Citaat:
Boogie schreef op 17-05-2004 @ 20:40 :
Ben je er ooit geweest? Heb je überhaupt enig affiniteit met de natuur? Of is dit alleen maar een door rechts geïnspireerd praatje over iets waar je niets van weet?
|
Ehhm, ik ben Terschellinger... Ik denk dat ik heel wat beter op de hoogte ben van het wel en wee op en omtrent de Boschplaat. Ben jij er wel eens geweest? Ik denk eerder dat jij een links geinspireerd praatje ophangt over iets wat veel te rozekleurig afgeschilderd wordt door natuurbeschermingsinstanties.
En ik heb zat affiniteit met de natuur, maar niet met individuele beesten. Ik kijk meer naar een hele populatie en het gehele systeem. Niet naar hoe zielig sommige dieren zijn als ze verbranden...
Citaat:
De Boschplaat is natuurgebied wat qua samenstelling en omvang vrij uniek in Europa is, waar duizenden vogels ongestoord kunnen broeden, waar een zeer bijzondere vegetatie is onder invloed van de afwisseling van zoet en zout water en waar de mens niet gewenst is.
|
Die zeer bijzondere vegetatie vind je alleen maar in het kweldergedeelte van de Boschplaat, en dat is niet bijster groot. Het is niet uniek, een aanzienlijk deel van de Boschplaat zijn gewoon lage duintjes en bosjes, net als op de rest van Terschelling. En het kweldergedeelte van de Boschplaat is alleen uitzonderlijk door de afmetingen. Vergelijkbare gebieden vind je ook elders, zoals het Oerd op Ameland...
Maar goed, dat gebied wat afgebrand is (bij het Jan Thijssenduin voor de kenners) was een waardeloos stuk Boschplaat. Het was te dicht begroeid voor konijnen. In de Berkenvallei broedden nog enkele eidereenden, fazanten en bergeenden, maar dat was zo gering dat die paar broedsels niet gemist worden. Als je ziet hoe het gebied er over de komende jaren uit gaat zien en welke ecologische waarde het weer krijgt, is dat een klein offer. Staatsbosbeheer stelt zich aan.
Verder vertelt Staatsbosbeheer een zeer eenzijdig verhaal: Er zijn niet honderden dieren gecremeerd, ik heb geen verbrand lijk gezien in ieder geval en ik heb er aardig wat omgelopen onderhand. Er zijn hagedissen levend uit smeulende resten komen kruipen. De brand bewoog zich langzaam genoeg om zelfs kuikens te laten ontsnappen. En last but not least, er komt een zeer waardevol gebied voor terug...
Leuk om te weten is dat het afgebrande gebied een deel beslaat van de Boschplaat die Staatsbosbeheer voor recreatie vrij wou geven. En nog leuker is dat Staatsbosbeheer zelf ook pogingen gedaan heeft in die gebieden om gecontroleerd te laten afbranden, als alternatief voor afplaggen. Maar het lukte ze niet. En nu doen ze zielig over die paar verbrande dieren...
|