![]() |
Bloeddruk
wat is een gezonde bloedruk?
heb hem gister opgemeten en toen was hij 130/78...aan de hoge kant of niet? mn polsslag in rust is 60 ik wielren zeer fanatiek, en heb soms onder het fietsen weleens een moment dat mn hart op hol slaat,dat t lijkt alsof t eventjes uitvalt...ook niet echt normaal,wel? ben 18 btw |
Hm, ik heb hem gisteren ook gemeten, dat was 116/72 met een hartslag van 60 in rust. Ik heb geen flauw idee wat het betekent, maar men zei dat het goed was. En dus was het goed.
|
Normaal worden de waarden gegeven van : 120/ 80. Nou is een bloeddruk wel een beetje persoonsgebonden, en kan deze waarden een beetje afwijken, zonder dat je een abnormale bloeedruk hebt. 130/ 78 lijkt mij gewoon goed hoor. Het ligt er ook aan of je je net ingespand hebt, of de hele dag al op bed ligt (dan is de bloeddruk lager namelijk).
Polsslag is bij volwassen 72 (tussen de 60-80), maar ook dat is dus afhankelijk van of je in rust bent, of je net actief bent geweest, en dat is dus ook weer een persoonlijk iets). (bij kinderen 80-100) Moet je eens op je pols voelen (waar je je hart kunt voelen), slaat je hart dan wel regelmatig, of is het altijd heel onregelmatig??? Als je je echt zorgen maakt, zou je eens naar de huisarts kunnen gaan. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:13. |