![]() |
Wiskunde B vraagje
Gegeven Fp: x->x^2+px+5
Vraag: Voor welke p ligt de top van de grafiek van Fp op de lijn l: y=2x+2? Ik weet dat het antwoord p=-2 V p=6 moet zijn. Weet alleen niet hoe ik het moet doen. Wie helpt? |
Ik weet niet zeker of de abc-formule de oplossing is, want ik snap de px niet...
maar anders moet het zo denk ik wel kunnen: Fp: x->x^2+px+5 A= x^2 B= Px C= +5 X1= -b^2 + wortel van D ---------------------------- 2 . a X2= -b^2 – wortel van D -------------------------- 2 . a D= b^2 - (4.a.c) |
... Jep... Volgens mij ben ik het hier helemaal mee eens!!! Maar idd, het was geloof ik niet de bedoeling...
Ff kijken... de Fp:... SHit... I'll be back |
x->x^2+px+5
je kunt hem differentiëren. (is (p een variabele ofzo?)) de afgeleide van deze functie is 2x + p top bij afgeleide is 0. 2x + p = 0 p = 2x maar dan kom ik er nuiet uit verder... |
ABC-formule klopt, maar je moet niet de nulpunten uitrekenen maar de coördinaten van de top...
a=1 b=p c=5 Xtop = -b/2a = -p/2 Ytop = a(Xtop)^2 + b(Xtop) + c = (-p/2)^2 + p(-p/2) + 5 = p^2/4 -p^2/2 + 5 = -p^2/4 + 5 Invullen in l:y=2x+2 geeft -p^2/4 + 5 = 2(-p/2) + 2 <=> -p^2/4 + 5 = -p + 2 -p^2/4 + p + 3 = 0 <=> p^2 - 4p - 12 = 0 (p+2)(p-6)=0 Tâdâ http://forum.scholieren.com/smile.gif |
Bedankt voor je antwoord.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:16. |