![]() |
oligopolie
waar zit nu eigenlijk het grootste verschil tussen een monopolie en een oligopolie
startrak |
OMG dat is toch niet moeilijk? :eek:
Het zijn beide namen voor marktvormen. Monopolie Één aanbieder. Veel vragers. Oligopolie Betrekkelijk veel aanbieders. Veel vragers. Verschil Bij een monopolie heeft één aanbieder alle macht. Omdat hij de enige is op die markt kan hij zo ongeveer zelf de prijs bepalen. Bij een oligopolie kan dat niet. Als één aanbieder duurder wordt, koopt iedereen zijn producten gewoon ergens anders en zal die aanbieder zijn prijs vanzelf verlagen. (Zo ongeveer dan) |
Citaat:
|
Dacht ik ook.
|
Citaat:
Ik meende me te herinneren dat supermarkten ook onder oligopolie viel. :confused: Maar je hebt gelijk dat het er niet veel waren, iig niet zoveel als ik in mijn eerste post zei. :) |
ohw als dat alles is
maar ik dacht dat er meer was daarom |
maar wel bedankt natuurlijk :)
|
monopolie:
1 aanbieder homogeen product transparant geen vrij toe en uitreding Martkgedrag: prijszetter Oligopolie: beperkte aanbieders (2/3) homogeen/hetrogeen product niet transparant geen vrije toe en uittreding Marktgedrag: samenwerking, kartelvorming, prijsstarheid |
moest een oligopolie ook niet ....% van de markt bezitten ofzo??
|
idd, oligopolie heeft meerdere aanbieders, er staat dus niet hoeveel. maar niet echt veel
|
Oligopolie kent ook verschillende prijselasticiteiten. Stel je een industrie voor met 6 bedrijven. Als eentje de prijs voor haar product verlaagt, gaat de rest mee, maar als eentje de prijs verhoogt verhoogt de rest het niet, zo hebben ze een groter marktaandeel. (Schumpeter?)
|
idd, een oligopolie is als 3/4 bedrijven >60% van de markt in handen hebben....
bij monopolie moet het >90% zijn.... wat bedoel je trouwens met transparant / niet transparant |
Citaat:
|
oligopolie had meer dan 2 of 3 aanbieders.
Oligopolie is als de grootste 5 aanbieders 60% van de markt in handen hebben.... ofzo, weet het percentage niet precies. het kunnen er dus best 100 zijn |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:43. |