![]() |
"Verruwing van de maatschappij"
In veel politieke en maatschappelijke discussies e.d. hoor je vaak de term "verruwing van de maatschappij" voorbijkomen.
Dit vind ik zó'n ongelooflijk vage term. Wat moet ik me daarbij nou voorstellen? Een oma die niet een zitplaats krijgt in de bus? Dat heb ik echt maar heel zelden gezien. Wie kan er wat concretere voorbeelden geven? |
Die bestaat niet, die wordt ons aangepraat door de media en de politiek.
|
bedoel je niet verloedering?
Vervaging van normen en waarden enzo. Die Murat die besluit zijn leraar dood te schieten en politie die geen geld int op woonwagenkampen omdat ze bang zijn. Respect voor gezag verdwijnt. enzovoorts. Wat niet? Alles verloederd, zelfs mijn hond luistert niet meer naar mij. |
Pleurt toch op man. Eikel. Er is godverdomme helemaal geen sprake van een verruwing van de klotemaatschappij. Zeikstraal.
|
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Meer in de zin dat mensen minder om elkaar geven, egoïstischer.
|
Er is geen geweld dan het geweld dat individuele mensen zichzelf aandoen. Wie begeerte kent als de oorzaak van het lijden, en ziet dat het enige probleem dat er ooit was, was dat hij dacht dat er een probleem was, die zal weten in zijn niet-weten en niet-weten in zijn weten.
|
Ik woon nu al een aantal jaren in Rotterdam en kan dus uit ervaring spreken. Zogezegd heb ik dus al vele schiet, steek en vechtpartijen meegemaakt. 5 jaar geleden maakte ik het schoolvoorbeeld van de verruwing mee.
Een man voor mijn gezicht op klaarlichte dag werd met kettingen en al helemaal total loss geslagen, omdat hij een 'vieze' blik naar de jongens had geworpen. Sindsdien ik ben ik ook veel bewuster geworden en heb nog vele steekpartijen meegemaakt. Dit soort taferelen maak je nog wel eens in de tram of de metro mee ( zo van "wat kijk je, moet je een klap"). Vorig jaar in de tram maakte ik ook al zoiets mee. Een man liep per ongeluk tegen een Antilliaanse man op. Na wat gescheld en geduw kreeg die man een paar messteken in zijn borst. Dat zegt wel iets op de manier waarop we in Nederland met elkaar omgaan. |
Citaat:
|
Hoe meer je denkt dat die er is, hoe meer het zo lijkt, terwijl die er niet eens is. :)
|
:eek: Nog nooit van gehoord. :|
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:52. |