![]() |
Banlijst.
Tegenwoordig worden er nogal wat leden gebanned. En terecht!
Maar soms ben ik wel nieuwschierig naar diegene die zijn gebanned. Dan weet je ook waarom ze niet meer reageren enz. Het kan natuurlijk een stom idee zijn, maar zou een banlijst waarop staat welke leden en voor welke tijd ze zijn gebanned niet handig zijn? |
Ik geloof dat de reden wat dat dat er niet kwam omdat het dan als een soort 'hall of fame' gezien zou gaan worden door de echte rellers. (hall of shame IMO maar dat terzijde)
|
Daar zat ik zelf ook aan te denken eigenlijk.
Maarja, je moet natuurlijk niet beginnen met de negatieve punten als je zoiets wilt hebben ;) |
ja, met de reden erachter, en de banduur :o (y)
|
Het is toch niet jouw zaak of iemand wel of niet verbannen is? Behalve nieuwsgierigheid of stalkgedrag zie ik geen enkele reden om het te wilen weten.
|
100% eens. de mensen die bij deze info moeten, kunnen erbij, de rest heeft er niets mee van doen. Als je wilt weten of een persoon geband is kan je hem imnsho ook een mail sturen op het adres wat in zijn info staat.
|
Citaat:
|
Citaat:
Dan vraag je ze af waarom ze niet meer reageren. Dus stuur je ze een PM die ze ook niet meer kunnen lezen. Daarbij heeft niet iedereen zijn email adres openbaar gegeven. |
Citaat:
|
Mij lijkt et ook wel handig en leuk. (y)
Kan je tenminste ff loeren wie er allemaal gebanned zijn en voor hoelang. |
"nieuwsgierigheid of stalkgedrag"
ja dan kun je net zo goed die 'online leden lijst' ook wel afschaffen, das ook alleen om te stalken ... en vriendenlijst |
Citaat:
|
Het probleem zit 'm in het feit dat je een afweging moet maken tussen:
- Het negatieve effect wat je erop nahoudt als gebande leden het als een hall of fame gaan gebruiken. - Het positieve effect zodat je bijvoorbeeld weet waarom iemand niet meer reageert in een discussie, en dat je geen topics meer krijgt op M&M met 'waarom is iemand gebanned en hoe lang duurt dat'. Het systeem om bans openbaar te maken heb ik een tijd geleden al gemaakt en kan online worden gezet zodra 't nodig is. Op zich ben ik persoonlijk wel voor een proeffase van een dergelijk systeem, al zie ik de nadelen er ook wel van in. Het is wat mij betreft aan Simon om hierover te oordelen. ;) |
Nou, dat lijkt mij een uitstekend plan.
Mocht dit negatief uitpakken dan kan het alsnog weer van de kaart. :) |
Citaat:
Hoewel zo'n openbare lijst zeker misbruikt zal worden door een aantal mensen, vind ik dat niet reden genoeg om Koen's proeffase tegen te houden. Met wat extra programeerwerk kunnen mensen die de banlijst proberen te misbruiken ook nog altijd van de lijst geschrapt worden. |
Ja, hoi, we gaan mensen publiekelijk te kakken zetten, leuk :rolleyes:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Zou wel eens kunnen, ja. Slecht idee dus. |
Citaat:
Dus ik ben persoonlijk zeer tegen het voorstel. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Zo'n testfase lijkt me ook wel wat, als het niet bevalt, kan het immers altijd weer gedeactiveerd worden.
|
Wat hebben we te verliezen. Er is tenminste ervaring te winnen.
Moeten we nog wachten op het hoge woord van Jon? |
Citaat:
Niemand heeft leden het recht op anonimiteit gegeven. Bij de oudere UBB software was het standaard dat verbannen leden Banned onder hun naam hadden staan, dat lijkt mij gewoon normaal. Mensen die daar een probleem mee hebben hebben pech, dan hadden ze zich maar gewoon moeten gedragen. Als die anonimiteit dan zo belangrijk is, hoeven de meeste mods ook niet te weten wie verbannen zijn. |
Misschien wel een goed idee, met name het vermelden van de reden leidt tot meer openbaarheid en derhalve tot een grotere legitimiteit van de ban. Nu is het vaak gissen naar waarom iemand gebanned is, en dat kan leiden tot ontevredenheid (zie de recente bans).
