![]() |
Mount Everest werkelijk de hoogste berg ter wereld?
Is de Mount Everest werkelijk de hoogste berg ter wereld?
Ik hoorde laatst namelijk dat dat helemaal niet zo is, maar daar een berg genaamd K2 veel hoger is. Klopt dat? Of is dat onzin? |
|
De K2 is niet hoger dan de Mt Everest (~8610m tegenover ~8850m). De K2 is daarentegen wel de zwaarste beklimming die er is.
|
Er is dacht ik nog een hogere berg ergens in zee, maar die steekt een klein stukje boven water uit.
Vanaf de voet van de berg tot aan de top is hij wel hoger dan de ME. |
|
als we de zee-dieptes meetellen:
*kuch* marianentrog *kuch* |
Citaat:
|
een gat is een omgekeerde berg :p
|
Citaat:
|
volgens de donald duck was het een andere toch?
|
Citaat:
ja, maar die hadden ze opgeblazen dus telt dat niet meer :) |
Die ene berg die hoger is is dat niet de kili manjeiro?
|
Citaat:
Hoogste berg van Afrika, dat wel;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
o dus toch :rolleyes:
|
ik zat er zo is over te denken.. maar als je logisch nadenkt.. wonen wij ook op 1 hoge berg.. want als je de zee wegdenkt, dan is er geen water maar alleen maar bergen.
|
Een berg ergens bij hawaii (correct me if I'm wrong, t was zo'n tropisch eiland) is hoger, maar begint een paar duizend meter onder zeeniveau en komt dus lager dan de everest uit.
Everest is de hoogste. |
Citaat:
|
volgens de donald duck is het niet de hoogste...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De Mount Everest is het hoogste punt op aarde. Volgens mij is het zo het beste uit te drukken.
|
Citaat:
|
Citaat:
volgens donald duck was het de Mama Wambam oid, en die hadden ze opgeblazen :D :D |
Citaat:
als je in de marianentrog (?) gaat staan is de ME nog steeds de hoogste berg ter wereld, dan is hij 21 km hoog, en is niet de niet-trog-zeebodem de hoogste oid. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Everest hoogst, marianentrog (nee, dat is geen berg) diepst.
|
http://pweb.jps.net/~prichins/everest.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geografische_extremen hoogten Hoogste berg van voet tot top: Mauna Loa, Hawaii, VS, ruim 13000 meter (waarvan 4.168 m boven het zee-oppervlak) Hoogste actieve vulkaan: Cotopaxi, Ecuador, 5.897 Grootste berg: Kilimanjaro, Tanzania, 80x60 km Grootste gebergte (land): Himalaya, 2500 km lang, 150-280 km breed Grootste gebergte (onder water): Mid-atlantische rug, 15000 km lang, 1600 km breed Langste gebergte (land): Andes, ruim 14000 km diepten Filipijnentrog, Grote Oceaan, 11.524 Marianentrog, Grote Oceaan, 11.034 Tongatrog, Grote Oceaan, 10.882 Japantrog, Grote Oceaan, 10.554 Koerilentrog, Grote Oceaan, 10.542 Mindanaotrog, Grote Oceaan, 10.497 Kermadectrog, Grote Oceaan, 10.047 Puerto-Ricotrog, Atlantische Oceaan, 9.219 Peru-Chilitrog, Grote Oceaan, 8.050 Aleoetentrog, Grote Oceaan, 7.822 Kaaimantrog, Atlantische Oceaan, 7.680 laagten laagste punt op het land: oevers van de Dode Zee, ca. 400 meter onder zeeniveau en nog immer dalend. diepste grot: Réseau Jean Bernard (Frankrijk), 1.602 m ...discussie klaar? ;) |
het was de Mama Rambam, volgens de donald duck. met de R van Dolfijn.( was mooiste verhaaltje van de laatste jaren :o )
ontopic: volgens mij is de ME gewoon de hoogste. :| |
Citaat:
|
Je moeder heeft op school altijd geleerd dat Bonn de hoofdstad van West-Duitsland was.
Heb ik ook altijd geleerd, maar er zijn dingen veranderd. Zo ook in onze troggentrivia. http://www.planet.nl/planet/show/id=...3436/sc=bb10bb |
Citaat:
|
Kilimanjaro = hoogste vulkaan
Mount Everest = hoogste berg (veel hoger kan niet, geologisch onmogelijk...) Hawaï = grootste hoogteverschil Marianentrog = diepste trog |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:57. |