![]() |
regenboog
Elke keer als ik een regenboog zie, vraag ik me af waarom die er juist zo uit ziet. Dat de breking van het licht dat op de regendruppels valt de kleuren veroorzaakt snap ik. Maar waarom is het een boog? En waarom prikt hij aan twee kanten in de aarde? Of in elk geval lijkt het dat het zo is?
Heeft de boogvorm iets te maken met het feit dat de aarde rond is? En als ik een regenboog zie, ziet iemand anders hem dan precies op dezelfde plaats? Of zie ik als ik 10 meter opschuif gewoon weer een nieuwe regenboog? |
Ja da's wel raar want als ik op een mooie woensdag in de zomer de tuinslang op mijn hond of konijn of wat dan ook zet, dan komt er ook een golf van troetelbeertjeslicht, en ook in de vorm van een boog, hoewel je deze niet helemaal ziet, je ziet slechts een gedeelte van de boog.
Hier gaan we over nadenken. Hoeaap |
Citaat:
|
het schijnt dat als je in een vliegtuig zit je geen regenBOOG, maar een regenCIRKEL ziet. Het is dus denk ik een boog, omdat je een deel niet ziet als je op de aarde staat omdat diezelfde aarde in de weg zit.
Wist je trouwens dat als je onder een bepaalde hoek naar een regnboog kijkt, je altijd een tweede regenboog er schuin achter kunt zien? Deze heeft, geloof ik precies een tegenovergestelde kleurvolgorde dan de voorste regenboog... |
Je ziet hem volgens mij niet van elke positie op dezelfde plaats. Anders zou je erin kunnen gaan staan en dat is mij nog nooit gelukt.
|
Citaat:
|
Misschien klinkt het idioot (ik ben nu eenmaal geen krak), maar een regenboog blijft nog altijd gezichtsbedrog .Een fata morgana zou je 't bijna kunnen noemen. De weerspiegeling van de zon op de regen.
|
|
het is geen boog, het is een cirkel.
|
Citaat:
|
Misschien heb je hier wat aan. Deze link komt binnenkort ook bij de links voor Natuurkunde te staan.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:16. |