Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Schrijven betoog (NL) (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=835066)

*RooSs* 09-05-2004 18:42

Schrijven betoog (NL)

Hallo,

ik moet een betoog schrijven voor nederlands en waar moet ik opletten? Dus ...hebben jullie nog tips waar je altijd goed op moet letten?

En wat is de goede vorm van het betoog? Moet iedere gedachte (ieder argument) in een nieuwe alinea? En moet je altijd voor-/tegenargumenten geven?

Bedankt alvast.

Groeten, RooS

Balance 09-05-2004 19:41

TITEL

INLEIDING
- Voorbeeldsituatie
- Stelling

MIDDENSTUK
- Argument 1
- Argument 2
- Argument 3
- Tegenargument en ontkrachting 1
- Tegenargument en ontkrachting 2

CONCLUSIE
- Conclusie met korte herhaling van de argumenten (heel kort en opsommend) + herhaling van je mening/stelling.
- Afsluitende one-liner (alleen als je een mooie kan verzinnen. Ga er niet haastig naar op zoek. Het geeft niet als je de one-liner overslaat)

*RooSs* 09-05-2004 19:45

Citaat:

Balance schreef op 09-05-2004 @ 20:41 :
Heel verhaal
thnx! Dus niet: 1 gedachte(argument) = 1 alinea?

Balance 09-05-2004 19:48

Citaat:

*RooSs* schreef op 09-05-2004 @ 19:42 :
Hallo,

ik moet een betoog schrijven voor nederlands en waar moet ik opletten? Dus ...hebben jullie nog tips waar je altijd goed op moet letten?

En wat is de goede vorm van het betoog? Moet iedere gedachte (ieder argument) in een nieuwe alinea? En moet je altijd voor-/tegenargumenten geven?

Bedankt alvast.

Groeten, RooS

Nog even je vragen beantwoorden:

Voorargumenten moet je natuurlijk wel altijd hebben.
Tegenargumenten moet je alleen noemen als je ze ook kunt ontkrachten.
Let er verder op dat je echt aparte argumenten hebt. Ga ze niet door elkaar gooien en dan constant herhalen.

Om een voorbeeldje te geven:

Stelling: Huiswerk moet worden afgeschaft.
Argument 1: Het kost veel tijd.
Argument 2: Het is slecht voor je sociale leven, want je houd minder tijd over om aan je vrienden te besteden.
Argument 3: Er is weinig plaats voor zelfontplooiing, want in de tijd dat je je huiswerk maakt, had je ook hobbies kunnen hebben.

Je zegt dus eigenlijk 3 keer hetzelfde, alleen dan in verschillende bewoordingen. Dat moet je proberen te vermijden.
En onze docent vond het ook belangrijk dat er een witregel zat tussen verschillende alinea's.

Je mag trouwens meerdere argumenten in 1 alinea doen, maar dan moet je wel veel argumenten hebben. Bovendien moeten ze dan ook klein zijn. Als je belangrijke argumenten hebt die je ook uitgebreid kan uitleggen, zou ik het in een aparte alinea doen.

En tussen je inleiding en je middenstuk - het middenstuk en je conclusie altijd een witregel doen.

Mjo 19-05-2004 20:13

hey
egt handug al die tips!
ik moet er ook een schrijven weetje...
en over de domste onderwerpen.... :s
kej thnx again

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:49.