![]() |
cd rom drive werkt niet meer!!!
Als ik bij mijn computer zoek naar het systeem van de cd-rom drive (bij mij is dat F:) staat die er niet bij. Weet iemand misschien hoe ik dat oplos, want zo kan ik geen gebruik meer maken van mijn cd roms.
groetjes, Dreamzy |
wat is je OS?
|
Citaat:
|
Citaat:
OS = Operating System, of tewel besturingssysteem. O het nog duidelijker te zeggen: Welke versie van Windows heb je? 95, 98, ME, 2000, XP? |
Ow ik weet het al, mijn OS is windows 98 (Nl)
|
hmm..
weinig ervaring met win98 :/ Maar heb je iets vreemds gedaan of was het spontaan? |
Citaat:
|
als je je pc opstart
dan zie je meestal eerst tellertje en dan een rijtje met allemaal dingen zoals harde schijf staat hij daar bij? |
Citaat:
|
Na het tellertje zag ik primary master en secondary master. Verder heb ik niets kunnen lezen, maar dat kwam ook omdat het meteen wegsprong. Comp start nogal snel op..
|
Citaat:
als je zowel een primary master (waarschijnlijk je hdd) als secondary master hebt dan zal die secondary master wel je cd-rom zijn; tenzij je een 2e hdd/zip drive ofzo hebt dus dan herkent je bios hem iig wel dan zit het probleem dus win windows rechtermuisknop op 'deze computer' (op je bureaublad) 'eigenschappen' 'apparaatbeheer' kijk of hij daar; al dan niet mer foutmelding, bijstaat |
Zie ik er niet bijstaan.. Wel floppydrive enzo, maar het zijn ook allemaal sub-namen. Waar moet ik dan zoeken of waar staat het bij jou?
|
Als je opstart en je ziet dat primary/secondairy verhaaltje, druk dan eens op je PAUSE knop, dan kan je ff rustig bekijken wat er allemaal staat.
Staat er dan daar CD-Rom bij? |
je moet gewoon naar je configuratiescherm gaan en dan naar hardware..dan doe je dubbelklik op hardware zoeken..als die 'em dan niet kan vinden kan het dat ie niet goed is aangesloten omdat je tegen je behuizing hebt aangestoten ofzow...bovendien kun je kijken wat voor type cd-rom drive het is om te kijken of je de goeie software hebt geistalleerd..als dat niet zow is moet je naar de goeie driver zoeken
|
stop de cd in de cd drive, en start je comp opnieuw op...werkt de cd dan wel?????
|
ik zou gewoon effe de kabels checken, misschien zit der iets los. anders alle kabels losmaken, opstarten, afsluiten kabels weer vastmaken en dan kijken of ie hem als nieuwe hardware detecteerd
|
Mjah, mijn D:\ was ook opeens verdwenen, maar omdat ik nog een brander op de E:\ had zitten en er toch een format gepland stond was dat geen probleem :)
|
Ik zou de IDE busmasterdrivers herinstalleren, mocht dat niet baten, dan zou ik eens de voeding na gaan kijken.
Mocht je niet weten hoe je dat moet doen, laat dan iemand 't doen die 't wél weet, en ga niet teveel zelf op avontuur. |
CDrom driver opnieuw installeren, werkte ook bij een PC van iemand anders met ditzelfde probleem (Win98).
Check 't merk/type nr. van de cdrom. Ga naar de site van de maker toe. Onder support of downloads staan drivers, ff zoeken welke en dan de instructies volgen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Die CD-ROM was 2.5 jaar oud, bovendien heb ik geen handleiding en geen duidelijk versienummer...
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:15. |