![]() |
Vraag aan (aankomend) juristen over ontbinding
Ik ben bezig met een klein essay over vernietiging en ontbinding.
Iets wat me niet lukt is erachter komen wat de termijn is waarbinnen buitengerechtelijke en gerechtelijke ontbinding mogelijk zijn. Voor vernietiging is er een helder artikel dat deze termijnen noemt (art. 3:52 BW), voor ontbinding kan ik alleen art. 6:268 BW vinden en dat zegt: "De bevoegdheid tot buitengerechtelijke ontbinding vervalt door verjaring van de rechtsvordering. De verjaring staat niet in de weg aan gerechtelijke of buitengerechtelijke ontbinding ter afwering van een op de overeenkomst steunende rechtsvordering of andere rechtsmaatregel" - Ik zit met 'verjaring van de rechtsvordering'. Wanneer verjaart deze rechtvordering? - Wanneer vervalt de bevoegdheid tot gerechtelijke ontbinding? Eerste zin van 6:268 heeft het alleen over buitengerechtelijke ontbinding. - Ook zit ik met het 'staat niet in de weg aan ontbinding ter afwering van een op de ovk steundende rechtsvordring'. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Kan iemand me helpen? Kan iemand me foldertjes sturen van andere studies dan Rechten? :D |
Citaat:
Een rechtsvordering tot ontbinding verjaart na vijf jaar: zie art. 3:311. Die termijn begint te lopen vanaf de dag dat de schuldeiser met de tekortkoming bekend is geworden, en in elk geval na verloop van twintig jaar ná het ontstaan van die tekortkoming. Citaat:
Citaat:
|
Bedankt! Ik snap het nu. Ik zie dat je studeert in Nijmegen... Waarschijnlijk hebben we elkaar wel eens zien lopen want ik studeer daar ook.
|
Dat kan best, maar ik ben al een hele tijd niet meer op de uni geweest, ik heb maar twee vakken die heel gespreid vallen...en als ik op de uni ben zit ik meestal in de bieb (scriptie) :)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:17. |