![]() |
Rechten op VU of UvA?
Ik wil studeren in Amsterdam, welke van de twee universiteiten is het beste?
|
Ik zou naar de UvA gaan. Bij de VU heb ik altijd het idee dat dat nogal zweverig is. Overigens verschilt de kwaliteit van de rechtenstudie bij beide uni's niet veel van elkaar.
|
Ik kan je niks vertellen over de studie, maar ik studeer wel aan de UvA... erg relaxte sfeer en erg gezellig(y) En we hebben de mooiste gebouwen van Amsterdam;) Ik heb het idee dat de VU maar een boerenuni is:o
|
Citaat:
Wat de kwaliteit betreft: dat zegt nog niks. Even *goed*, of even *slecht*? Ik vermoed het laatste? |
Beide universiteiten in het Amsterdamsche blijven gewoon wat achter bij het niveau van universiteiten als Nijmegen of Tilburg, als het gaat om de kwaliteit van de studie rechtsgeleerdheid. Dat is wel een feit.
|
Citaat:
|
Citaat:
Natuurlijk is het altijd subjectief, maar wat is dat nou niet? Ergens moet je een vlaggetje in de grond prikken en zeggen: hier leg ik mijn meetpunt. :) |
Citaat:
Was je etentje nog leuk:o |
Citaat:
En ja ik hap snel...ik hou van bijten :D :o |
Citaat:
Aangezien ik toen geen zin had in koken, ben ik met een paar studiegenoten maar een patatje gaan verorberen op het Leidseplein. Ook gezellig:) |
Citaat:
|
Citaat:
Had ik laatst toen heel fijn de sneltrein naar Utrecht uitviel (beter over Schiphol-Duivendrecht kunnen reizen:|), aansluiting gemist en heel fijn een uur wachten. Lang leve de stations restauratie en de BK(y)! |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
:rolleyes:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ach ja, boerenuni, zweverig.....
Het moge natuurlijk duidelijk zijn dat echt kundige studenten op de VU worden opgeleid. :D Maar nu ff serieus: in het geval van rechten, uitstekende docenten (op een enkeling na) en goede hoor- en werkcolleges waardoor je goed de stof begrijpt. Het zal gerust dat de UVA qua stof ook goed is, maar de verhalen die ik hoor van rechten daar, is dat je het allemaal zelf uit mag zoeken en dat de colleges wat minder zijn. Zijn natuurlijk allemaal meningen, maar ik ben iig heel erg te spreken over de VU. |
Citaat:
|
ik ben zelf ook aan het kijken voor rechten. wat me opvalt is dat je op de uu veel meer soorten masters kan volgen dan op de vu. op de vu heb je economische-recht master en ook geen internationaal. Kan ik beter voor de uu kiezen?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Op een enkeling na vind ik dat de docenten van de rechtenfaculteit van de VU dit prima doen. Bovendien kun je naar een werkcollege van een andere docent als de betreffende docent waar jij bij zit jou niet bevalt. Wel wordt (meestal) van je verwacht dat je je werkcollege stof hebt bestudeerd en gemaakt. Dit zorgt ook voor een hoger niveau van de colleges. |
Citaat:
|
Werkgroepen waar je interactief mee moet doen zijn meh. Mijn manier van studeren was simpel: hoorcolleges skippen waar mogelijk, werkcolleges volgen waar je de antwoorden op de casusposities kreeg. Het merendeel van deze werkcolleges was gelukkig niet interactief en vergde dus ook zowat geen voorbereiding. Als laatste stap het leren en tentamen halen. :p
Eitje. :D :nono: lambal :nono: |
Ja ik wil dus ook Rechten gaan studeren, in Amsterdam of Utrecht. En nou niet allemaal heel hard gaan gillen dat ik naar Tilburg of Nijmegen moet komen, want dat doe ik toch niet :)
