![]() |
Murat in hoger beroep
De 17-jarige Murat D. gaat in hoger beroep tegen zijn veroordeling door de rechtbank in Den Haag. Dat hebben zijn advocaten maandag laten weten. De jeugdstrafkamer van de rechtbank veroordeelde de leerling van het Terra College op 29 april tot vijf jaar celstraf en tbs met dwangverpleging voor de moord op onderdirecteur Hans van Wieren van het Haagse Terra College.
Ondanks zijn leeftijd werd Murat volgens het volwassenenrecht veroordeeld. De rechtbank had de eerder geformuleerde eis van het Openbaar Ministerie (OM) volledig overgenomen. Het advies van gedragsdeskundigen en de kinderbescherming om jeugdstrafrecht toe te passen op Murat, werd niet opgevolgd. De rechter nam de beslissing vanwege de ernst van het misdrijf en de noodzaak van een langdurige tbs-behandeling. Onder jeugdstrafrecht duurt een tbs-behandeling maximaal zes jaar en een celstraf twee jaar. De rechter achtte bewezen dat de scholier Van Wieren met voorbedachten rade had doodgeschoten. Daarnaast vond de rechtbank de moord op het Terra College zo ernstig, omdat het gebeurde in volle schoolkantine. Murat schoot Van Wieren op 13 januari in de kantine van de school door het hoofd. De onderdirecteur overleed later op de dag aan zijn verwondingen. Het Openbaar Ministerie (OM) zei maandag dat het geen hoger beroep aantekent. Het OM had al eerder gemeld dat het tevreden was over het vonnis tegen Murat, dat conform eis werd uitgesproken. Het OM zal ook niet in beroep gaan tegen de uitspraak in de zaak van medeverdachte Hüseyin S. (Sadioglu). Die kreeg een jaar gevangenisstraf opgelegd omdat hij het wapen leverde waarmee Murat adjunct-directeur Van Wieren doodschoot. Het OM had drie jaar cel geëist |
Ehm, en dus?
Iedereen heeft het recht om in hoger beroep te gaan. Ik zie hier even geen discussie materiaal in? |
Het gaat er hier om dat Murat in hoger beroep gaat. Waar wil je over discusseren? Er is volgens mij genoeg gediscusseerd over dit onderwerp, en doe het anders in dit topic.
|
Nou, fijn voor hem :)
Hoewel ik de straf terecht vind, denk ik dat ze heel misschien nog wel wat kunnen halen uit een hoger beroep... Maar ach, het maakt me ook niet zoveel uit... Die kerel is gebrandmerkt voor het leven... |
Briljante actie. Kan hij alsnog tot levenslang veroordeeld worden (y)
|
In hoger beroep gaan is zijn recht.
|
imho mag hij blij wezen met 5 jaar.
lijkt me ook het beste voor de NL samenleving. |
Citaat:
|
het kan me geen fuck schelen, hij komt toch wel op de een of andere manier vrij.
|
Citaat:
|
Is er nu een kans dat hij een grotere straf krijgt? Of kan het nu alleen maar minder worden?
|
Levenslang achter de tralies, die gek.
Zwakbegaafd, crimineel en een moordenaar. Reden genoeg om te denken dat 'ie het nog eens gaat doen, denk ik. Niks TBS. Gewoon levenslang opsluiten. |
Citaat:
knakkert... EERLIJK doen is echt moeilijk voor je of niet? |
@Skyrise, wat hebben de amerikanen en joden nou weer met Murat te maken? :s
|
Citaat:
|
we zullen wel zien wat eruit voort komt
|
ik hoop dat ze hem opsluiten en hem vergeten en na jaren zijn half kaal gevreten lichaam terug vinden in de cel, verdiende loon.
selecteer om te lezen voor mensen die er tegen kunnen
Spoiler
|
Zijn daad heeft volgens mij vrij weinig met de islam te maken.
|
Het lijkt me leuk om de schoolgenootjes van Murat die "Wij willen Murat" (wel met flink accent) riepen voor de sbs6 camera's buiten de rechtbank te zetten. Stukje entertainment, meteen een leuke educatieve excusie (y).
