![]() |
Harde Metalen vs. Electroclashes
Goedendag allen.
Ik heb een vraag. Maar ik begin met een verhaaltje: Ik heb zelf jarenlang naar punk, (nu-)metal, rock, emo, nou ja, noem het maar op, geluisterd. Van raggen tot janken, van gejengel tot gedreun. En ook nu nog bevindt zich zo ongeveer 10 GB van die 'troep' op mijn harde schijf. Ik luister het zo af en toe nog wel eens (Nu heb ik bijv. Flogging Molly opstaan, en RATM bijv. blijft ook tijdloos) maar toch voel ik mezelf tegenwoordig steeds meer getrokken door de electronische beats. Tegenwoordig dreunt er dus steeds vaker Drum 'n Bass, Jungle, Breakbeat, Electronic, IDM, alweer, noem het maar op, door mijn kamer. Ook van raggen tot janken, ook gejengel en gedreun, maar toch met een andere sfeer en een andere setting. Ik ben namelijk de muziek een beetje kwijt in de metal etc. Als ik tegenwoordig luister naar een SOAD of een Slayer, hoor ik alleen maar geruis met daar zo af en toe een stem bovenuit. Het schreeuwt, het stampt, maar het heeft imho geen melodie meer. En gaat het daar niet om in de muziek? Om de melodie? Nou ja, mijn vraag is dus: aangezien hier een overgroot deel metalfans zit; wat maakt de metal interessant, wat houdt het interessant, en waarom zitten jullie niet ook aan de synthetische muziek? Even een nota: dit is geen betoog om met z'n allen maar DnB te gaan luisteren, aangezien ieders smaak zijn of haar eigen zaak is. Ik vraag me gewoon af welke pro's en cons er te verzinnen zijn voor en tegen metal, en natuurlijk voor en tegen DnB. (om die maar even als belangrijkste stromingen te nemen) Komt u maar op, ik ga er wel tegenin :evil: |
Vooral de melodie (y)
ik luister de laatste tijd ook steeds meer Drum & Bass trouwens, maar dat terzijde |
metal maak je zelf, electro bestaat voornamelijk uit samples (denk ik)
gister nog een kleine 3 uur naar tekno geluisterd daar niet van.... |
Citaat:
|
Citaat:
|
ik heb nog wel iets voor je, idm metal :P
http://home.aim.hsbrabant.nl/s136976/teringherrie.mp3 ga er maar niet te diep op in. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En ik zit trouwens ook behoorlijk wat aan de synthetische muziek. Citaat:
|
Citaat:
|
:o ik vroeg me gister precies hetzelfde af
voor mij is t nu haast alleen maar "herrie", terwijl ik 3/4 jaar geleden t echt geweldig vond. k ben benieuwd hoe ik over paar jaar tegen bv dnb aankijkt. misschien ben ik er ngo steeds veel mee bezig, misschien vind ik het dan ook wel troep. ik vind het best apart. muziek waarbij ik eerst echt helemaal los ging vind ik nu gewoon eigenlijk haast niets meer aan. |
ik luister vooral naar hardcore/metal/emocore. Ik luister hier ongeveer al 7 a 8 jaar naar maar ik denk dat dit binnen een aantal jaar ook steeds minder wordt ofzelfs helemaal verdwijnt. Ik denk dat je het na een bepaalde tijd ook wel gezien hebt. Ik heb dat bij veel oldskool hardcore. Lijkt te veel op elkaar. Nu luister ik steeds meer Tekno maar dat zal na een tijd ook wel minder worden en dan zal er wel iets anders komen gok ik. Smaken veranderen
|
Ik luister naar metal sinds ik 9 ben, dus ik ben wat dat betreft vrij constant. Dit wil echter niet zeggen dat mijn smaak binnen de metal niet veranderd is. Ik heb naar allerlei soorten geluisterd, dan weer meer daar dit en dan weer meer naar dat. Zo luisterde ik de laatste tijd zowat alleen black metal, nu is dat weer wat minder aan het worden (zal ook wel aan het jaargetijde liggen) en luister ik weer wat meer thrash en power metal. Omdat ik zo lang naar metal luister is het meer dan muziek alleen geworden. Metal kan mij op alle fronten aanvullen, of ik me goed voel, of slecht voel, blij ben, of me kut voel etc. Omdat veel metal muziek met een ziel is naar mijn idee, iets wat ik in bijvoorbeeld electronische muziek niet kan ontdekken. Dus ik denk niet dat metal bij mij een fase is waar ik later lachend op terug zal blikken zo van: ja toen was ik jong...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ik luister nog steeds op dezelfde manier naar 'rock-muziek' om het maar even heeeeeeel breed te zeggen als dat ik deed toen ik nog weinig naar 'electronische muziek' luisterde om weer maar iets breeds te pakken.
"Ik ben namelijk de muziek een beetje kwijt in de metal etc. Als ik tegenwoordig luister naar een SOAD of een Slayer, hoor ik alleen maar geruis met daar zo af en toe een stem bovenuit. " daar heb ik dus geen last van |
Citaat:
|
Ik luister het allebei en ook combinaties van beide wat ik zelfs nog interessanter vind.
|
Tot mijn 14e luisterde ik vrij mainstream muziek, daarna is mijn muzieksmaak continu in ontwikkeling geweest. Ik luister dus niet specifiek naar 1 genre als metal, hardcore, hiphop etc en heb dus niet echt de beperkingen van luisteren naar 1 genre. Het is gewoon onmogelijk voor mij om de hele tijd naar 1 bepaald genre te luisteren, want dat wordt simpelweg te saai. Op het ene moment heb je gewoon zin in het ene soort bands en het andere moment weer in andere. Er zijn zoveel verschillende genres, met even zoveel goede bands, je moet alleen net juist de goede bands etc. treffen.
