![]() |
Vraagje over een ex-tuigpaard
Wij hebben sinds kort een ex-trekpaard op de manege staan. (vraag me alsjeblieft niet wat dat paard hier moet, maar helaas, zijn leven wordt gemqarteld, hij staat er). Het is echt best een lief ding, hij valt alleen nog wel een andere paarden aan, maar dat was eerst veel erger. Verder is ie enorm sterk en mag daarom niet iedereen er op. Op elke maandag ben ik vaak de klos, omdat er weinig anderen zijn die dan op hem mogen.
Ik heb hem al een beetje aan het teugeltje gekregen en dan extra laten inbuigen en zo, want aan het begin kon hij niet een een volte rijden. Nu nog steeds reageert hij niet goed op je binnen been. Als je hem dan een tikje met de zweep geeft, dan gaat hij gelijk sneller lopen (dat is ie nou eenmaal gewent). Nou vroeg ik me daarom dus af he? Is het dan niet beter om hem met spoortjes te rijden? Niet om hem constant in zijn buik te trappen (wat je sommige mensen helaas wel ziet doen:() Maar gewoon om hem niet te laten rennen, als je duidelijk wilt maken, dat hij naar buiten moet gaan als je binnen been geeft, of dat je 'm meer in wilt laten buigen. Die zweep reageerd ie zo fel op. 1 zacht tikje voelt ie niet, maar een iets harder tikje en hij is een paar meter verder. Aangezien hij nogal sterk is, rent hij zo door je hand heen. Ik kan 'm op zich goed houden, ik word er ook opgezet als iemand 'm niet kan houden en hij aan het etteren slaat, maar ik denk meer dat ie de optie 'zweep' niet goed geleerd heeft, tenminste niet zoals je de zweep gebruikt met rijpaarden. Zou dat zo kunnen zijn, of denken jullie eerder van: Stomme doos, tuurlijk niet! ? |
tuurlijk kun je met sporen rijden
kun je toch altijd proberen, als het niet werkt zul je met zweep moeten, maar als ik jou was zou ik het proberen |
Citaat:
Ik was nmlk bang dat het zo'n stomme gedachte van me was:p Maar het paard moet gewoon nog veel leren, want ze hebben 'm niet omgezet van tuiger naar rijpaard, waar ik best wel pissig over was. Gelukkig hebben ik en een stel andere ruiters 'm heel wat aangeleerd, zodat ie nu ook gewoon door andere ruiters bereden kan worden:) |
Tja het is een tuiger die vast niet bekend is met been hulpen. Opzich zou je het mer sporen kunnen beginnen, maar omdat hij dus niet weet wat beenhulpen zijn kun je hem er ook nog meer mee door de war maken.
Maar ja proberen kan altijd, als het niet gaat kun je ze beter achterwege laten en hem doormiddel van geduld leren wat jij nou eigenlijk wil als je wat met je benen doet. |
spoortjes helemaal geen probleem hoor. Maar als ik je daarbij een tip mag geven, koop niet van die dressuur knopjes dingen, maar wat grotere, die hebben vooral bij dit soort paarden meer effect. Die knopjes moet je echt mee duwen wil je paardje er na 3 weken nog iets van voelen, met iets grotere sporen hoef je alleen maar te kietelen en nooit te duwen. En keitelen lijkt mij altijd beter, paard leert er snel van, je hoeft nooit echt te duwen dus is bij goed gebruik diervriendelijker in mijn ogen, en het beestje wordt er minder ongevoelig voor het been van.
Verder vind ik sporen mits goed gebruikt geen enkel probleem. Sporen zijn er niet voor om het over te nemen van je been (wat veel mensen vaak denken), het is voor de correctie waar het been even geen of iig onvoldoende invloed heeft of waar het paard net even dat tikje meer kan gebruiken. Mensen die bij elke stap een spoor in de buik van hun paard laten verdwijnen raad ik altijd aan die sporen direct af te doen en les te gaan nemen in beenhulp. Dus misbruik van sporen hou ik niet van, voor corrigerend gebruik (wat dus ook een verbetering van een al bestaande oefening kan betekenen zoals verzameling, voltes mooi rond maken etc) is het geen enkel punt en vaak een hele goede manier. |
Ik heb 3 mm spoortjes met bolle uiteinde. Ik bedoel, ik neem geen scherpere, omdat ik nou ook nog niet zo fantastisch rijd. Dan liever zeker weten, dat als ik per ongeluk mn spoor in zn buik duw, dat t niet scherp is.