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het is trouwens 5 jaar + TBS... Dat vergeten veel mensen! |
Citaat:
|
Citaat:
G..... sommige mensen /me schudt hoofd |
het is inderdaad natuurlijk wel zo dat hij gemerkt is voor het leven.
Persoonlijk vind ik 5 jaar (en dan ook nog de tbs erbij) erg kort voor het wegnemen van iemand leven, en het ruineren van een heleboel mensen (familie, vrienden etc.). Maar helaas zijn vrijwel alle straffen in nederland aan de lage kant... Het enige wat ik voor hem hoop, is dat hij inziet wat hij gedaan heeft en dat hij oprecht spijt heeft (en niet omdat dat bij de rechter misschien helpt.... heb ik mensen ook over horen praten..). |
Waarom is dit interessanter dan elk ander hoger beroep in een moordzaak?
|
Citaat:
Het feit dat het hier om een jongen van allochtone (of in ieder geval zijn familie) afkomst gaat, maakt mij niet uit, maar ik weet wel dat dat voor veel mensen, en zeker de media, veel uitmaakt in de interessant-heid van deze moordzaak. |
Citaat:
|
als hij zo zogenaamd zwakbegaafd was dan had men dat al verder eerder moeten kunnen merken en had hij nooit op die school mogen zitten dat zwakbegaafdheid is gewoon bull-shit.
maarya die slimme gastjes zullen er wel weer meer verstand dan mij van hebben. als het aan mij ligt mag dat jong wel een tweede kans verdienen maar dan over 10 jaar. levenslang helpt niks want kost alleen maar weer geld en er kan misschien nog iets goeds uit die jongen komen en er zijn al zoveel onderzoeken die uitwijzen dat langere straffen niet helpen. KIJK MAAR NAAR DE VS !!!!! ik vind dat ie een tweede kans moet kunnen krijgen maar pas al hij weer een beetje bijgespijkerd is want die onzin die hij in de rechtbank aan het leuzen was sloeg natuurlijk weer helemaal nergens op :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het heeft eerder met z'n pa te maken en z'n vriendjes waar die mee omging. Z'n pa is een crimineel en heeft zelf ook eens iemand neergeschoten. Hij woont in Schilderswijk als je niet voor je zelf opkomt, wordt je als een mietje gezien. De straf die die heeft gekregen is gewoon goed. |
Citaat:
De manier waarop die jongen opgevoed is komt mij behoorlijk bekend voor. Veel Islamitische jongens worden door hun ouders (of vader) zeer verwend en met veel (te veel?) vrijheid opgevoed. Naar mijn weten is de grootste oorzaak van de moord het contrast tussen de manier waarop hij thuis behandeld werd en op school door Van Wieren (die hem 'onrespectvol' behandelde, ook zo'n vervelend begrip dat veel door allochtone, meestal Islamitische, jongeren wordt gebruikt). Dus heeft zijn Islamitische achtergrond er wel IETS mee te maken. |
Citaat:
|
Citaat:
Wel eens van maatschappelijke schok, collectieve verontwaardiging of sociale impact gehoord? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat een onzin zeg, voor de nl samenleving alsof hij een bedreiging is :s, maargoed ik vind juist dat hij met goede argumenten in beroep gaat en zou het geweldig vinden als hij minder krijgt, hij verdient het immers om minder te krijgen hij is 17 geen 18/21, en ja dat maakt wat uit, in dat soort zaken in het ja of nee en geen tussenweg, De rechter is trouwens angesproken door onderzoekers dat hij volgens de minderjarigewet moest worden veroordeeld |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Jeetje wat zijn jullie toch allemaal aardig.
Als ik jou vader vermoord zou je het dan goed vinden dat ik 5jaar kreeg? Ik vind dat Murat minstens 12.5jaar moet krijgen. En dat hij veel hulp krijgt bij het revalideren en weer een plek te krijgen in de maatschappij wat erg moeilijk is. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:20. |