Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Zonde tegen de heilige geest? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=835106)

Watisdit 09-05-2004 19:17

Zonde tegen de heilige geest?

Ik heb eens van verschillende mensen gehoord over de zonde tegen de heilige geest. De ene zei dat dat gewoon niet geloven was, de andere zei dat als je een zonde erg veel gedaan hebt, dat dat dan zonde tegen de H. geest wordt. maar ze zeiden allebij dat die zonde niet vergeven wordt.
Maar als niet-christen doe je zonde tegen de H. geest, zonder het zelf te beseffen. Hoe kun je dan een christen worden als zonde tegen de H. geest niet vergeven wordt?

Ulfheðin 09-05-2004 21:55

Domme vraag. Consequentie is boetedoening, maar dat moet voldoening zijn voor een Christen.

Isa 10-05-2004 06:51

gebod 13:Gij zult mijn naam uitspreken tegen iedereen die u tegenkomt met geheel uw hart verstand geest en ziel. Die naam is You are I (joeri)
aldus zult gij uzelf niet boven anderen verhogen, en beseffen dat het slechts JHWH is die ervoor zorgt dat jullie zijn wie jullie zijn.
You are I Adolf. You are I Marc D.

hoogmoed is des duivels eerste zonde.

Mu 10-05-2004 07:04

Citaat:

Isa schreef op 10-05-2004 @ 07:51 :
Die naam is You are I (joeri)...hoogmoed is des duivels eerste zonde.
:D

Joostje 10-05-2004 07:18

Citaat:

gebod 13:Gij zult mijn naam uitspreken tegen iedereen die u tegenkomt met geheel uw hart verstand geest en ziel. Die naam is You are I (joeri)

:D

Gatara 10-05-2004 10:26

Citaat:

Watisdit schreef op 09-05-2004 @ 20:17 :

Maar als niet-christen doe je zonde tegen de H. geest, zonder het zelf te beseffen. Hoe kun je dan een christen worden als zonde tegen de H. geest niet vergeven wordt?

Dus als je niet-christen bent is dat al een zonde tegen de heilige geest? En als je je wilt bekeren dan zou die zonde dus vergeven moeten worden, maar dat kan dus niet.

Ja, vreemd :s

Tiño 11-05-2004 20:48

Citaat:

Gatara schreef op 10-05-2004 @ 11:26 :
Dus als je niet-christen bent is dat al een zonde tegen de heilige geest? En als je je wilt bekeren dan zou die zonde dus vergeven moeten worden, maar dat kan dus niet.

Ja, vreemd :s

als je eenmaal voor de heer gekozen hebt worden zelfs moorden ed vergeven, erg consequent allemaal, maar ja deze meuk is dan ook bedacht door een of andere infantiel aan t begin van de jaartelling, dus ik zou me er nie al te druk om maken

Rabbi Daniel 11-05-2004 21:19

Citaat:

aldus zult gij uzelf niet boven anderen verhogen, en beseffen dat het slechts JHWH is die ervoor zorgt dat jullie zijn wie jullie zijn.
You are I Adolf. You are I Marc D.

hoogmoed is des duivels eerste zonde.

*proest* :D

Rabbi Daniel 11-05-2004 21:20

Citaat:

Ulfheidin schreef op 09-05-2004 @ 22:55 :
Domme vraag. Consequentie is boetedoening, maar dat moet voldoening zijn voor een Christen.
Jeps, boeten zal je, in leven en dood, toch? :D
Mooi niet dus. :evil:

Dionysos 11-05-2004 21:48

Ik dacht dat zonde tegen de Heilige Geest zoiets was als ontkennen dat God bestaat.

(Please correct me if i'm wrong)

alluman 11-05-2004 22:20

Citaat:

Watisdit schreef op 09-05-2004 @ 20:17 :
Ik heb eens van verschillende mensen gehoord over de zonde tegen de heilige geest. De ene zei dat dat gewoon niet geloven was, de andere zei dat als je een zonde erg veel gedaan hebt, dat dat dan zonde tegen de H. geest wordt. maar ze zeiden allebij dat die zonde niet vergeven wordt.

Door een duit in het zakkie van de kerk te doen...

nare man 11-05-2004 23:40

Citaat:

alluman schreef op 11-05-2004 @ 23:20 :
Door een duit in het zakkie van de kerk te doen...
Aflaten zijn gewoon een archaïsch soort aandelen. De kerk heeft ook financiering nodig, en angst verkoopt. :)

Gatara 12-05-2004 12:06

maar dr is toch een groot verschil mbt vergeving tussen de katholieke en protestantse kerk?

