![]() |
leven na de dood?
is er volgens jullie leven na de dood?
|
wat is leven? wat is dood?
|
Nee.
|
ja
|
"conquer". Je hebt de u en de e verwisseld, carissima. :)
|
een leven in een andere wereld,(hemel)
|
Nee. Je lichaam, waaronder je hersenen, doet niets meer en ik geloof niet in een ziel.
|
Écht! Er is gewoon ooit iemand geweest die 'leven' en 'dood' in deze zin perongeluk heeft verwisseld. Er moet staan:
Er is dood na het leven! Okee, serieus gezien ga ik me echt niet bezighouden met dingen die nog zo ver voor me liggen... |
Citaat:
Leven na de dood, bedoel je daarmee reïncarnatie, of een hemel waar je naartoe gaat na je dood, of het zijn van iets na de dood? Een beetje meer specifieker graag. |
Uiteraard.
|
Ja, de ziel leeft voort. En leeft eeuwig.
|
Jep, t stikt hier van de zielen, verdomd lastig. Degene die sterft leeft alleen voort in gedachten, brengt het goede of het kwade nog even over.
|
jah, alleen niet voor gestorvenen.
|
Als je dood bent leef je niet meer. Dan leef je net zoveel als dat je leefde voordat je ontstond.
Je hersenen regelen je bewustzijn/verstand. Als je hersenen ermee stoppen is je bewustzijn dus ook weg. Aangenomen dat je met leven bedoelt een bewustzijn ("ziel") te ervaren/hebben, betekend dat dus dat je leven/ziel gestopt is en er niet langer is. |
Nee. Leven na de dood is gewoon een verzinsel, omdat mensen bang zijn voor het onbekende......
|
Citaat:
|
ja denk het wel
|
Ik had het er ooit eens met iemand over. Zij was moslim en geloofde in een leven na de dood, of op zijn minst een bewustzijn, ik niet. Zij stelde het zo toen ik vroeg: "wat als er geen leven na de dood is?"
Ze zei: "Stel dat jij gelijk hebt, dat er geen leven na de dood is. Dan heb ik niet gedronken en dan heb ik geen vrij leven gehad zonder beperkingen van het geloof. Dan had ik me kunnen volzuipen en kapot kunnen blowen. Maar ik zou geen spijt hebben. Als er geen leven na de dood is, kan ik ook geen spijt hebben, dan is het misschien zonde geweest, maar ik zou er niets van merken. Ook bij reincarnatie zou ik zonder bewustzijn weer opnieuw beginnen, dus dan zou ik in een volgend leven ook geen spijt hebben. Maar stel nou dat ik gelijk heb, dat je na de dood in een hemel of hel terecht kunt komen. Dan kan het best zijn dat jij zo wild en oneerlijk geleefd hebt voor je eigen genot, dat je daar zoveel mensen mee gekwetst hebt dat je niet direct tot de hemel toegelaten wordt. Ik heb die dingen dan niet gedaan, maar met de reden dat ik daar in het leven na de dood voor beloond zal worden volgens mijn geloof. In allebei de gevallen heb ik geen spijt, jij kunt als er een leven na de dood is wel spijt hebben van je leven. Wie heeft het dan beter bekeken?" en ik zoek nu nog steeds naar goede tegenargumenten :o . |
Citaat:
|
Ik twijfel heeeeeeel erg. Aan de ene kant denk ik heel nuchter, namelijk als je dood bent houdt het leven op. Net zoals dat als je onder narcose gaat tijdens een operatie en je van die uren dat je daar ligt niks meer kan herinneren, alleen als je dan dood bent word je nooit meer wakker. Aan de andere geloof ik er ook weleens in dat je ziel uit je lichaam treedt. Je kijkt dan van boven (de hemel, de hel bestaat in mijn ogen niet) naar de mensen op aarde. Maar ik denk dat je je dan niks meer van het aardse kan herinneren. Je kijkt, maar voelt niks, je denkt ook niet meer echt, het is als in een droom. Vraag me niet wat het nut daarvan is? :s
Magisch Sterretje |
Ben ik dan de enige hier die gelooft dat er meer is dan hemel en aarde?
Bedoel wat is het leven? wie heeft ons gemaakt? Er MOET meer zijn dan dit.. Voor mij is er DEGELIJK wel wat meer na de dood. :) |
Citaat:
|
Of er leven is na de dood merk ik wel als ik sterf.
