![]() |
[Software] DirectX
Ok, ik weet dus ongeveer wat DirectX is, software die je videokaart optimaal laat werken, maar ik zou graag in nederlandse en duidelijke taal nou eens precies willen weten wat DirectX nou in houdt. Wat doet het, waar bestaat het uit, hoe doet het wat het moet doen en wat maakt het zo baanbrekend dat het door alles gebruikt wordt :)
Alvast bedankt |
Had je dit niet beter op software kunnen plaatsen? :p
|
Precies zoals je al zegt.... het optimaliseert de videokaart voor games (niet voor alles hoor). Een 'versneller' dus voor een bepaald gedeelte; een soort turbo.
DirectX bestaat uit een aantal interfaces. Dit zijn de meest gebruikte: DirectDraw Direct3D DirectSound DirectMusic DirectInput DirectPlay de meeste spreken wel voor zich. DirectDraw is voor 2d animaties en DirectPlay voor netwerken. De rest lijkt me wel duidelijk. |
maar dan is mijn vraag, hoe versneld het dan al die aspecten van je videokaart of is dat te technisch? :)
|
-> Software & Multimedia
|
DirectX is een software library. Een bibliotheek die andere programma's kunnen gebruiken. Iedereen heeft wel eens een .dll bestand gezien, dat is een library (Dynamic Link Library is de afkorting). Een software library is een pakket of bestand dat niet zichzelf kun uitvoeren, maar wat wel uitvoerbare componenten bevat die door een ander programma gebruikt kunnen worden. Concreet: een spel als Farcry gebruikt de DirectX library voor zijn 3D functionaliteit.
DirectX is geen versneller, het is een manier om de videokaart direkt aan te sturen en biedt een uitgebreide API (een soort 'instructieset', wat je er allemaal mee kunt doen). Bijvoobeeld: je kunt stipjes (pixels) op een scherm zetten, maar ook circels weergeven. Dat soort functies zitten allemaal in DirectX, zodat je ze zelf niet hoeft te schrijven in je programma/spel. Als we naar het verleden kijken, had ieder spel zijn eigen 3D engine en werd elke keer opnieuw code geschreven om de videokaart aan te sturen. Bij elk spel moest het spreekwoordelijke wiel opnieuw uitgevonden worden. Met de komst van Windows, werd DirectX populair. Het was een eenvoudige manier om grafische beelden te produceren zonder alles zelf te hoeven schrijven. Voor DirectX is er een SDK (Software Development Kit), een kit voor programmeurs zodat zij de functies van DirectX kunnen gebruiken. Kort gezegd: DirectX is een manier om functies van de videokaart te gebruiken, zonder deze zelf te hoeven schrijven (wat ingewikkeld en tijdrovend is). DirectX is niet de enige op dit gebied. OpenGL gooit hoge ogen en wordt door veel spellen gebruiken. OpenGL is Open Source en een open standaard, in tegenstelling tot DirectX wat closed source is en proprietary software van Microsoft. Mijn voorkeur gaat uit naar OpenGL. DirectX 10 en OpenGL 2.0 zullen vergelijkbaar met elkaar zijn, voor zover ik weet. Beide zijn echter nog wel een paar jaartjes verwijderd. Beantwoordt dit je vraag? :) |
* gebruikt even de help functie van Windows xp *
(start -> hulp en ondersteuning, zoeken op: directx) En daar lezen we bij directx overzicht: Citaat:
Dus voor de volgende keer: iets verder zoeken dan je neus lang is. :p |
bedankt Enlightment, dat is precies wat ik wilde weten :)
Nu je net over OpenGlide begon kan ik me ineens weer van vroeger herrineren dat de ene helft van de videokaarten toendertijde OpenGL waren en de andere Direct3D (Dit waren geloof ik de kaarten van 3dfx en Nvidia) Uiteindelijk is er door iedereen toch voor DirectX gekozen (Direct3D kreeg dus de overhand?) Waarom is er toender tijd voor DirectX gekozen? Want wat ik eruit op maak is OpenGL een hele goede tegenhanger :) kweet niet of ik nou onzin blaat hierboven :o |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:05. |