![]() |
Donor
Hoi,
Ik bezig met een onderzoek voor school. Ik wil namelijk weten hoe julie over orgaandonaties denken. Stel jij je organen beschikbaar na je overlijden? Het belgisch systeem is als volgt, je bent standaard donor.. behalve als je bezwaar aantekent... Zou jij dan bezwaar aantekenen? Ik wil graag weten hoe de meeste mensen erover denken. Groetjes, duy |
Ja, codicil is opgestuurd. Nouja, het codicil niet natuurlijk, maar het formulier waarmee je je inschrijft als donor. Maar je mist twee opties, namelijk 'ik laat mijn nabestaanden beslissen' en 'ik laat een bepaald persoon beslissen, namelijk...'.
|
ja, moet nog codicil opsturen.
maar mn moeder weet het, dus mocht het nu gebeuren, komt het wel goed denk ik |
Ja ik mis idd die 2 opties, om eerlijk te zijn ben ik het vergeten.
Maar de antwoord die ik zoek voor mijn presentatie is vooral waarom mensen het niet doen? Maar toch bedankt voor je opmerking :) |
Ja, maar moet nog codocil opsturen. Ik ben pas 18 geworden dus ik zal binnenkort wel al die papieren krijgen. Ik vind het systeem van altijd donor mits je bezwaar aantekent aan de ene kant wel goed maar aan de andere kant zullen er ook altijd omstandigheden kunnen zijn waardoor mensen die papieren niet ontvangen en dan tegen hun wil toch donor zijn. Dat vind ik wel een bezwaar.
Ik wil zelf wel donor zijn mits mijn nabestaanden daar bezwaar tegen hebben bijvoorbeeld met bot of delen van je ogen ofzo wat je heel duidelijk ziet. Het laatste beeld wat je van iemand ziet blijft je immers altijd bij en zelf hoef ik dat niet meer mee te maken maar mijn nabestaanden wel en ik wil niet dat die er een schrikbeeld op na houden. |
Ja, moet nog codecil opsturen
Ik vergeet het steeds. (en momenteel ben ik het blaadje kwijt) Voorlopig kunnen m'n ouders nog wel beslissen. :) |
Nee, ik ben geen donor. Mijn ouders vonden het geen fijn idee en wilde het niet hebben. Ik wil hun op het moment geen verdriet doen en luister daarom naar ze.
|
Ik vond het te vroeg om deze beslissing nu al echt te nemen. Ik heb voorlopig nee ingevuld, maar ik denk dat daar over een paar jaar verandering in komt. Ik schuif het nu nog even voor me uit, maar uiteindelijk zal ik ook wel donor worden.
|
Mijne is al opgestuurd :)
"Ik ben pas 18 geworden dus ik zal binnenkort wel al die papieren krijgen. " --> ik geloof niet dat je het opgestuurd krijgt (ik iig niet) je moet het zelf aanvragen Zelf vind ik donor zijn goec, maar ik vraag me af of zoon systeem als in België goed is. Ik denk dat je zelf goed moet nadenken voordat je een beslissing neemt. Als iedereen standaart donor is behalve als er bezwaar gemaakt wordt, zijn er altijd mensen die vergeten bezwaar te maken. Ik weet niet of dat handig is. |
Citaat:
|
Citaat:
Bij zoiets denk ik toch dat jij de beslissing moet nemen, en niet je ouders. Verder vind ik het systeem van Belgie heel goed. Voglens mij vergeten veel mensen in Nederland gewoon zo'n ding in te vullen, terwijl wanneer ze erbij na gaan denken misschien best donor willen zijn. Ik heb gestemt: Ja, en ook al opgestuurd |
Citaat:
|
Ik wil ook donor zijn, maar ben nog niet geregistreerd. Moet ik maar eens achteraan.
