Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Wat maakt de interesse in oorlog zo groot? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=843211)

Boogie 18-05-2004 00:24

Wat maakt de interesse in oorlog zo groot?

Een van de meest populaire soorten computerspellen zijn de spellen die gaan over oorlog. De bekendste veldslagen uit de historie kunnen worden nagespeeld in verscheidene games. Het werk van een hooggeplaatste strateeg, een simpele soldaat of een koelbloedige moordenaar kan worden gesimuleerd.

Ook de filmindustrie speelt dankbaar in op dit genre. In menig film wordt een partij Vietnamezen, Russen of Duitsers afgeslacht, tot vermaak van een groot publiek.

Waarom is de mens zo geïnteresseerd in oorlog, terwijl het juist een grote bedreiging is voor dezelfde mensheid? Waarom vindt men dit zo aantrekkelijk?

Maarten 18-05-2004 07:30

Interessante vraag, ik denk dat het vooral met macht te maken heeft. Het zijn vaak spelletjes waarbij je voor god speelt en over leven en dood beslist en dit spreekt veel mensen aan, want die houden wel van controle.

Doc Holliday 18-05-2004 07:57

Oorlog zit in de mens.

Je kan een kind wel uit een oorlog halen, maar hoe haal je de oorlog uit een kind? Wie kan tegenwoordig nog zeggen dat ie geen oorlog heeft meegemaakt? Niemand toch? We zien alles op tv, en alles word sensatie en mooi gemaakt. Al die oorlogfilms, games en dergelijke weerspiegelen niks van de gruwelen die echt gebeurt zijn. Op die manier is oorlog actie, spanning, ect.

Mensen beseffen niet dat in elke oorlog gruweldaden worden verricht. Kijk maar naar Irak met dat beruchte filmpje, en de martelingen die de Amerikanen op hun geweten hebben. DAT is oorlog. Mensen hebben de illusie dat oorlog ook "eerlijk" kan. En zon "eerlijke" oorlog zie je altijd op het bioscoop scherm of game.

Isa 18-05-2004 08:26

de spanning. hoe haal je de oorlog uit een kind? door van oorlog te houden en geen angst aan te jagen.

Doc Holliday 18-05-2004 08:28

Citaat:

Isa schreef op 18-05-2004 @ 09:26 :
de spanning. hoe haal je de oorlog uit een kind? door van oorlog te houden en geen angst aan te jagen.
Ik zat net te denken. Wie heeft als kind nou NIET met een namaak-pistool oorlogje gespeeld? Raar eigenlijk, je groeit er gewoon helemaal mee op.

metallicpatrick 18-05-2004 11:59

ik..en dat ga ik mijn kinderen ook niet laten doen...

maar bij oorlogsgames gaat het om de spanning denk ik..

maartis totaal niet zoals in het echt

Boogie 18-05-2004 12:09

Volgens mij is het meer dan alleen de spanning rond de film of de game. Bijvoorbeeld wapens alleen al zijn erg geliefd, terwijl er aan een wapen op zich geen spanning zit.

JaJ 18-05-2004 19:34

een spel spelen betekend meestal competitie
en oorlog is een zeer goed voorbeeld van competitie.
verder is het niet erg moeilijk meestal, ik heb nog nooit een strategie gezien met echte puzzels (wcIII, maar dat is niet echt een uitdaging)

en dan denk ik dat het ook nog zo is dat kinderen met een soort van oorlogsrollenpatroon opgroeien, zoals jongens en meisjes zeg maar. kinderen schijnen te dromen van heldhaftig zijn ofzo, zich willen bewijzen. en misschien hangt het wel samen met het rollenpatroon, want ik ken veel minder meisjes die oorlog spellen spelen, dan jongens eigenlijk.

films idem

metallicpatrick 19-05-2004 10:20

denk dat het op een of andere manier ingeburgerd zit in de cultuur

maar idd wat boogie zegt.....mensen vinden wapens ook interesant....nou moet ik zeggen dat ik ook wel gefascineerd kan raken over middeleeuws wapentuig...

maar geweren niet..
ik denk dat het een soort "beter zijn dan iemand anders" inhoudt...

en dat staat dan weer in verband met iemand doodschieten..

Shai-Hulud 19-05-2004 12:49

Ik denk dat met die nieuwe technologieen van tegenwoordig, mensen minder buitenshuis komen om te spelen. Tegenwoordig spelen veel meer mensen spelletjes via het internet met anderen. Dit is alleen mogelijk bij competitie (zoals JaJ heeft gezegt) of cooperatie. Dan kom je dus bijna altijd uit op oorlogsspelletjes, of zijn er andere spellen die je cooperatief kan spelen? (je hebt ook race spellen natuurlijk)

Verder geloof ik dat er in de geschiedenis iemand was die had gezegt dat oorlog voeren een mannelijke bezigheid was (dat is misschien een van de redenen waarom vrouwen er niet zoveel voor voelen). We komen in een steeds softere maatschappij waarin je wel vrijheden hebt maar ook veel fysieke beperkingen. Ik denk dat het belangrijk is dat we ons kunnen afreageren en ik zie zogauw niet een betere oplossing dan wargames spelen.

FuSe 19-05-2004 14:14

gesimuleerd gevoel van macht

Kuiop 19-05-2004 21:10

Ik denk dat de intresse voor oorlog aantrekkelijk is vanwege een stukje natuur wat nog in de mens zit.
Het jagen op dieren, zoals wij heel vroeger op dieren gingen jagen.
Met flink geweld deden we dat, waarschijnlijk mist de mens toch dat toch een beetje en maakt de interesse voor oorlog zo groot.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:18.