Wordt deze zonde tegen de heilige geest wel door de protestanten je vergeven?

ValliantWarrior 12-05-2004 15:32

Citaat:

Gatara schreef op 12-05-2004 @ 13:06 :
maar dr is toch een groot verschil mbt vergeving tussen de katholieke en protestantse kerk?

Wordt deze zonde tegen de heilige geest wel door de protestanten je vergeven?

Tuurlijk worden je zonden vergeven, God vergeeft alle zonden

JaJ 12-05-2004 17:36

Citaat:

ValliantWarrior schreef op 12-05-2004 @ 16:32 :
Tuurlijk worden je zonden vergeven, God vergeeft alle zonden
dat lijkt me een beeetje enthausiast :p, dat zou betekenen dat er hoop voor mij zou zijn :D

De Veroorzaker 12-05-2004 20:11

9. Wat is de ‘zonde tegen de Heilige Geest’?
Eigenlijk is elke zonde mede een zonde tegen de Heilige Geest, want de Geest is God. Wat men met de uitdrukking bedoelt, is de lastering van de Geest (Matt. 12:31v.), dus bewust kwaadspreken van de Geest, bijv. door Hem een demon te noemen. Dit is een daad van doelbewuste rebellie tegen God, die bij een ware gelovige ondenkbaar is. Juist de gelovige die zich er zorgen over maakt de Geest gelasterd te hebben, geeft daarmee een aanwijzing deze zonde niet begaan te hebben — want de echte rebel máákt zich daar geen zorgen over. Gelovigen wijs te maken dat zij de zonde tegen de Geest begaan hebben, is niets anders dan een list van Satan.

Voor nog 19 vragen en antwoorden over de heilige geest zie: http://www.ronduit.nl/jc/loc_centrum...52&cat=2752694

en voor de rest: www.google.nl

Isa 13-05-2004 06:48

sorry veroorzaker maar daar ben ik het niet mee eens. je gaat echt niet naar de hel omdat je de geest vervloekt, want het gaat erom dat ej weet wat er met die geest bedoeld word.
wat is anders het verschil tussen zeggen:de geest gods is een demon, of god is een demon?

De Veroorzaker 13-05-2004 15:59

Citaat:

Isa schreef op 13-05-2004 @ 07:48 :
sorry veroorzaker maar daar ben ik het niet mee eens. je gaat echt niet naar de hel omdat je de geest vervloekt, want het gaat erom dat ej weet wat er met die geest bedoeld word.
wat is anders het verschil tussen zeggen:de geest gods is een demon, of god is een demon?

ik heb het ook niet verzonnen, evenals ik het fabeltje van de hel niet heb verzonnen. ik trachtte slechts antwoord te geven op de vraag wat 'men' verstaat onder een zonde tegen de heilige geest

Isa 14-05-2004 07:11

Citaat:

De Veroorzaker schreef op 13-05-2004 @ 16:59 :
ik heb het ook niet verzonnen, evenals ik het fabeltje van de hel niet heb verzonnen. ik trachtte slechts antwoord te geven op de vraag wat 'men' verstaat onder een zonde tegen de heilige geest
k

beaming eye 14-05-2004 09:19

Zonde tegen de heilige geest is de enigste zonde die niet wordt vergeven, zoals Jezus zei..

De farizeers maakte de zoon van God uit als iemand ie bezeten was en andere demonen uitstuurdde..
Maar of dit er helemaal precies mee bedoelt weet weet ik niet..

De veelgemaakte fout hierboven gemaakt is dat mensen denken dat elke zonde een zonde tegen de heilige geest is.. Bij "gewoon zonde" of alle andere zonde" is meer sprake van dat je de heilige geest telleurstelt..

lees de zin nog maar es in zen gehele contexst, niet dat je hem dan perce hoeft te begrijpen.. der is wel wat verdeeltijd over wat het nou precies is zondigen tegen de heilige geest, zijn boeken over geschreven... ! maar het is denk ik wle zo dat dit een zonde appart is..!

ValliantWarrior 14-05-2004 12:13

Citaat:

JaJ schreef op 12-05-2004 @ 18:36 :
dat lijkt me een beeetje enthausiast :p, dat zou betekenen dat er hoop voor mij zou zijn :D
Idd er is voor iedereen hoop, zolang je de weg maar weet

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:52.