Jazz is alleen nog een genre waar ik moeilijk in kom, dus als iemand nog tips heeft voor iemand die geen ervaring heeft met jazz bands? Gelieve geen bands die al TE jazzy zijn, maar meer van die instap bands of cds. |
Waarom zou je je tot één muzieksoort beperken? Bepaalde genres spreken bepaalde gevoelens nu eenmaal meer aan.
|
wat een walgelijke topic
|
Metal heeft bijna alles voor mij. Maar het is ook zo breed dat ik denk dat iedereen opzich wel z'n eigen stijl metal cool kan vinden. Net zoals ik misschien een bepaalde soort electronische muziek cool kan vinden...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik ben lastig, ik weet het, maar omdat ik het dus eens ben met 'smaken veranderen' en ook denk dat ze zelfs regelmatig moeten veranderen om je extra te ontplooien in je leven, vraag ik me af hoe mensen er tegenover staan die al jarenlang consistent naar dezelfde soort muziek luisteren. |
Citaat:
|
ik ken het probleem niet echt, ik zet net zo lief eerst Autechre of DJ Krust op om daarna met Dillinger Escape Plan van leer te trekken en vervolgens met Neil Young af te sluiten.
|
|
Ik heb er geen last van, maar ik luister als ik naar metal luister ook naar het soort wat niet op Nu-Metal endergelijke lijkt. Dus ja..
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Mja metal luister ik eigenlijk nie zoveel meer naar. Maar nog altijd 100 keer liever dan drum & bass :s
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik ben de laatste tijd naast Black Metal steeds meer het sferische/kosmische/dromerige gaan waarderen. De overeenkomst met BM is (over het algemeen gezien) dat men bij deze muzieksoorten alleen de essentie laat horen, met veel herhaling, waarbij af en toe een variatie. Dat is niet vreemd want de figuren die de muziek in bovenstaande bands maken hebben ook allen hun wortels in de BM scene. Naar die hyperactieve DnB en Hardstyle/Trance dj's kan ik niet luisteren op een of andere manier. De benaming Trance vind ik trouwens volkomen kut, als je ergens níet van in trance kan komen is het wel die blije tmf troep van ID&T. |
Citaat:
Na een kleine 8 jaar Metal en aanverwante, maakt het mij nu eigelijk helemaal geen reet uit welk genre ik opzet. Ik heb net zoveel Jazz, als Klassiek, als Elektroniek en als Rock/Metal in mijn bezit op dit moment. De essentie van muziek voor mij is toch de ziel, of de artiest wat te vertellen heeft en dat interessant genoeg doet. Of dat nu Akitsa, Temnozor, Alec Empire, Autechre, Louis Armstrong, B.B. King of Tchaikovsky is. En die ziel is volgens mij ook wat de muziek interessant houdt, en die kan je in elk genre wel ergens vinden. Behalve in emo, want alle emo is kut. |
Hier nog een aanrader punkmetal industrial achtig iets
mindless self indulgence verder ook nog wel the kovenant, Pain, And Oceans en Deathstars vind ik allemaal wel goed te pruimen |
Ik luister naar rock, metal, nu metal....eigenlijk niet naar die techno en hardstyle enzo...
het spreekt me meer aan, en ik vind het meer muziek. bij die technische dingen luister je naar een melodietje dat telkens (door de computer) word herhaald. daarom denk ik ook niet dat je mensen die techno enzo maken muzikanten kan noemen. maargoed, dat terzijde |
Citaat:
|
heavy metal is the law! daarom :o
|
Citaat:
producer of componist zou het moeten zijn, een (goede) muzikant is iemand die een instrument perfect beheerst. |
Citaat:
|
Citaat:
Wanneer je muzikant dus ziet als 'iemand die met een instrument muziek maakt', zoals ik bedoelde, vind ik dat er een verschil is tussen een gitarist en een laptopgebruiker. Niet alle hoogbegaafde gitaristen kunnen een creatief nummer schrijven, niet alle laptopmuzikanten kunnen een 'echt' instrument bespelen. Vaak zijn het combinaties, maar het blijven twee verschillende dingen hoewel het één niet onder doet voor het ander (en ik persoonlijk de voorkeur geef aan creativiteit boven virtuositeit). |
Citaat:
Edit: 'Crazy' van 3 Steps Ahead, ook op Kazaa te vinden. Goeie nummers hoeven ook niet perse geschreven te zijn door mensen die al jaren prof. muzikant zijn. Een goed idee is 3/4 van het werk. Ik ben bijvoorbeeld een belabberd slechte gitarist, maar sommige dingen die ik bedenk vind ik erg goed. Ik zeg altijd maar: ik heb geen talent om gitaar te spelen, maar wel om (folk-doom-)black metal te maken. |
achja, misschien heb je na een tijd balans nodig. Ik ben van metal & grunge via jazzy hiphop naar triphop, jazz, funk, soul en nu zelfs electro(clash) gegaan, maar vind het allemaal nog wel goed, op z'n tijd.
Nou vind ik het een beetje raar als je vanwege de melodie op electronische muziek overstapt. De meeste electronische muziek die ik luister (D'nb, electro, een beetje techno) heeft bar weinig melodie en niet bepaald een songstructuur. Ik denk dat je voor melodie toch voornamelijk bij popmuziek/singersongwriter moet zijn, of niet? |
idd. je moet balans vinden.
|
Eh ik was sarcastisch :D
Ik vind dat als je muziek met een zeker niveau van profesionaliteit maakt, ben je een muzikant, of dat nou op een gitaar, een triangel, een laptop of het schedeldak van je zusje doet is om het even. (vet schedel percussionist :cool: ) |
Of die menselijke bas uit From Dusk Till Dawn :D (y)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:46. |