mijn principes is, eet ik die eieren gewoon. Wellicht zou je via-via aan dat soort eieren kunnen komen... |
Citaat:
|
Citaat:
ga je kijken en hebben ze legbatterij of whatever. bye bye de koop gat niet door :p |
Alles is hier wel ongeveer gezegd dus daar hoef ik niet verder op in te gaan..
Als je in de stad woont gaat het natuurlijk niet, maar ik eet altijd gewoon eieren van onze eigen kippen. Het zijn maar 8 (met de haan erbij 9 maar die legt niet) maar dat is toch net voldoende om in onze behoefte te voorzien. |
Citaat:
@sexylexy: Oh, sorry, ik heb je bericht te snel gelezen, denk ik. |
Citaat:
dream on. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|