![]() |
Cake maken!
Ik wil vanavond cake maken! Op zich is dat geen probleem omdat ik het vaker bak en het makkelijk is. Ik vind het alleen raar dat er zoveel boter doorheen moet! Volgens mij valt het wel mee met dat moeten dus hebben jullie ideeën om de boter te vervangen voor iets anders?
Andere baktips of receptuur om mijn doodgewone cake op te sierlijken zijn welkom! |
Hmm maakte vroeger ook wel eens cake, kan me niks herinneren van veel boter, van veel eieren wel :)
Krijg nu trouwens ook wel zin om cake te bakken :D |
Je kan aardbeien en m&m's erop doen of te versieren of slagroom
|
kruidcake: helemaal niet vet en heel erg lekker.
|
Mot je aan mijn zusje vragen, niet aan mij :D die bakt ook vaak cake...
|
Standaard recept voor cake is:
200 gram boter 200 gram suiker 200 gram bloem 1 zakje vanillesuiker 4 eieren snufje zout Dat is wat ik gebruik althans. Verder kun je er rozijnen, m&m's, stukjes appel, noten, cacao of whatever doormixen. |
Een beetje bruine strohrum erdoorheen is ook yummie.
Of maak eens een indische gestoomde cake (roti kukus). |
Citaat:
|
Mag je gewoon vervangen door olijfolie.
|
Citaat:
|
Citaat:
volgens mij heet dat merk Atlanta. Dat is de gemakkelijke manier! |
Citaat:
Een beetje hagelslag door het beslag gooien is ook wel leuk en lekker: dat doen wij soms. |
Als we het dan toch over cakes hebben; is er nog iemand die weet hoe je een marmercake maakt? Ik weet nog dat 't me -met wat hulp van mijn moeder- vroeger goed lukte, maar tegenwoordig wordt 't meer een soort vage chocoladecake :o :D
|
Soort-van marmercake: ik heb laatst geprobeerd een 'laagjescake' te maken, eerst gewoon beslag gemaakt, dat in 2en gedeeld en door de ene helft wat cacaopoeder gedaan. En dat dan om en om in de cakevorm gegoten. Uiteindelijk waren het niet echt laagjes maar echt hele rare vormpjes geworden, wel vet tho :)
|
Volgens mij is marmercake inderdaad niets anders dan dat je de ene helft van het beslag met cacao doet en de andere helft niet. Of misschien moet je maar 3/4 van het beslag met cacao doen?
|
Stukjes chocola en nootjes erin en dan slagroom erop :o (y)
|
Om de cake leuker te doen lijken kan je ook het deeg maken en daarna in twee kommen doen. In een kom voeg je dan cacao bij en daarna giet je afwisselend deeg van beide kommen in de bakvorm. Leuk kunstig resultaat!
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik ben fan van cakebeslag :o
|
Citaat:
en tja veel boter ... ik gebruik iig tegenwoordig altijd van die vloeibare bleu band boter! dat scheelt ook met het van te voren smelten (y) zijn iig al de betere vetten voor zover ik weet |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
mijn zus en ik zijn het trouwens niet eens over of zelgemaakte cake lekkerder is dan die plakkerige cake uit de supermarkt!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:49. |