Anyway.. toen ik op de VU was, vond ik de sfeer behoorlijk tegenvallen, beetje saai (gebouw was ook zo somber..) en inderdaad voor 'saaie mensen'. Ik weet het, echt een enorm vooroordeel, maar toch wel opvallend daar meer mensen een negatief beeld hebben bij de VU. Utrecht trekt mij qua stad denk ik het meeste, maar ik wil ook naar de uni kijken. Ik lees hier dat Utrecht het niet zo goed doet qua Rechten, maar zijn hier ook UU-studenten die het daar totaal niet mee-eens zijn? En de UvA staat ook niet zo goed te boek? Of is dat ook maar een mening? Of kan ik echt maar beter naar de VU gaan? (van deze 3 dan: UvA, UU, VU) |
Kijk, je kunt natuurlijk waarde hechten aan die onderzoeken in bijv. de Elsevier studie-enquete, maar je moet ze ook niet teveel gewicht toekennen. Het is echt niet zo dat je met een bul uit Nijmegen en Tilburg (hoogste cijfers in Elsevier/IOWO Faculty Rating) altijd een baan krijgt en met een bul uit Amsterdam (scoort het laagst) nergens. Die diploma's verschillen maar binnen een heel klein gebiedje van elkaar - staar je niet blind op onderzoeksverschillen. Een jurist uit Amsterdam of Utrecht is net zo goed als éentje of Groningen of Nijmegen.
|
Citaat:
|
Citaat:
Rechten studeren aan de gereformeerde VU is denk ik meer Normen & Waarden studeren, studeren aan de UvA is meer bier drinken in A'dam centrum. Utrecht is een redelijke middenmoter, op internationaal vlak wel behoorlijk goed. |
Citaat:
|
maar dat was mijn vraag niet ;) ik ga sowieso niet naar een stad waarvoor ik 2 uur moet treinen :)
|
Ik heb me ingeschreven voor de VU, maar nu hoor ik veeeeel slechte reacties voor de VU... :s
Maar volgens mij is de VU niet zo heel erg slecht hoor! Ik had nml laatst zo'n beoordeling gezien (hij was niet uitgevoerd door hen zelf) en daar stonden ze boven aan! Ik zou er trouwens niet heen als het mij geen goede school lijkt. En de VU zweverig? No way! Het is juist hartstikke goed geregeld. Integenstelling tot de UVA. De UVA heeft misschien een leuker gebouw... maar wat weegt dat tegen een goed georganiseerde opleiding? DUZ... VU RULEZ!!! En Amsterdam is toch wel dé stad waar het allemaal gebeurd! |
Citaat:
Just like me:o Gevolg: ik koos een studie waarvoor ik 2,5 uur heen en meestal 3 uur terug moest reizen:eek: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ben je nou gek! Natuurlijk kies je voor UVA!
|
Citaat:
|
ik heb de folders van de vu binnengekregen, best leuk allemaal om te lezen. Ga zeker een keertje kijken op een infodag.
Wat me opvalt is dat ze maar 3 masters hebben, maar dat je binnen de master nederlandsrecht wel 8 kanten op kan. hoe moet ik dit zien? |
Eej er is niks mis met buitenveldert he :D
|
Citaat:
Citaat:
Daarnaast haat ik de JFV (juridische faculteitsvereniging) in Nijmegen die over elk shitnieuwtje een powerpointpresentatie met muziek van Gloria Estefan maakt en aan het begin van hoorcolleges afdraait. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
In een foldertje zijn alle uni's en alle studies leuk. :D Binnen Nederlands Recht 8 masters lijkt me sterk. Meestal zijn dat er ongeveer 4: 1 Een master Staats&Bestuursrecht / Publiekrecht 2 Een master Strafrecht 3 Een master Privaatrecht 4 Een master Bderijfsrecht / Ondernemingsrecht We komt het voor dat je met een bachelor NR ook toegelaten wordt tot bepaalde andere masters. Duidelijk? Zo niet, laat het dan even weten. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:02. |