![]() |
De bladeren van Yggdrasil
'T verlangen dat ziedert als listig jong vuur
Zoals tranen die gedwee vergaan in hun lot Zoals een kwestie van noodzaak tot elk laatste uur Van alles wat leeft en spiritueel klopt 'T werpt zich tegen al wat zich steekt in uw rug 'T is warmte en koestert wat door tijd is vergaan Want al dat eens stierf keert door verlangen weer terug Door alles wat leeft en met tijd is begaan Zo vielen eens de bladeren van Yggdrasil En wij waren bladeren, kind'ren van tijd Dat wij dat lot zullen voeden in deze cyclus van ziel Is heilig zolang de zonnekar rijdt |
Heers. Niks anders.
|
Hm-hm, erg metal.
Mooi: Want al dat eens stierf keert door verlangen weer terug |
Citaat:
Ik weet alleen niet meer zo goed waar yggdrasil leaf vandaan komt (wat het precies is). Ik speelde wel zo'n spelletje (ragnarok online) waarbij yggdrasil leafs spelers die door monsters gedood waren weer tot leven kon wekken. hmmja, dat is dan weer de nerd die ik ben :D |
Scandinavische mythologie, Yggdrasil is zo'n boom van leven dacht ik. Iets met Midgard ? Ik denk dat de TS je het beter kan uitleggen.
|
uuuuu that makes sense
|
Yggdrasil is inderdaad de heilige taxus of levensboom die haar wortels en takken uitstrekt over vele werelden (ja, oa Midgard (de fysieke wereld))
Het is ook de boom waaraan Odin zijn runenlied leerde, wat veel kwesties van 'het leven' omvat. Het is trouwens niet alleen Scandinavisch maar ook Teutoons (Germaans) en Keltisch |
Oh ik wist niet dat die metafoor zich ook buiten Scandinavie liet vertellen. Staat Odins runenlied in direct verband met een van de nieuwere alba van Therion, Secret of the Runes ? Dat vond ik toentertijd een mooi album (: Het is geheel gewijd aan die mythologie, beginnend met Ginnungagap etc.
|
Citaat:
Dat Odin aan de Yggdrasil hing is volgens sommigen zelfs vergelijkbaar met de kruisiging van Jezus. |
Ja, mooi.
Hoe was 't in Vinland? :) |
Jammer dat die eennalaatste regel iets te lang is, verder vind ik hem heel erg sterk, hij loopt goed, de rijm komt niet geforceerd over, je taalgebruik heeft iets klassieks(positief), ja, heel sterk gedaan.
|
Citaat:
|
Dichterlijke vrijheid is zeker ook 't em 's met een hoofdletter schijven aan het begin van een zin? ;)
Hoe dan ook, lekker metrum en mooi beeldspraak. |
Citaat:
Maar bedankt, en ook de rest die zich positief danwel negatief uitten. :) Offtopic: Vinland was geweldig, ookal zijn de inwoners verknipt en ontbreekt het 'm van cultuur |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:22. |