![]() |
onderzoek afhankelijkheid lettergrote en leessnelheid.
Oke de gene die denken o, nee al weer een testje wat heeft dat kind toch , vraag ik om weg te gaan uit dit topic.
Ik vraag me af wat lettergroote met leessnelheid te maken heeft? Weet iemand dat en die kan me het vertellen? Ook vraag ik me af waarom dyslectische mensen beter lezen als de tekst groter is? Nu het testje lees een minuut lang op lettertype 10 op word zet het scherm wel op 100 % dan op lettertype 12 en dan op 14 ik qil de uitslag ggraag weten en het antwoord op de bovenstaande vragen. O , ja ik zal mijn testresultaten tot dusver hieronder zetten. Lettertype 10 163 woorden Lettertype 12 205 woorden Lettertype 14 219 woorden alvast bedankt |
niemand..........
|
Citaat:
|
Hoe wil je dat betrouwbaar testen? Je kunt niet steeds dezelfde tekst nemen, want dan is het logisch dat je steeds sneller leest. Daarnaast moeten de schrijfstijlen niet teveel op elkaar lijken, want dan is het ook logisch als je steeds sneller gaat lezen, ze mogen ook weer niet teveel verschillen, want dan krijg je ook onbetrouwbare resultaten. De enige oplossing lijkt mij om meerdere personen zoiets heel vaak te laten doen met veel verschillende teksten over onderwerpen waar je weinig tot niets vanaf weet.
|
Citaat:
Weet niemand het!!! |
ik ben dyslectisch, dus mag reageren he?
het is een feit dat hoe groter de letters zijn hoe sneller je leest, ik altans. daarom gebruiken ze op het examen ook lekker grote letters. |
Ik denk dat je sneller leest als iets groter is, maar als het té groot wordt, lees je weer minder snel. Ofzo. :)
|
Citaat:
|
Citaat:
maar dat werd weggehaald |
Citaat:
|
het hangt ook af van de lees manier die iemand heeft
als je op woordbeelden leest is het logisch dat het sneller gaat als de letters kleiner worden enz |
Citaat:
|
als je steeds dezelfde tekst leest ken je hem na een tijdje beter en dan lees je ook sneller dus dan werkt die test ook niet
|
Citaat:
Lees wel de zelfde tekst maar lees hem door neem bijv. een tekst van 3 blz. en begin te lezen eerst op lettertype 14 tel hoeveel woorden en dan op lettertype 10 (lees je dus verder aan de zelfde tekst) en dan op lettertype 12. Het kan 10 woorden uitmaken maar niet meer, als je een tekst neemt met ongeveer een constante woordgrote en moeilijkheidsgraad. |
Citaat:
|
Citaat:
|
:evil:
|
Nu geen zin hierin :p misschien doe ik het morgen wel... en als ik dan hier de uitslag zet, niet letten op het aantal woorden dat ik heb gelezen graag. Ik lees namelijk heel langzaam altijd :o:p
|
Weet je wat je ook kunt doen?
10 seconden lezen en dan maal 6 Of 6 seconden lezen en dan maal 10 Wooooooh :D |
Citaat:
het kan al 3 sec duren of langer voordat je begint. Vind je een minuut te lang lees dan 20 sec en doe dat keer 5. Thankx for the tip. |
Citaat:
|
Citaat:
:p |
Citaat:
ps. dacht dat je mischien een typ fout maakte. |
Ik denk dat voor de toepassing van typografie binnen lithografie (boekdruk etc.) ooit zat van zulke onderzoeken gedaan zijn.
Misschien kun je zo'n onderzoek eens opzoeken. Ik heb wel een boek over typografie, waar in staat wat de optimale leesomstantigheden zijn qua letterfont, interlinie en spatiëring etc., maar dat is niet helemaal wat je zoekt, geloof ik. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
maar ik vind een wat grotere lettertype prettige omdat je dan minder hoeft te concentreren op de zin. |
Citaat:
|
Citaat:
|
* heeft een Word-bestandje gepakt en ff wat tekst van een ander bestand gekopieerd en eerst met lettertype 10 gelezen, toen met lettertype 12, toen met lettertype 14 en schrijft nu de uitslag op:
Lettertype 10: 207 Lettertype 12: 250 Lettertype 14: 287 Het klopt ook nog bij mij :o |
Citaat:
|
Veel te veel moeite.
|
ik heb een keer 80 bladzijdn in een uur gelezen :o
|
Citaat:
Ik fie-ts naar schoo-l vi-a een ge-kronk-elde weg. dit zorgt soms voor rare dingen lees het woord rijkleding maar eens zo. dan lees ik dus rijk-leding wat is dat? enz. |
Geen zin in.
|
Citaat:
|
Lettertype 10: 377 woorden
Lettertype 12: 425 woorden Lettertype 14: 498 woorden Ik had niets beters te doen. :o :D |
tot nu toe gaat ieder sneller lezen.
tussenstand anné Lettertype 10: 377 woorden Lettertype 12: 425 woorden Lettertype 14: 498 woorden vraagje heb je steeds de zelfde tekst gelezen? verschil tussen 10-14 121 woorden verschil 12 -14 73 verschil 10-12 48 dus het verschil bij jij tussen 12-14 is het grootst. Mr. oizo Lettertype 10: 207 Lettertype 12: 250 Lettertype 14: 287 verschil tussen 10-14 80 woorden verschil 12 -14 37 verschil 10-12 43 verschil 10-12 het grootst. ik Lettertype 10 163 woorden Lettertype 12 205 woorden Lettertype 14 219 woorden verschil 10-14 56 woorden verschil 12 -14 14 verschil 10-12 42 verschil 10 12 het grootst gemiddeld verschil 10-14 85 woorden verschil 12 -14 41 verschil 10-12 44 dus 10-12 het grootst |
Citaat:
(ik zeg het ook alleen maar want het stond er nergens bij) |
Lettertype 10 480 woorden
Lettertype 12 539 woorden Lettertype 14 549 woorden (moet iets meer zijn, mijn computer werd erg traag en ik kon niet snel doorbladeren). |
Citaat:
Psst: Anneee |
Citaat:
:) |
Citaat:
|
Citaat:
Dit gaat een heeeeeel betrouwbaar onderzoek worden! :D |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:41. |