Op dit moment denk ik echter dat er geen leven is na de dood. Misschien heb ik het mis, maar dat merk ik over (hopelijk) een jaar of 85 of langer wel weer. |
ik denk et niet. Ik denk zelfs dat de ziel ofzo geeneens mogelijk bestaat.
We bestaat allemaal uit energie denk ik en die energie word ontrokken uit de ruimte (lucht) wat we niet zien. Ik denk ook dat spoken een soort van op neembeelden van de lucht die we niet zien zijn. Ben je dood gaat de energie uiteindelijk weer terug naar de lucht (y) zoiets ongeveer |
Ik ga er gewoon vanuit van wel.
Anders ben je iedere keer maar zo bang om dood te gaan. |
Citaat:
Ik zal het voorbeeld van lovetear wat verduidelijken. de theorie van Pascal: zijn twee mogelijkheden: je gelooft of je gelooft niet. Stel: Je gelooft niet er er bestaat geen god, dan heb je niets verloren, maar ook niets gewonnen. Je gelooft niet en er bestaat wel een god, dan heb je veel verloren, want je hebt zondig geleefd. Je gelooft wel en er bestaat geen god, dan heb je niets gewonnen, maar ook niets verloren. Je gelooft wel en er bestaat ook een god, dan heb je alles gewonnen, want je hebt goed geleefd en komt dus in het paradijs. Conclusie, het is beter om te geloven. |
Citaat:
En ik weet 99,99% zeker dat er leven na de dood is en dat God bestaat |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Geloven is meer dan in God geloven. Je probeer goed te leven, en de wereld een stukje beter te krijgen, zoals mensen goed behandelen. |
Citaat:
Dan heb je toch een droog saai leven? Je gaat trouwen (dat is al oliedom) en dan ook nog eens je hele leven alleen maar seks met 1 iemand? Nooit jaloers zijn? Niet realistisch. En ga zo maar door... Ik moet er niet aan denken. Ik bedoel natuurlijk niet dat je iedereen maar als stront moet behandelen en moet gaan stelen en moorden... maar dat is iets heel anders. Er zijn genoeg "gelovige" mensen die ook stelen en moorden en dat is altijd zo geweest. |
Citaat:
En het lijkt me logisch dat je niet een andere vrouw 'on the side' erbij hebt. Das normaal. :) Geloven staan niet gelijk aan saai hoor. :) Dat laatste is waar. Maar ja, mensen blijven mensen. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Hoor mij dan, zit ik als atheist een beetje anderen te bekeren :| . |
"I would love to believe that when I die I will live again, that some thinking, feeling, remembering part of me will continue. But much as I want to believe that, and despite the ancient and worldwide cultural traditions that assert an afterlife, I know of nothing to suggest that it is more than wishful thinking."
Carl Sagan Een hiernamaals bestaat alleen in de hoofden van gelovigen. Het is een projectie om de angst voor de dood weg te nemen en een compensatie voor alle ellende hier op aarde. Het idee van de hel is een uiters efficient middel om religeize eerbied af te dwingen. Het idee van de hemel (en geloof in het algemeen) is niet meer dan opium voor het volk (Marx). “Waarom zou ik bang zijn voor de tijd dat ik er niet meer ben? Ik ben toch ook niet bang voor de tijd dat ik er nog niet was?” Lucretius |
Citaat:
Ik ben dus ook principieel tegen trouwen. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Leven na de dood?
Er is net zoveel leven voor het leven als erna. Leefde jij voordat je leefde? Dan leef je ook nog na je dood. En de kans dat god bestaat (blijkt uit onderzoek door mijzelf) is 0%. |
Citaat:
Het stuit me wel een beetje dat je mensen die trouwen indirect zwakzinnig noemt. :nono: |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Trouwen heeft he-le-maal niets met liefde te maken. |
Citaat:
Wat is trouwen dan volgens jou? |
Citaat:
|
ja..
je ziel wordt gereincarneerd, zodat je van elk leven iets leert. is mijn mening. |
Die theorie van Pascal heb ik even uitgetest, maar hij werkt niet. Om een of andere reden lukt het me niet om ergens in te geloven waarvan ik denk dat het onzin is, ook al zou het mij voordeel opleveren.
|
Het slaat ook nergens op, die theorie van Pascal. Stel dat God bestaat, en je hebt na een redenatie als die van Pascal maar besloten om voor de voordelen in een God te geloven, dan zal je niet geprezen worden om je oprechte geloof ! Wat je dan doet is angst hebben, niet geloven. Dan is het inderdaad beter gewoon niet te geloven.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:01. |