|
Citaat:
|
hm ja doe maar niet dan.... er zijn altijd sneue lui die dan in de hall of shame willen, en een kudde ll.commers die hier gaan flamen omdat ze daarin willen etc.. :o
|
Citaat:
Als jij wilt weten of iemand niet meer post omdat hij gebanned is of om een andere reden, dan vind ik dat prima, maar het is niet onze taak om die informatie te verschaffen. Als de gebande dat wil laten weten dan mailt hij wel. En vragen staat altijd vrij, wij gaan niet liegen om of iemand een ban heeft of niet, alleen is het onzin om een complete lijst te publiceren met alles erop en eraan. En iedereen hier heeft echt wel het recht op anonimiteit, en dat recht handhaven wij als mods. Dat is onze verplichting zelfs. |
Citaat:
|
Citaat:
Uiteindelijk komt het er dus weer op neer, wij zijn de baas en wij hoeven jullie dus niets te vertellen. Dat is een heel slecht beleid. Waar staat dat dan, dat leden recht hebben op anonimiteit, het recht dat geen enkel ander lid weet dat je verbannen bent? En waarom is de anonimiteit van een paar leden die zich misdragen zoveel belangrijker dan het informeren van de leden over de akties van de mods/admins? Als de regering zegt "vanaf nu vertellen we niemand meer wie, waarom en voor hoe lang we misdadigers in de gevangenis gooien om hun anonimiteit te beschermen, maar geloof ons maar dat de straffen rechtvaardig blijven" is dat dan acceptabel? Zo'n beleid lijkt meer op dat van een dictatuur dan een land dat de anonimiteit van zijn bevolking probeert te beschermen. |
Citaat:
Ik heb misschien enkele waarschuwingsmails gehad wel eens, maar de keren dat ik geband was heb ik nooit vantevoren mails ontvangen, een aantal keren zelfs geen banmail. Zo vlekkeloos verloopt dat niet, bovendien zou de gebande, in 't geval van 'n populair iemand, aan 'tig mensen moeten gaan uitleggen waarom 'ie geband is in plaats van dat er een centraal punt is waar het gewoon helder en duidelijk staat. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Pas als er voor gestemd wordt door meerdere mensen en er zijn FB+'ers ook voor, wordt er geband. Citaat:
Citaat:
Het blijft in Nederland altijd nog bij wet verboden trouwens, om de identiteit van gedachten en gevangen vrij te geven. Tenzij de verdachte/gevange zelf deze informatie vrijgeeft. Lekker slim om dit te doen... |
Citaat:
Hier zitten alleen vrijwilligers. Dat is toch wel een groot verschil. |
Citaat:
|
Ik ben voor, zo weet het gewone lid ook een keer wat er aan de hand is.
Ik was hasseltboy laatst ook al kwijt, bleek die geband En tegenwoordig word er meer "goed volk" geband zonder dat wij weten waarom zo'n lijst is natuurlijk uitermate makkelijk om dat te voorkomen en dat sommige leden het dan leuk vinden om op die lijst voor te komen, daar doe je niks aan |
Maar nu zijn er meerdere argumenten waarom voor of waarom tegen.
Als het systeem inderdaad als Hall of Fame wordt gebruikt dan kan het beter niet. Als het systeem voor grote opheldering zorgt voor alle leden, waarom zou je dit dan laten? Dit is trouwens ook een manier voor forumbazen om zich in te dekken tegen bans die zijn gegeven, lijkt mij. Wat mij trouwens opvalt is dat de meeste forumbazen tegen zijn en de meeste leden voor zijn. Is er op admin ook al een discussie aan de gang waar wij niks van weten? Koen heeft al een dergelijk systeem klaar. Dus waarom niet uitproberen? |
Citaat:
|
Ik vind ook dat de bans openbaar gemaakt moeten worden. Je neemt zo een hoop onvrede en onduidelijkheid bij de leden weg.
|
Ik ben het er ook mee eens. Scheelt voor jullie een hoop gezeur en wij hebben meer duidelijkheid...
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:16. |