Ik haat zelf ook mensen die sporen als beenhulp gebruiken. Daar kan ik zoooooo kwaad om worden. Ik zit toch ook een mens als ie opzij moet niet met een vork in zn zij te prikken als ik het gewoon kan vragen. Het is hier geen speeltuin hoor! Geniale opmerking van mijn instructrice, haha:D |
haha
|
Citaat:
|
goed of sporen echt zullen werken geen flauw idee...wij hebben 2 tuigers op stal gehad en met heel veel geduld en vaste ruiters(in het begin dan) ging dat steeds beter. maar ze pasten niet bij ons op stal dus zijn ze weer verkocht.
Maar ik denk dat instructrices of mensen op stal ook wel kunnen helpen die er verstand van hebben. Maar veel tijd zal het zeker wel kosten. |
Als het een manegepaard is, zou ik niet met sporen rijden. Of ze moeten het bij jouw manege wel goed in de gaten houden. Maar als andere mensen zoiets zien dat hij met sporen wel goed loopt, willen ze er ook op MET SPOREN. En als ze hun benen niet stil kunnen houden en er allemaal te veel in gaan prikken etc. is het paardje zo verpest. (Zo ging het namelijk op een manege waar ik reed)
Als er op de manege wel opgelet wordt, kun je het wel doen. Prik er dan niet in etc. maar dat is allemaal wel logisch. |
zal toch wel...of zeg ik nou iets doms,nee toch :confused:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het blijft natuurlijk jammer dat zo'n beestje op de manege staat, omdat hij het nu niet echt kan leren. Veel verschillende ruiters die verschillend rijden, dat is voor het paard ook niet zo makkelijk. Ze kunnen hem beter eerst alles goed leren voordat ze een paard de lessen in sturen. |
Als een paard de hulp nog niet begrijpt zonder spoortje, dan moet ie de lessen nog niet in. Simpel als dat. Daar ben ik met mijn paarden ook heel simpel in geweest. Begrepen ze de hulpen niet zonder sporen, dan rij ik em alleen zelf totdat ie ook zonder sporen alles begrijpt en die extra sturing niet meer nodig heeft. Dat test ik uitvoerig uit, ik rij dan 2 weken dat paard 5 dagen per week zonder sporen, als ie mij dan begrijpt, dan begrijpt ie de anderen ook, dus dan kan ik em met gerust hard een les laten lopen. Zeker niet eerder. En in het geval dat hij dan onder een gevorderde ruiter loopt die graag eens wat extra's wil van het paard, zoals net even een mooiere buiging in het middenrif, net even iets meer hulp om die achterhand op z'n plek te houden etc, dan mogen die van mij best even een spoortje omdoen, onder voorwaarde dat ze weten hoe je daar mee om moet gaan. Als ik zie dat ze dat niet weten, gaan die spoortjes ook meteen weer af. Dat zijn hele simpele en in mijn ogen noodzakelijke regels die ik in heb gesteld.
En nieuw getrainde paarden kwamen bij ons ook geen beginners op. |
Citaat:
Ik kan goed met een spoortje omgaan, ik hou mijn benen goed stil, ik let er juist nog meer op als ik een spoortje om heb. Ben veel te bang dat ik dat beestje te vaak prik. Niet dat ik onzeker ben op het paard, ben ook absoluut geen meut, die bang is om zo'n knol goed op zijn lazer te geven (Asl hij dat verdient!!!), maar een mens vind het ook niks om extra in zijn zij geprikt te worden. |
Citaat:
|
Citaat:
Op de manege waar ik reed, rijden kinderen van een jaar of 16 pony's in. Als ze er een paar keer op gereden hebben, maakt dan niet uit of de pony het allemaal snapt, zolang het beestje maar wat rondhobbelt, is het al goed en kan die de les in. Of een 3jarig paardje komt naar binnen vanuit de wei, en moet binnen 1,5 maand ingereden zijn omdat ze anders te weinig pony's voor ponykamp hebben... Zo ging het daar. Pony's die niets kunnen de lessen in... Waar ben je dan mee bezig? |
Citaat:
Je zult zo mogen komen trainen, als je de kosten betaalt die weggaan als het paard niet loopt:p Zo istie dan weer wel. Moarja, hij gaat bijna met pensioen, maarja, zijn dochter (waarvan haar man de manege gaat overnemen) heeft dit beest aangeschaft. Dus of het daadwerkelijk gaat verbeteren? Ik weet het niet. |
Haha, ik zou daar dus werk gaan doen en dan moet ik nog betalen ook? haha, dat gaat dus mooi niet door :D
Als het nou echt een zwaar probleemgeval was geweest had ik gezegd, breng em maar hier, over een maandje krijg je em terug, bij geen succes betalen wij het onderhoud over die maand. Maar EN daar naartoe vliegen, EN trainen, EN in zijn onderhoud voorzien als het niet lukt, dar doen we het niet voor, zo erg is ie er ook niet aan toe :D |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:55. |