![]() |
Biologie, aders
Heyheey
Vraagje; hoe kan het dat alle aders zuurstofarm zijn behalve longaders en de navelstrengader? Hoe komt dat? Groetjes! |
Het zuurstofrijke bloed wordt door een slagaders naar weefsels en organen gebracht. Daar wordt de zuurstof afgegeven aan die weefsels en organen want die hebben dat nodig om hun functie uit te oefenen. Als de zuurstof daar afgegeven is aan de weefsels en organen en koolstofdioxide uit de weefsels en organen is opgenomen stroomt het zuurstofarme bloed terug richting de longen en het hart om daar weer zuurstof op te nemen zodat ze het weer kunnen gaan afgeven aan weefsels en organen die dat nodig hebben.
|
Ja dat snap ik, maar hoezo zijn er dan die 2 uitzonderingen en hoe komt het dat die dan toch ''ader'' heten maar zuurstofrijk zijn? waarom noemen ze die dan niet slagaders? dus dan is én de longslagader zuurstofrijk én de longader? waardoor wordt dan het zuurstofarme bloed verplaatst? idem met navelstrengslagader en ader...
ik word er nie wijs uit... :confused: |
denk eens even na:
in het algemeen voeren slagaders het bloed van het hart vandaan en de aders voeren het bloed naar het hart toe. Kijk eens naar de longslagader. Het bloed gaat van de rechter kamer de slagader in. Dit is zuurstofarm bloed uit de holle aders. --> uitzondering 1: bloed in de longslagaders is zuurstofarm. daarna komt het bloed in de longhaarvaten, waar de gaswisseling plaats vind. De CO2 gaat de longen in en de O2 komt in het bloed. In de longaders (bloed gaat van longen naar hart) is het bloed dus zuurstofrijk --> uitzondering 2: bloed in longaders is zuurstofrijk. snappie ;) |
jaja ik snap thnx! :cool: longader komt dus in linkerboezem uit (zuurstofrijk daar) maar why noemen ze de longslagader dan niet gewoon longader en de longader longslagader :D dat zou een heel stuk gemakkelijker zijn aangezien normaal een ader zuurstofarm is...
hehe :p |
Citaat:
|
welke gek heeft dat nu weer bedacht :D
(en neej ik hoef geen antwoord :p ) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:25. |