![]() |
[Visual Basic] Controleren of value gezet is
Ik ben bezig om voor kantoor een wizard te schrijven voor het genereren van een standaarddocument (in dit geval een Internationaal Verzekeringsbewijs voor motorvoertuigen). In de software moet de gebruiker aan kunnen geven van welke maatschappij de kaart is, waarna Word er de goede layout bijpakt, invult en uitprint. Dat is allemaal geen probleem, maar ik loop vast bij de check of een maatschappij/polisnummer is gezet.
De code: PHP-code:
Waarom geeft het script geen MsgBox na het drukken op btnAfrukken? |
if isnull(waarde) OR waarde = vbnullstring then
ook geld voor beide .text hoef je niet aan te geven, hoewel ik dan niet zeker weet. Iig is het voor de listbox .value |
Citaat:
@Martin: Misschien verstandiger om gewoon if trim(waarde)="" then te doen. Heb je ook geen last van spaties. |
Ik heb het zo opgelost:
Function IsLeeg(Tekst) As Boolean IsLeeg = (IsEmpty(Tekst)) Or (Trim(Tekst = "")) End Function Vervolgens roep ik die functie zo aan: If IsLeeg(inpPolisnummer.Text) Then Result = MsgBox("U heeft het polisnummer van de verzekering niet ingevuld.", vbOKOnly + vbInformation, "Menu gegevens") inpMaatschappij.SetFocus Exit Sub End If ------------------------------------------- Volgende vraag: Ik heb een listbox met namen van maatschappijen, afhankelijk van de naam van de maatschappij moet ik een actie uitvoeren. Maar hoe doe ik dat? Het lijkt me dat ik dat met een IF-statement moet gaan doen, maar hoe werkt dat in Visual Basic? Code van de listbox: Private Sub UserForm_Initialize() Rem de listbox vullen inpMaatschappij.ColumnCount = 1 inpMaatschappij.AddItem ("Aegon") inpMaatschappij.AddItem ("Allianz Nederland") end sub |
Met isEmpty controleer je of een variabele is geinitialiseerd. Indien er geen waarde in een tekstbox staat is de waarde van de textbox Null.
Indien een textbox is gekoppeld aan een recordset is de waarde per definitie Null, voer je wat in en haal je het weer weg, is de waarde van de textBox een vbnullstring. In de afterUpdate van de listbox, plaats je een select case. Normalitair gebruik je ook 2 kolommen in een listbox, 1 met een Id en 1 met een veldwaarde. Select case me.lstBox.value case 1 ik ga dit doen Case 2 ik ga dat doen Case else ik doe niets end select |
Kort vraagje, is het mogelijk om in VB de naam waarop je ingelogd ben op het netwerk (van windows) in een variabele te zetten? (door haar bv uit het register te halen oid)
|
Code:
' API-functie voor ophalen Windows Gebruikersnaam |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:26. |