![]() |
Geld terug ipv tegoedbon (ontbinding van koopovereenkomst)
Ik heb laatst een mooie blouse gekocht bij een dure winkel. Net voor het afrekenen werd me verteld dat ik geen geld terugkrijg bij ruilen maar een tegoedbon.
Ik wilde de blouse gaan ruilen maar uiteraard m´n geld terug. Er staat niets op de bon, ook niet over het termijn van ruilen. Verder is er nergens in de winkel te vinden dat je geen geld terugkrijgt. Het is dus eigenlijk een mondelinge overeenkomst, lijkt me. Sta ik in mijn recht om geld terug te krijgen? |
Nee, omdat alle winkels in hun Algemene Voorwaarden hebben bedongen dat je nooit je geld terugkrijgt, maar altijd een tegoedbon.
|
Als ze voor het afrekenen al gezegd hebben dat ze geen geld terug geven, maar een tegoedbon, lijkt het me duidelijk dat je niet in je recht staat.
|
En ook al hebben ze dat niet gezegd, dan nog zijn die algemene voorwaarden van toepassing. Je kent ze inderdaad niet, maar algemene voorwaarden kunnen ook stilzwijgend deel gaan uitmaken van een overeenkomst. Dat is in de normale winkelpraktijk altijd zo. :)
|
En wat nu als er in de AV in zijn geheel niet gerept wordt over wat er gebeurt wanneer je wil ruilen (of geld terug wil). Ik ga er van uit dat er niets mis was met de blouse en zie eigenlijk geen grondslag voor zo'n ontbinding. Is die er überhaupt wel?
|
Zelfs als er niks in de AV staat dan is het nog mondeling overeengekomen.
|
Vraag er in het vervolg naar, vaak krijg je bij dure winkels geen geld terug omdat ze anders veel te veel geld in kas moeten hebben.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Je kunt algemene voorwaarden ook niet aantasten op grond dat je ze niet kende of niet hoefde te kennen. Je kunt ze wél aantasten op grond van het feit dat ze onredelijk bezwarend zijn. Zo zijn algemene voorwaarden waarmee de consument afstand doet van zijn recht op ontbinding, van zijn recht op schadevergoeding, dat soort dingen, wel vernietigbaar. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Op dat geld verdien je op 3 manieren: -rente -mensen die bonnen vergeten/kwijtraken/niet inwisselen -mensen die voor minder geld iets kopen (dus een broek van 90 betalen met een bon van 100.. 10 euro extra winst) |
Citaat:
Uiteraard was er niets aan de hand met de blouse. Kaartje eraan, niet beschadigd o.i.d. en bonnetje. |
Citaat:
|
Is het niet in de wet geregeld dat je altijd geld terug kan krijgen? Dan kunnen de winkeliers het wel in de AV zetten, maar ja... de wet is de wet.
|
Citaat:
|
je hebt een zogenoemde afkoelingstermijn van 8 dagen waarin de winkelier verplicht is het geld terug te geven. Wat er dan ook in de Alg voorwaarden staat...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het komt er dus op neer dat je gewoon altijd moet vragen bij aankoop of het te ruilen is met geld terug enzo.. Als ik niet zeker ben van een aankoop, wil ik altijd zeker weten dat ik het kan ruilen met geld terug ..... En daar informeer ik dan naar...
En ik snap niet wat je nu eigenlijk zeurt, want het is je zowiezo verteld, dus je wist ervan.. En dan komt het erop aan en dan ga je moeilijk doen :confused: |
Citaat:
|
Geld teruggeven is een service die een winkel aan zn klanten biedt. Wanneer je kleding terugbrengt waar nix aan mankeert is die winkel jou niet verplicht ook maar een cent terug te geven. Pas wanneer er bijvoorbeeld een fout in de blouse zit dan moet je de winkelier de gelegenheid geven om het probleem te verwerken, kan hij dat niet dan mag je geld terug vragen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nogmaals, een rechter zal zoiets voor 99% van dit soort gevallen als 'gebrek als bewijs' aanschouwen en beoordelen! |
Je kunt ook met iedereen een mondelinge overeenkomst afsluiten. Verder heb ik geen behoefte aan commentaar van jou over hoe een rechter over dat soort zaken oordeelt.
|
idd feiten kunnen hard over komen :D :rolleyes:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
In het geval dat er met een product niets mis is en je wilt het toch terug brengen dan is de winkelier in principe gerechtigd om jouw een tegoedbon te geven. Mocht de winkelier in zijn algemene voorwaarden hebben staan (sommige winkels hebben dat immers) dat hij het geld teruggeeft dan ligt de zaak anders.
Wanneer bestaat nu nu wel de mogelijkheid om je geld terug te krijgen? Als er sprake is van non-conformiteit en de gekochte zaak dus niet voldoet aan de overeenkomst. Bijvoorbeeld als de zaak stuk is of gaat, of de verkoper uitlatingen heeft gedaan die niet waargemaakt worden door het product. In dat geval krijgt de verkoper wel eerst de kans om zeg maar de zaak in orde te maken, waarbij de koper kan kiezen uit het afleveren van het ontbrekende, dan wel herstel of vervanging. Dat is logisch omdat je redelijkerwijs de verkoper de kans moet geven om toch na te komen. Dit nakomen moet wel niet hinderlijk zijn voor de koper en binnen een redelijke termijn gebeuren, anders zou je bijvoorbeeld de koop kunnen ontbinden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
@FF4-Ever: ach, als hij het denkt beter te weten, laat hem. Stronteigenwijze mensen zul je altijd houden en het is op internet natuurlijk heel makkelijk om jezelf groot te houden terwijl je ongelijk hebt. |
:D ik zeg maar niks meer.. want ik krijg het gevoel dat dombo nr. 2 om de hoek komt kijken... :evil: (Juridisch verwoord) haha
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:02. |