Ik ben ook voorstander van het Belgische systeem. Door goede voorlichting moet het haalbaar zijn dat er zo min mogelijk mensen niet weten dat ze donor zijn. Zeker als het systeem goed is 'ingeburgerd' zal iedereen weten dat ze donor zijn, tenzij ze bezwaar maken. |
Mijn optie staat er niet bij: mijn nabestaanden mogen dat beslissen.
Dit heb ik twee weken terug ingevuld en opgestuurd. |
Citaat:
Ik heb de mijne dezelfde dag nog opgestuurd en kreeg afgelopen week een bewijsje thuis dat ik ingeschreven ben vanaf 6-6-'04, gek eigenlijk.. als ik morgen dood ga, wil ik ook wel donor zijn hoor... Maar goed, iedereen die dicht bij me staat (ouders, zus en vriend) weet het, dus het is wel duidelijk :) |
Citaat:
|
hm ik ben nog geen 18 maar ik vind eigenlijk, dat als jij zelf geen donor bent, dat je dan ook geen recht heb op iets van iemand anders als je zeer ernstig ziek bent
|
Citaat:
Hmm.. wel moeilijk punt... Ik zou wel willen dat mijn organen in een goed persoon komen, en dat zou mijn familie ook willen.. maar het blijft moeilijk.. [edit]met goed persoon bedoel ik dus geen moordenaar ofzo[/edit] |
Weet ik nog niet, ik laat het aan m'n familie over.
Maar het is donorcodicil, niet codecil. ;) |
Citaat:
|
Ik ben vorig jaar 18 geworden en heb een aantal weken geleden het formulier gekregen. Ik heb aangegeven dat ik mijn organen beschikbaar stel.
@Fleet als je graag al eerder kenbaar wilt maken wat je wensen zijn, kun je ook op Internet een formulier invullen, volgens mij op http://www.donorcodicil.nl |
Ik ben donor van alle organen, heb er zelf toch niks meer aan als ik dood ben he :p
Dat Belgische systeem heeft wel wat, als er ernstige tekorten zijn aan bepaalde dingen. |
Van mij mogen ze alles hebben
|
Nee. Ik ben niet bepaald pro-mensheid, dus zal haar ook niet steunen in haar behoud. Dit is natuurlijk erg toegespitst op het collectief, op individueel niveau ben ik te bang dat een persoon aan wie ik liever geen organen af zou staan deze verkrijgt. Wat dat betreft ben ik erg kritisch. Vervolgens vind ik het belangrijk dat mijn lichaam weer terugkeert naar de natuur. Ik zou graag zo volledig mogelijk begraven willen worden en teruggeven wat mij gegeven is.
|
Citaat:
Je krijgt dat formulier in februari of maart van het jaar waarin je 19 wordt. |
Citaat:
Ik wil best donor zijn, maar ik heb nog geen papieren gehad. Blijkbaar is het niet zo belangrijk, anders zouden ze er wel mee opschieten. |
Ik heb hier veel aan, dank julie....
Meer opmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom. Ik vervolg mijn onderzoek met een nieuwe poll :) |
Ik wil geen donor worden, mensen zijn niet onsterfelijk en horen dat ook niet na te streven.
Daar wou ik et bij laten |
Citaat:
|
Citaat:
|
En nog een andere vraag, waar ik geen antwoord op gekregen.
Zouden julie bezwaar aantekenen als we het belgisch systeem hanteren waar iedereen donor is? |
Citaat:
|
Ja, donor codecil is al opgestuurd
|
DAnk jullie voor de respons, ik heb hier heel veel aan!! (y)
|
Citaat:
|
Ik vind ook dat we hetzelfde systeem als in Belgie moeten krijgen... Zit je iig niet met mensen die te lui zijn om het formulier in te vullen en op te sturen, terwijl ze geen bezwaar hebben om donor te zijn...
|
ja, al opgestuurd
|
Citaat:
|
Ik wil wel donor worden. Het is alleen niet zo erg dat ik special zo'n codiciel aan ge vragen, maar als ik 18 ben dan vul ik het gewoon in
|
Citaat:
|
Ja ik heb aangegeven dat ik donor wil zijn als ik kom te overlijden en ze mogen dan gebruiken wat ze kunnen gebruiken.
