![]() |
steekproeven
Wie heeft er verstand van steekproeven?Ik moet voor mijn profielwerkstuk enkele steekproeven uileggen, en de verschillen aangeven, maar weet er nix vanaf!Wie kan mij helpen?
Groetjes van een hopeloze a1-er |
Een steekproef moet
1. aselect zijn (willekeurig gekozen) 2. voldoende groot Als aan één van deze voorwaarde niet voldaan is, is de steekproef waardeloos. |
De verschillende soorten steekproeven zijn:
- Gelote steekproef. Elke element van de populatie heeft dezelfde kans in de steekproef te komen. B.v. de nummers van 100 huizen in een straat op een briefje schrijven en er 25 uit trekken. Die komen in de steekproef voor. - Gelaagde steekproef. Verschillende groepen komen in dezelfde verhouding voor in de gehele populatie. Gebruik de formule a/totaalx100%. A=het aantal in de groep en totaal is de populatie. Van elke groep neem je een gelote steekproef. - Systematische steekproef. Je neemt 1 toevalsgetal en een vaste stapgrootte. De stapgrootte bereken je met de formule populatie/aantal deelnemers. Van het toevalsgetal trek je steeds de stapgrootte af of je telt het erbij op, net zolang tot je op 0 of het maximum van de populatie zit. Toevalsgetallen kun je altijd met je GR doen. Optie RandInt uit het Math-Prb menu. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:17. |