![]() |
afspraak gyneacoloog
hey
ik heb binnen enkele dagen men eersteafspraak met de gyneacoloog :eek: kan iemand me tips geven of me wat voorbereiden? men hartje gaat er nu al verschrikkelijk tekeer van :bloos: :confused: |
Nou, het lijkt me niet onwijs spannend. Zeker de eerste keer zal hij misschien vooral vragen stellen?
Waarvoor moet je er eigenlijk heen? |
t is gewoon eerst een gesprek over wat je hebt, daarna word je meestal onderzocht, doet geen pijn ofzo als je je maar ontspant.
|
Waarom moet je daarheen dan?
|
Citaat:
|
in belgie moet je normaal vanaf je de pil hebt altijd 1keer per jaar een onderzoek
ik kreeg mijn pil gewoon van de dokter (zonder onderzoek) maar sinds ik men moeder zie aftakelen van baarmoederkanker :( heb ik toch besloten om naar de gyneacoloog tegaan er is dus (hopelijk) niets aan de hand |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het is net zoiets als je oren uitlaten spuiten, naar gevoel maar verder helemaal niets. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Soms is iets lichamelijk niet zo erg, maar psychisch wel. ;)
Misschien dat dat (ook) bedoeld wordt? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En naar gevoel vond ik het eigenlijk ookal niet, gewoon goed ontspannen. :) |
Ligt er aan waar voor je er naartoe gaat.
Als je absoluut geen inwendig onderzoek wilt moet je vragen of de gyneacoloog het volgende proberen: hij moet dan de kop van de echoscoop op je vagina drukken en dan op de hoogst mogelijke frequentie van de straling (ik weet niet zeker of het rontgenstraling zijn) maar goed, die frequentie kun je dus instellen. Als het goed is... kan hij dan ook al veel zien. Maar het gaat er echt om waarvoor je naar de gyneacaloog gaat. Maak je maar niet te veel zorgen. |
Citaat:
En ja ach, over die schaamte. Die vent of vrouw ziet er honderden en ze zijn allemaal hetzelfde. Met haar, zonder haar, met piercingen, zonder piercingen, met tattoo's (ze bestaan :eek: ) of zonder. Rood, paars, roze of wit. Daar moet je je denk ik ook overheen zetten :o |
Meis, ik vond het ook doodeng, de eerste keer bij een gynaecoloog. Maar ze zijn echt heel aardig, zeker met jonge meisjes zijn ze heel erg voorzichtig, want ze weten best dat je het eng vindt. Ze leggen je van te voren netjes uit wat ze gaan doen.
Als je voor een algemene check up komt gaan ze eerst wat vragen stellen. Neem je menstruatiekalender mee, want ze willen wel weten wanneer je voor het laatst ongesteld was, zodat ze weten op welk punt in je cyclus je zit. De gynaecologische stoel met die beugels is opvallenn comfortabelm trouwens, je kunt je echt heel goed ontspannen. Een speculum houden ze eerst onder de warme kraan, dan is ie warm en glad, en ze pakken een kleien maatje. Het speculum brenegen ze echt heel voorzichtig in, het is jouw feessie, zei de mijne, ik mocht zelf bepalen hoe of wat. En hij zat eigenlijk best snel. Het opendoen is wat minder prettig, want het rekt je spieren op en dat ben je niet gewend. Gewoon zeggen als het vervelend voelt, dan stoppen ze even met openzetten, om jouw lichaam tijd te geven aan dat rare ding te wennen. Van het uitstrijkje zelf voel je eigenlijk niks. Het kriebelt in je buik, dat was wel gek. Daarna gaan ze met een spateltje langs je baarmoedermond, en dat voel je wel even, maar het is minder erg dan buikpijn van ongesteld worden en het duurt maar even. Ze kunnen niet eerst een inwendig onderzoek met de hand doen en dan pas een uitstrijkje, dus daar beginnen ze echt mee. Daarna halen ze dus het speculum er weer uit, dat is een opluchting. Van de vingers erna in je merk je dan dus echt geen klap, de schuurdeur staat al open. Hij heeft een of twee vingers in je, en drukt met de andere hand op je buik. Dit is absoluut niet vervelend of pijnlijk, hij heeft een handschoen aan en gebruikt glijmiddel. Het is een raar idee dat een vent daar met je bezig is en je hebt nog niet eens een zoen van hem gehad, maar goed. Je hoeft het ook niet lekker te vinden! Zorg dus altijd dat je net geplast hebt! De echo stelt ook niks voor. Je zit met je benen opgetrokken half zittend half liggend, en met glijmiddel brengen ze een duimdik buisje een vinger diep naar binnen. Dat doen ze heel voorzichtig, als het onprettig is moet je zelf even je bekken kanteken en meewerken. Dat is helemaal niet erg. Dan hgaan ze even roeren en zoeken, en ja hoor, dan verschijnt op het TV schermpje jouw baarmoedermond in beeld, en dan gaan ze ook nog op zoek naar je eierstokken. Dat is rete interessant, en je vergeet echt helemaal dat je daar ligt. Je mag als het buisje in je zit gewoon weer je benen bij elkaar doen. Ze zitten echt niet met blote billen, ze zien de hele dag niet anders. Ga gewoon babbelen met ze, dan is het nog een soortement van gezellig ook. Je krijgt zelfs een foto mee van de echo. Niet bang zijn, de tandarts is veel erger. |
ik was in november voor het eerst bij de gyneacoloog, om een inwendige echo van mn eierstokken te maken. ik had het gevoel dat ik door de andere vrouwen werd aangekeken dt ik zwanger zou zijn ofzo *t waren daar allemaal dikke buiken*.
die echo was niet een pretje, maar het duurde niet lang. ik was wel zenuwachtig, maar achteraf viel het allemaal best mee hoor ! |
juno als ik je zo hoor ziet het er me wel redelijk OK uit
maar misschien had jij wel een hele vriendelijke... en zijn ze misschien niet allemaal zo spontaan stel je voor dat het zo een onwijs series mens is! niets zegt :eek: |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:46. |