Ik heb er dan niets meer aan en wellicht dat iemand anders daardoor geholpen kan worden.. Ik zou het systeem dat ze in België hebben niet willen hebben. Ik vind dat mensen echt moeten kiezen. Doordat ik een formulier kreeg en folders over het donor zijn, ben ik er over na gaan denken.. Wat wil ik precies? Moeten ze van mijn lichaam afblijven, vind ik het een 'eng' idee? Mogen ze mijn organen gebruiken, en zo ja, mogen ze dan alles 'gebruiken' of zijn er ook dingen die ik niet af zou willen staan? Ik heb de folder uitgebreid gelezen en alle mogelijkheden overwogen (je kunt er ook voor kiezen om de keuze over te laten aan je ouders, of andere nabestaanden..) en uiteindelijk heb ik besloten dat ik donor wilde worden. Het belgische systeem zou ik niet willen. Ik heb het gevoel dat je daarbij te weinig keus hebt. Je bent automatisch al donor en je kunt dan een bezwaar aantekenen.. Persoonlijk vind ik dat die keus andersom moet zijn.. Je bent automatisch geen donor en je kunt er voor kiezen om dat wel te worden. (dus wat we in NL hebben..) Misschien dat mensen dan niet snel uit zichzelf donor zullen worden, maar door mensen erop attent te maken kun je er wel voor zorgen dat mensen erover na gaan denken.. zoals het nu in NL gaat vind ik het goed.. In het Belgische systeem mis ik een tussenweg (ik weet niet precies hoe het er werkelijk geregeld is, maar goed..) Kun je er ook voor kiezen om bepaalde organen niet af te staan en andere weer wel...? Kun je er voor kiezen om de keuze te laten aan je nabestaanden? Ben je volledig donor als je geen bezwaar maakt? |
Nee, omdat... Omdat het niet mag van mijn geloof en ik vind het zoiezo een onprettig idee dat iemand met een lichaamsdeel van mij rondloopt. Ik ga dan namelijk niet verder naar het hiernamaals als ik donor wordt. Als diegene ook nog dat lichaamsdeel doorgeeft (als dat kan) als donor dna zit ik hier nog eens 40 jaar :eek:
|
Citaat:
De principe achter de belgisch systeem is, dat je al een keuze minder maakt voor de mens. Ik wil ben nu nog geen donor, omdat ik er niet over wil nadenken. Maar als we het belgisch systeem gaan hanteren zal ik geen bezwaar indienen, het is allemaal heel krom.... |
Citaat:
NL: veel mensen nemen niet de moeite om het formulier op te sturen en worden dus geen donor.. (hoewel ze misschien wel willen) BE: Iedereen is automatisch donor en mensen denken er niet meer echt over na of ze het wel of niet willen.. Ze nemen niet de moeite om het bezwaar in te dienen.. (Hoewel ze misschien bij nader inzien toch liever geen donor zouden zijn.) Ik vind het persoonlijk belangrijk dat ik er goed over heb kunnen nadenken, dat ik meerdere keuzemogelijkheden heb (dus niet alleen ja of nee, maar dat ik ook kan kiezen welke dingen ik NIET wil afstaan en dat ik ook kan kiezen om mijn ouders of iemand anders te laten beslissen hierover).. Mensen moeten er wel op geattendeert worden dat ze die keuze moeten overwegen.. (als ik geen formulier had ontvangen had ik er ook niet zo over nagedacht en was ik ook niet zo snel donor geworden waarschijnlijk.) |
Citaat:
|
Citaat:
ik vergeet het steeds :o |
Citaat:
|
nee ze moeten van me afblijven. ik wil heel mn graf in.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:41. |