![]() |
Olieverf vraagje
-hoe krijg je je penselen weer mooi schoon?
-Hoe kanje mooi lichte vlakken verwerken? Wachten totdat het droog is en er daarna nog overheen met witte of andere verf? Als de verf nog nat is wordt 't imho zo'n smeerboel.. Ben benieuwd :) |
met terpentine toch?
ik snap niet wat je met het tweede bedoelt? je kan toch mengen en verdunnen met terpentine. |
Terpentine, inderdaad.
En hoe bedoel je, lichte vlakken? Er bestaat wel maskeer spul, wit, waarmee je stukken kunt bedekken. Dat droogt dan op, dan schilder je, en dan kun je het er weer afkrabben. Er blijft dan een witte plek open. En inderdaad, als je lichte kleuren wil gebruiken, moet je mengen met wit. Of verdunnen. Of allebei. |
Dat maskeerspul waar ORCHID het over had is volgens mij alleen voor aquarel. Olieverf is daar veel te dik voor.
Bedoel je met die witte vlakken dat je te donkere verf hebt gebruikt die maar niet wil drogen? Want dan zou je de donkere verf kunnen weghalen met een paletmes en met de lichtere kleuren er overheen gaan. Maar ik weet niet of je dat wel bedoelt. |
Citaat:
|
Bedoelde lichtpuntjes. Ben nogal rigoreus aan de slag gegaan met zwart, en nu zijn een aantal dingen zwart die niet zwart hadden moeten zijn. Enfin toen ging ik er met wit overheen en toen werd het een grote knoeiboel.
Maar goed eerste keer dat ik met olieverf werkte dus dan mag het fout gaan. :) |
Citaat:
Ten eerste omdat je de maskeervloeistof dan niet meer kan vinden onder de laag olieverf. Ten tweede: als de verf nat is, smeer je de verf uit als je die maskeervloeistof van het papier wilt wrijven, en als de verf al droog is, is de verf hard en kan je dat niet meer van het papier rollen. Ik zou met een paletmes ofzo het ergste donker weghalen (of als het al droog is het eraf krabben) en dan met lichtere verf eroverheen gaan. |
Het fijne aan olieverf is toch dat je laag over laag kunt verfen?
Misschien kun je witte wasco (of hoe je dat ook schrijft) gebruiken. Ik heb een keer geverfd met olieverf en toen moesten we ook olijfolie gebruiken ofzo maar ik heb werkelijk geen idee meer waar voor dat ook al weer was. iig succes ermee... Ik ben nieuwsgierig naar het eindresultaat! |
gebruik LIJNOLIE
zowel om te verdunnen als om je kwasten mee schoon te maken. is wel duurder dan terpentine, maar verdun nooit, maar dan ok nooit je olieverf met terpentine of wasbenzine. |
Citaat:
|
Het hele idee van olieverf is dat je er nat op nat mee werkt.
|
je kunt het beste glaceren. eerst de zwarte laag verf goed laten drogen, daarna met lijnolie idd witte olieverf verdunnen en over de zwarte laag heen gaan. de witte verf zal dan wat transparanter zijn.
Olieverf is inderdaad erg geschikt om nat in nat mee te werken, maar het is niet geschikt bij snel werken en moet je dus geduld voor hebben. Als je liever sneller werkt kun je beter acrylverf gebruiken, dat is bovendien ook nog goedkoper. Zorg ook dat je penselen altijd vochtig blijven en het verf niet opdroogt tijdens het schilderen. Ik gebruik meestal niet zoveel verf op mijn penseel zodat ze netjes blijven en makkelijker schoon te krijgen zijn. Penselen gaan vaak kapot doordat er boven de bus, bij het metalen gedeelte, verf ophoopt. Zorg dus dat je daar aandacht aan besteed. Als je verf hebt laten opdrogen in je <oude> penseel dan kun je het laten weken in methylalcohol zodat het weer soepel wordt. De vorm en textuur van de penseel wordt dan wel aangetast, maar zulke penselen kun je dan gebruiken voor fors aan te brengen vormen en ruwe effecten. Ik weet deze shit omdat er in de cheap ass boekenzaken vaak van die cheap ass boekjes zijn met 1000 en 1 tips over schilderen. Het kan geen kwaad 2 euro uit te geven aan deze dingen. |
ik heb nog nooit nat op nat gewerkt
het hoeft ook niet maar van de lichtere vlakken .. ik heb op les geleerd dat je je ong. een week moet wachten dan is de bovenste laag aardig droog en dan kan je erover met een lichtere met terpetine verdund overheen ( niet té verdunnen want dan loopt het uit) ik kn het nog wel even vragen op les.... voor je kwasten >> Tijdens het schilderen de penselen steeds even spoelen in de voor de verf juiste oplosmiddelen en naast u neerleggen, nooit rechtop in de vloeistof. Na het schilderen de penselen afvegen met een doekje of tissue, de restanten verf vanuit de bus voorzichtig naar de top van de haarbundel drukken. Resten van de verf uitspoelen met de betreffende verdunner/water. Vervolgens het penseel voozichtig in uw handpalm schoonmaken met een beetje lauw water en kernzeep (kan ook gewone zeep)totdat de zeep gaat schuimen en daarne uitspoelen. De haren terug in model brengen en de penselen aan de lucht laten drogen. |
Citaat:
omdat terpentine vanzichzelf heel dun is trekt het ook sneller je doek in. ik heb heel lang met terp gewerkt en toen ik voor het eerst met lijnolie verdunde merkte ik het verschil pas. Lijnolie is dikker, zachter, smeueger , behoud je olieverfglans en kleurechtheid... tevens is het beter voor het behoud van je schilderij, het werkt als een soort inwendige vernis. en het reukt bovendien ook nog eens lekkerder. :) |
Citaat:
En als je je olieverfglans wil behouden kun je altijd nog overwegen om nadat de verf volledig droog is je schilderij te vernissen, alleen duurt dat drogen soms wel meer dan een jaar. |
ok, als ik met olieverf ga werken koop ik wel lijnolie :D
|
Citaat:
ik weet er zelf niet zo heel veel van alleen wat ik zelf in de praktijk ervaar. iedereen krijgt in verloop der tijd een eigen voorkeur voor manier en materiaal denk ik. Ik durf wel stellig te zeggen dat een lijnolie-based olieschilderij helderder en kleurechter oogt dan een terpentine-based olieverfje. maar een combinatie kan ook prima werken natuurlijk. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:37. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.