Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   zie ik dit goed over de arbowet? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=838662)

Ijsklontje. 13-05-2004 13:52

zie ik dit goed over de arbowet?

Ik moet voor mijn stage een aantal vragen maken over de arbowet. Echter kom ik bij sommige er niet uit. Zelfs na google doorgespit te hebben.
Over de 5de vraag twijfel ik, en de 6de weet ik echt niet. Kan iemand me helpen?

5: Is de arbo wet een sociale verzekeringswet of een sociale beschermingswet en waarom?
De arbo wet is een sociale beschermingswet omdat ze je beschermen tegen je taken op het werk. Zo zorgen ze er voor dat je minimaal een halve meter van het beeldscherm af moet zitten en dat je op een bepaalde manier zware objecten moet verslepen zodat je geen rugklachten kan krijgen.

6: Word er premie betaald voor deze wet? Zoja, wie betaald dan deze premie?

nare man 13-05-2004 14:49

Arbowet = arbeidsomstandighedenwet. Dat is dus geen sociale verzekeringswet. Sociaal zekerheidsrecht is recht dat ziet op de bescherming van werknemers tegen de gevolgen van niet-werken, bijvoorbeeld door arbeidsongeschiktheid (WAO), gedwongen ontslagen (WW), ziekte (ZW), ouderdom (AOW).

De Arbeidsomstandighedenwet schrijft overigens zelf geen inhoudelijke eisen voor. Het is een zgn. raamwet, waarbij de eisen nader kunnen worden uitgewerkt om aan veranderende omstandigheden aangepast te worden. In dit geval is dat het Arbeidsomstandighedenbesluit en een aantal circulaires van de Arbeidsinspectie.

Voor de Arbeidsomstandighedenwet wordt geen premie betaald. Logisch, want het is geen sociale verzekering. De Arbeidsomstandighedenwet dient ervoor, te voorkomen dat mensen arbeidsongeschikt raken (en dus een beroep doen op de sociale verzekering die de WAO biedt).

Ijsklontje. 13-05-2004 14:57

Citaat:

nare man schreef op 13-05-2004 @ 15:49 :
Arbowet = arbeidsomstandighedenwet. Dat is dus geen sociale verzekeringswet. Sociaal zekerheidsrecht is recht dat ziet op de bescherming van werknemers tegen de gevolgen van niet-werken, bijvoorbeeld door arbeidsongeschiktheid (WAO), gedwongen ontslagen (WW), ziekte (ZW), ouderdom (AOW).

De Arbeidsomstandighedenwet schrijft overigens zelf geen inhoudelijke eisen voor. Het is een zgn. raamwet, waarbij de eisen nader kunnen worden uitgewerkt om aan veranderende omstandigheden aangepast te worden. In dit geval is dat het Arbeidsomstandighedenbesluit en een aantal circulaires van de Arbeidsinspectie.

Voor de Arbeidsomstandighedenwet wordt geen premie betaald. Logisch, want het is geen sociale verzekering. De Arbeidsomstandighedenwet dient ervoor, te voorkomen dat mensen arbeidsongeschikt raken (en dus een beroep doen op de sociale verzekering die de WAO biedt).

Hm, bedankt voor je reactie. Maar ik kan toch echt maar kiezen tussen een sociale verzekeringswet en een sopciale beschermingswet. Hoe moet ik dit dan zien?

nare man 13-05-2004 15:16

Citaat:

suikerklontje schreef op 13-05-2004 @ 15:57 :
Hm, bedankt voor je reactie. Maar ik kan toch echt maar kiezen tussen een sociale verzekeringswet en een sopciale beschermingswet. Hoe moet ik dit dan zien?
Sociale beschermingswet. Sociale zekerheidswetten zijn verzekeringen van inkomen, zoals ik zei wanneer je bijv. arbeidsongeschikt of ziek wordt. De Arbeidsomstandighedenwet is erop gericht, een beroep op die verzekeringen te voorkómen. Dus is het een sociale beschermingswet. :)

Ijsklontje. 13-05-2004 15:19

Citaat:

nare man schreef op 13-05-2004 @ 16:16 :
Sociale beschermingswet. Sociale zekerheidswetten zijn verzekeringen van inkomen, zoals ik zei wanneer je bijv. arbeidsongeschikt of ziek wordt. De Arbeidsomstandighedenwet is erop gericht, een beroep op die verzekeringen te voorkómen. Dus is het een sociale beschermingswet. :)
Okeej, bedankt voor je reactie.

p.s: werkgevers vallen toch ook onder de arbowet?

Blenderhead 13-05-2004 17:55

Citaat:

suikerklontje schreef op 13-05-2004 @ 16:19 :
Okeej, bedankt voor je reactie.

p.s: werkgevers vallen toch ook onder de arbowet?

ja

Ijsklontje. 14-05-2004 14:33

Om in dit topic maar even verder te gaan;

Ik heb nu 4 geboden van de arbowet namelijk.

Geboden: Niet langer als 2 uur achter elkaar achter de computer zitten.
Het beeldscherm moet recht voor je staan.
Niet te zwaar, en op de goede manier tillen.
De stoelhoogte moet zo zijn dat je neus in een rechte lijn aan de bovenkant van het
beeldscherm komt.

alleen verboden kan ik me echt niet bedenken, wie helpt mij?

Blenderhead 14-05-2004 14:46

geen zwaar werk voor zwangere vrouwen
geen giftig stoffen hanteren zonder bescherming etc.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:36.