Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=83)
-   -   de pest zWARTE DOOD!!!!! (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=846120)

Paulo Nuńez 21-05-2004 02:27

de pest zWARTE DOOD!!!!!

hoe kon het dat sommige mensen de pest overleefden?
ik ga later verder op deze vraag in maar het begin is gemaakt :) :|

Gatara 21-05-2004 15:20

Hygiene en immuniteit, denk ik.

Keyser Saus 22-05-2004 13:04

Citaat:

Gatara schreef op 21-05-2004 @ 16:20 :
Hygiene en immuniteit, denk ik.
En een glaasje geluk. ;)

professor2 22-05-2004 17:30

de pest was ook eer niet zo dodelijk hoor
een gezond iemand die goed werd verzorgd had best eenr edelijke kans :)

Paulo Nuńez 23-05-2004 13:06

Citaat:

professor2 schreef op 22-05-2004 @ 18:30 :
de pest was ook eer niet zo dodelijk hoor
een gezond iemand die goed werd verzorgd had best eenr edelijke kans :)

Ja totdat je besmet raakt en dan ben je niet meer gezond, en aangezien ze het in het begin de ziekte helemaal verkeerd inschatten enzo... vind ik het nog steeds bijzonder intressant wat nu precieze oorzaken zijn

Corine 27-05-2004 18:57

Hey,

Lees ook eens "De zwarte dood" van Norman F. Cantor.
Zeer de moeite waard. Een wetenschappelijk verantwoorde visie op de pest en de gevolgen daarvan

Misterious M 20-07-2004 21:33

Sommigen hadden het gen Delta 32 = immuun.

Ghost 21-07-2004 00:04

sommigen hadden het geld om zich te omringen met een muur van vuur...

SRV 23-07-2004 22:19

Citaat:

Ghost schreef op 21-07-2004 @ 01:04 :
precies en daar bleven ze dan zitten totdat de pest weer verder getrokken was naar andere steden.

Mr.Hypert€xt 30-08-2004 12:08

Citaat:

Ghost schreef op 21-07-2004 @ 01:04 :
Nou, dat waren er niet 'sommigen' Er is bekend dat er een bisschop was die dat heeft gedaan

Citaat:

Het bestrijden van de pest: Isolering en Vuur

De Italiaanse dichter Giovani Boccacio beschrijft in zijn meesterwerk Decamerone een landhuis, waarin zeven dames en heren bijeen waren gekomen om de pest in Florence te ontlopen. Terwijl ze op het wijken van het gevaar wachtten, doodden ze de tijd met het aan elkaar vertellen van verhalen.

Ook op grotere schaal bewees afzondering een uitstekend middel te zijn; grote delen van Polen bleven hierdoor wellicht verschoond, want de bestuurders hadden hier een quarantaine ingesteld. Ook paus Clemens VI, die zijn residentie in het zuidfranse Avignon had, redde zijn leven door isolering. Op aanraden van zijn arts trok hij zich in zijn privevertrekken terug, waar hij verscheidene weken in eenzaamheid doorbracht. Ondanks de hitte van de zomer brandden hier constant twee grote vuren. Deze geneeskundige raad ws zeer zinvol, want de hitte weerde de vlooien af. Een Engelse edelman redde ook door vuur zijn leven. Onbarmhartig liet hij een nabijgelegen dorp waar de pest was uitgebroken plat branden. Noch de vlammen, noch de vlooien bereikten zijn huis.
Wat mij het beste lijkt is naar het platteland trekken. Hoewel daar ook ratten zullen zijn is de kans op besmetting veel kleiner. Maarja, toendertijd werdt het algemeen aanvaard dat de pest een straf van 'god' was, dus mensen ondergingen hun lot maar.

Opzich zou ik Europa anno 1350 wel eens willen zien, hoe gek dat ook klinkt.

Nog wat links:

http://histoportal.com/middeleeuwen/depest.htm

http://gemeentearchief.amsterdam.nl/...tot_aids/pest/

thalia 30-08-2004 14:02

Citaat:

Paulo Nuńez schreef op 23-05-2004 @ 14:06 :
vind ik het nog steeds bijzonder intressant wat nu precieze oorzaken zijn
Zoals al eerder gezegd: ratten, maar dit waren enkel de ziekteverspreiders, de echte dragers, waren vlooien.
Deze brachten het virus vanuit Azië naar Europa via ratten.
De rat werd gebeten door een andere vlo en deze vlo sprong over op eender welk levend wezen.
Aangezien in de middeleeuwen de hygiëne alles behalve optimaal was (uitwerpselen e.d. op de straten), was dit een festijn voor het ongedierte, waardoor de ziekte zich nog sneller verspreidde.

herr renz 30-08-2004 22:56

jah waarom zijn er mensen die de pest overleefd hebben. Niet iedereen is door de pokémon-rage besmet geraakt (betere vergelijking? xD)

Sommige mensen geraakte niet in aanraking met de ziekte (of de vlo die de ziekte verspreiden) sommige waren immuun & sommige waren gezond en weerbaar genoeg.

Mr.Hypert€xt 30-08-2004 23:07

Citaat:

herr renz schreef op 30-08-2004 @ 23:56 :
jah waarom zijn er mensen die de pest overleefd hebben. Hitler heeft ook niet alle Joden kunnen doden...

Moet dat nou weer...zo'n vergelijking. :rolleyes:

herr renz 30-08-2004 23:23

Citaat:

Mr.Hypert€xt schreef op 31-08-2004 @ 00:07 :
Moet dat nou weer...zo'n vergelijking. :rolleyes:
eerste dat in mij opkwam...

(hebt al gewijzigd in iets onschuldigs ma nu komt de betekenis minder goe over =p)

Mr.Hypert€xt 31-08-2004 14:35

Citaat:

herr renz schreef op 31-08-2004 @ 00:23 :
eerste dat in mij opkwam...

(hebt al gewijzigd in iets onschuldigs ma nu komt de betekenis minder goe over =p)

Hitlervergelijkingen zijn niet leuk en niet respectvol.

=zwart wit= 31-08-2004 15:29

Citaat:

Mr.Hypert€xt schreef op 31-08-2004 @ 15:35 :
Hitlervergelijkingen zijn niet leuk en niet respectvol.
aangezien je zeer waarschijnlijk zelf niet de 2e wo hebt meegemaakt, vind ik je reactie iets wat misplaatst.

dit is niet gemeend.

---------
@topic :

antwoord op de vraag: geluk, goede gezondheid, afzondering.

ik denk dat je beter een goed boek er over kunt lezen :).

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:02.