![]() |
Reactievergelijkingen oplossen!!
Hai!
kan iemand mij helpen met reactievergelijkingen oplossen? Ik zal hier ff 'n paar doen, kan iemand ze dan ff stap voor stap oplossen(+uitleggen)? Thnx in advance! P.S vb.> KClO3>3 moet kleintje onderaan de O zijn, zo ook bij SO2, enz. 1)KClO3 + S8 -> KCl + SO2 2)C3H8 + O2 -> CO2 + H2O 3)2NH3 + 2,5O2 -> 2NO + 3 H2O |
Citaat:
|
[QUOTE]bulbanos schreef:
[B] een 2,5?? Kan niet he Nee I know!Maar dat moet je dus oplossen!!daar moet je 5 van maken geloof ik, maar dan??? |
Yep... Je moet dan alle dingen maal 2 doen... dus je kijgt dan:
4NH3 + 5O2 -> 4NO + 6 H2O |
Citaat:
*Voor moeten dezelfde deeltjes staan als erachter. (Stoffen veranderen in andere stoffen, maar er verdwijnt absoluut niets) *De totale lading voor de pijl, moet gelijk zijn aan de totale lading achter de pijl. (in jouw geval steeds neutraal) 1)KClO3 + S8 -> KCl + SO2 Voor de pijl: 1* K 1* Cl 3* O 8* S Na de pijl: 1* K 1* Cl 1* S 2* O 1)16KClO3 + 3S8 -> 16KCl + 24SO2 Als je nu alles voor en na de pijl telt, klopt het. De anderen moet je op dezelfde manier doen. 2)C3H8 + O2 -> CO2 + H2O Bij de verbranding (lees reactie met O2) van een koolwaterstof (Een stof met C-tjes en H-tjes) ontstaat CO2 en H2O. Dat zal er niet altijd bij gegeven zijn, maar moet je weten. Verder zijn er nog 3 soorten reacties die volgens bepaalde regels gaan: *neerslagreacties *zuur-basereacties *redoxreacties Als je daar ook al uitleg over wilt, moet je nog maar een berichtje posten. |
ik heb er ook een vraag over...wie kan mij helpen:
geef de reactie vergelijking van de verbranding van nitroglycerine (C3 H5 N3 09) waarbij onder andere stikstofdioxide ontstaat zegt: |
Citaat:
CO2 H2O (als er H in de verbinding zat) NO2 (als er N in de verbinding zat, bovendien staat het in de opgave) een verbranding heeft altijd de vorm van beginstof + O2 => eindstoffen (en dan kloppend maken) hier gaan we dus eerst de ruwe, misschien niet kloppende, formule opschrijven: C3H5N3O9 + O2 => CO2 + NO2 + H20 tellen geeft: links: 3 * C 5 * H 3 * N 11 * O rechts: 1 * C 2 * H 1 * N 5 * O beetje creatief boekhouden levert op: 4C3H5N3O9 + 11O2 => 12CO2 + 12NO2 + 10H20 (tel maar na) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:40. |