![]() |
[wisk] buigpunten en buigraaklijnen
Kan iemand mij de buigpunten geven van de vergelijking f(x)= e^[(-1/2)*x^2+x]?
Ik zou het normaal berekenen met de 2de afgeleide van de vergelijking maar met die "e^macht" zit ik vast. De afgeleide van een "e" waarde is normaal toch de e waarde zelf maal de afgeleide van de macht. dus in dit geval: e^[(-1/2)*x^2+x] * (-x+1) Indien ik hier dan nog eens de afgeleide van neem bekom ik: e^[(-1/2)*x^2+x] *(-x+1) + -1 * e^[(-1/2)*x^2+x] Hoe kan ik hier ooit in godsnaam de xen van vinden? Daarbij zou ik ook nog eens de vergelijking van de buigraaklijnen moeten opstellen. Iemand die enig idee heeft van hoe het anders kan? |
dit zegt Maple ervan :o:
Code:
> f:=exp(-(1/2)*x^2+x); |
Citaat:
f''(x)= -e-0.5x²+x + (-x+1)².e-0.5x²+x De x-waarde(n ) van de buigpunten vind je door deze 2e afgeleide gelijk aan 0 te stellen. De bijbehorende y-waarde(n ) vind je door deze x-waarden in de oorspronkelijke functie in te vullen (f(x)). Voor een raaklijn geldt altijd: y=a.x +b Hopelijk kom je nu verder... |
ten eerste is je afgeleide al fout, want je hebt de kettingregel bij de e^ niet gebruikt bij de tweede afgeleide ;)
--> f'(x) = e^ [-0,5x^2 + x] x (-x + 1) --> nu f''(x) = e^[-0,5x^2 +x] x (-x+1)^2 + e^[-0,5x^2 +x] x -1 --> nu stel je even p = e^[-0,5x^2 + x] dus: p x (-x + 1)^2 - p = 0 --> p(-x+1)^2 = p dus (-x+1)^2 = 1 --> -x+1 = 1 en -x+1 = -1 --> -x = 0 en -x = -2 --> x = 0 en x = 2 --> schets de grafiek even en je ziet dat er idd een buigpunt is op x = 0 en x = 2 ;) |
daarna bepaal je met f'(x) het hellingsgetal in deze punten door x=0 en x=2 in te vullen in f'(x) en vul deze waarden ook in f(x) in.
--> je weet nu door welke punten de raaklijnen gaan en weet je dus in de vergelijking y = ax+b de y, de a en de x en kun je bij de tweede de b uitrekenen (bij x=0 is b de y-waarde van de coordinaat omdat dit de y-waarde van het snijpunt met de y-as is ;)) |
Citaat:
|
ok, maar je weet wat ik bedoel ;) en daar gaat het toch tenslotte om ?????
|
Citaat:
|
Euh ja, nu dat je t zegt, mijn 2de afgeleide was inderdaad verkeerd :D
Ik begrijp wel nog niet hoe jij die e macht vervangt door p :| |
om de e^ ....... wat makkelijker te maken kun je alle gelijke e^....... vervangen door een andere variabele:
vb: e^2x - 4e^x +3 = 0 nu vind je e-machten niet leuk dus kun je zeggen: overal waar een GELIJKE e^ staat kun je vervangen door de variabel p,c,h,z enz. ik kies even p: we kunnen de vergelijking schrijven tot (e^x)^2 -4e^x + 3 nu vervang je e^x door p wat resulteert in p^2 - 4p + 3 = 0 dit is eenvoudiger op te lossen dan die e-machten. --> dit levert dan (p - 1)(p - 3) = 0 dus p = 1 en p = 3 nu zeg je vervolgens maar p was e^x dus e^x = 1 dus x = ln 1 = 0 en e^x = 3 dus x = ln 3 |
Citaat:
f''(x)= 0 -e-0.5x²+x + (-x+1)².e-0.5x²+x = 0 haal e-0.5x²+x buiten haakjes: e-0.5x²+x(-1+(-x+1)².1) = 0 dus: e-0.5x²+x=0 of -1 + (-x+1)² = 0 e-macht kan nooit 0 worden dus: -1 + (-x+1)² = 0 resultaat: (-x+1)² = 1 etc... |
Oh god, ik ben echt een idioot!
Thanks voor de duidelijke antwoorden (y) |
graag gedaan ;)
|
Citaat:
Mijn uitleg: y=e-.5x²+x Stel y = eu met u = -.5x²+x dy/du = eu du/dx = -x + 1 dy/du * du/dx = dy/dx = (-x+1)eu, u invullen geeft: dy/dx = (-x+1)e-.5x²+x voor de 2e afgeleide de produktregel toepassen: d(dy)/dx(dx) = (-x+1)[e-.5x²+x]' + [(-x+1)]' * e-.5x²+x Dit geeft na alles netjes uitwerken: x²e-.5x²+x - 2xe-.5x²+x Deze vergelijking moet gelijk zijn aan 0. Omdat een exponent nooit kan leiden tot een getal kleiner of gelijk aan 0, zul je door middel van e-.5x²+x uit haakjes werken de factor kunnen achterhalen die wel 0 kan worden, zodat de uitkomst van de gehele vergelijking ook in 0 resulteert. d(dy)/dx(dx) = (x²-2x)e-.5x²+x = 0 Omdat voor elke waarde van x geldt dat e-.5x²+x niet 0 kan worden, moet (x²-2x) gelijk aan 0 zijn. Hierdoor krijg je immers 0 * e-.5x²+x = 0. (x²-2x) = 0 x = 0 of x = 2 |
wat volgt er uit (-x+1)^2 = 1??????
--> x^2 -2x ????? en trouwens als je de vergelijking p * (-x+1)^2 = p krijgt dan moet (-x+1)^2 toch 1 zijn, want anders klopt je vergelijking niet meer ;) |
Citaat:
x^2 - 2x = 0 Speciaal produkt. |
dat zeg ik gamma ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
Een algemene vorm dus waardoor je gewoon in 1 rats dit uit kan schrijven tot zo'n vorm. Niet zoveel speciaals, 't werkt imho wat sneller itt uitschrijven. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
maar ze zijn inderdaad handig want ze komen erg vaak voor. en ze primitiveren/differentieren veel handiger dan dat ze tussen haken staan :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:21. |