![]() |
Zelfmoord, egoistisch of niet???
We meoten een verslag maken voor Godsdienst i.v.m. ethiek en moraal en nu zou ik jullie meningen willen hebben over zelfmoord, vind jij dat iemand het recht heeft om dit te doen en of het egoistisch is of niet??
Alvast bedankt voor jullie reacties Jacqueline en Jitske |
Het recht op zelfbeschikking gaat bij mij boven alles, een individu heeft het recht zijn eigen leven te nemen.
Het is juist egoìstisch van de mensen die het egoïstisch vinden, ze denken alleen maar aan hun eigen pijn als iemand overlijdt, niet aan het mogelijke leed dat de ander misschien bespaard blijft. |
De socioloog Emile Durkheim heeft hier een hele studie aan gewijd waaruit blijkt dat er twee soorten zelfmoord zijn, namelijk egoïstische en altruistische. Hij beschouwt echter egoïstische zelfmoord niet als de "schuld" van die persoon zelf, maar van het feit dat die persoon te weinig houvast heeft in de samenleving waarin hij leeft. Altruistische zelfmoord is dan weer het gevolg van te sterke groepsbindingen. Het voorbeeld bij uitstek daarvan is 9/11. Die terroristen pleegden zelfmoord, niet voor zichzelf, maar voor hun geloof en hun gemeenschap.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Je kan natuurlijk niet alleen zeggen dat het recht tot zelfbeschikking overheerst, natuurlijk doe je er heel erg veel mensen verdriet mee, mensen die veel om je geven (ookal heb je het zelf misschien niet door). Dat zou een reden kunnen zijn dat je het niet doet, of alleen een poging doet. met een poging roep je eigenlijk om aandacht en zo kom je er misschien toch achter dat er genoeg mensen om je geven en dan krijg je mischien ook passende hulp waardoor je later afziet van je 'zelfmoord',
voor iemand die echt wanhopig is en/of in een parket zitten waar ze echt niet meer uitkomen vind ik dat ze het zelf moeten weten. Het is dan wel niet leuk voor de nabestaanden, het is en blijft de eigen keuze van de persoon die het doet!! Het verdriet dat je andere aan doet (als de persoon zich al realiseerd dat hij dat doet) weegt niet altijd op tegen je eigen verdriet en wil om te sterven, en wij vinden dat meer mensen dat moeten begrijpen en respecteren!! |
Citaat:
Echter, ik ben er wél voor mensen zoveel mogelijk te blijven ondersteunen, te begeleiden en natuurlijk ook afraden. Zelfmoord dient controleerbaar en beschaafd te blijven. Eerst naar de zieleknijper, dan zien we wel verder. |
Citaat:
|
ik vind dat als je zelfmoord wilt plegen dit met degenen die je achter laat moet bespreken, zij moeten kunnen begrijpen waarom je uit het leven stapt, anders zitten ze hun hele leven met vragen, en dat vind ik egoïstisch!!!
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:42. |